گروه خبر: اعتراض‌ها به نحوه عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم، مهم‌ترین‌ چالشی است که نمایندگان پارلمان جدید در هفته گذشته با آن روبه‌رو‌ شده‌اند. هرچند قرار بود یکشنبه گذشته تکلیف کمیسیون‌های تخصصی دوره دهم مجلس مشخص شود اما همچنان نتیجه عضویت نمایندگان سه کمیسیون «شوراها»، «حقوقی و قضایی» و «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» اعلام نشده است.

سایر کمیسیون‌ها نیز با نمایندگانی روبه‌رو هستند که به عضویتشان در کمیسیون‌ها معترضند. این اعتراض‌ها در شرایطی ادامه یافته که جلساتی برای بررسی اعتراض نمایندگان با حضور هیات رئیسه مجلس، نمایندگان معترض و روسای شعب پانزده گانه برگزار شده است. با این همه محمد علی وکیلی عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از جلسه‌ای دیگر خبر داد که قرار است امروز، هیات‌ رئیسه مجلس برای نهایی‌کردن اعضای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان برگزار کنند. وکیلی همچنین تاکید کرده است که تکلیف نمایندگانی که عضو هیچ کمیسیون تخصصی نشده‌اند نیز در این جلسه مشخص می‌شود. به گفته این عضو هیات‌رئیسه مجلس کمتر از ۱۰ نماینده مجلس به عضویت هیچ یک از کمیسیون‌ها درنیامده‌اند.

محمدعلی وکیلی همچنین درباره تعیین تکلیف سه کمیسیون تخصصی باقی مانده اعلام کرد: «تنها کمیسیونی که به حد نصاب ۱۹ نماینده نرسیده است، کمیسیون قضایی و حقوقی است که احتمالا تعدادی از نمایندگان به عضویت آن در‌می‌آیند.»

تغییرات کمیسیون‌‌ها

با این همه و با توجه به وجود اعتراض برخی نمایندگان درباره عضویت در کمیسیون‌هایی که در تخصص آنها نیست، خبرگزاری فارس از تغییر اعضای پنج کمیسیون خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، اعضای کمیسیون‌های «امنیت»، «اجتماعی»، «اقتصادی»، «آموزش» و «صنایع» مجلس شورای اسلامی تغییر کرد. خبرگزاری فارس در این خبر با اشاره به جلسه روز چهارشنبه نمایندگان معترض مجلس دهم به عملکرد شعب ۱۵ گانه با علی لاریجانی رئیس مجلس نوشت: «در این دیدارها تصمیماتی برای تغییر در لیست اسامی برخی کمیسیون‌ها گرفته شد.»

در همین زمینه، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس گفت:« ۳ نفر از نمایندگان شامل مصطفی ذوالقدر، احد آزادی‌خواه و سید‌صادق طباطبایی‌نژاد با درخواست رئیس مجلس پذیرفتند تا کمیسیون‌های تخصصی خود را برای عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس تغییر دهند.» همچنین بر اساس تغییرات ایجاد شده در کمیسیون آموزش مجلس ۲ نفر از اعضا جای خود را به متقاضیان دادند. در کمیسیون اقتصادی نیز برای ۲ نفر از متقاضیان این ظرفیت ایجاد شد تا در کمیسیون عضویت پیدا کنند. به همین ترتیب برای کمیسیون‌های صنایع و امنیت ملی نیز در هر کمیسیون برای پذیرش یک نفر و در کمیسیون‌ اجتماعی نیز برای ۲ نفر ظرفیت فراهم شد. خبرگزاری فارس در ادامه این گزارش نوشت: «طبق تغییرات صورت‌گرفته محمدرضا نجفی در کمیسیون صنایع جایگزین مصطفی ذوالقدر شده و در کمیسیون امنیت ملی نیز ولی الله نانواکناری جایگزین محمد آشوری تازیانی شده است.» از سوی دیگر اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران به تغییر برخی از اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس اشاره کرد و گفت: «برخی از اعضای هیات‌ رئیسه مجلس که در کمیسیون‌های تخصصی حضور داشتند به‌صورت داوطلبانه از این کمیسیون‌ها خارج شدند.»

تلاش برای تشکیل فراکسیون مستقلین

علاوه بر موضوع کمیسیون‌های تخصصی، تشکیل فراکسیون‌ها نیز از دغدغه‌های نمایندگان در مجلس جدید است. علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» از تلاش برخی نمایندگان برای تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس خبر داد.