گروه دیپلماسی: نگرانی‌ مقامات ایرانی درخصوص «رفع موانع پیش روی مبادلات مالی و بانکی» جمهوری اسلامی با دیگر کشورها موجب شد تا وزرای خارجه ایران و ایالات‌متحده آمریکا برای چندمین بار پس از اجرای برجام روز گذشته در حاشیه اسلوفروم در نروژ با یکدیگر دیدار کنند؛ دیدار اخیر محمدجواد ظریف و جان کری که در هتل رادیسون بلو اسلو انجام گرفت، ۷۰ دقیقه به طول انجامید. ظریف همزمان با این دیدار ضمن تاکید بر این موضوع که «آمریکا تحریم‌ها را فقط از روی کاغذ برداشته»، خواستار آن شد که واشنگتن برای رفع جو روانی ناشی از تحریم‌ها فعال‌تر از قبل عمل کند. او تاکید کرد که تاثیرات روانی ناشی از سال‌ها وضع این تحریم‌ها همچنان وجود دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه توافق هسته‌ای یک بازی برد- برد است، درباره تعلل بانک‌های اروپایی در همکاری با ایران گفت: «من معتقدم همه باید این نکته را بدانند که یک توافق بین‌المللی در صورتی بادوام خواهد بود که همه افراد شریک در آن از توافق بهره ببرند.»

این در شرایطی است که جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به این سخنان ظریف واکنش نشان داده و با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه سیاست‌های ایران در منطقه گفت که رفع جو روانی ناشی از تحریم‌های آمریکا منوط به تغییر رفتار ایران است. او همچنین تاکید کرد که آمریکا به تمام تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده‌ است. وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود در اجلاس اسلو دیدار خود با فدریکا‌موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سازنده خواند و افزود: «برای رفع این تاثیرات رایزنی‌های خوبی با موگرینی داشتم.» در ادامه رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خواستار آن شد که در عمل شاهد تحقق وعده‌های طرف مقابل باشیم و تاکید کرد که مردم ایران باید تاثیرات رفع تحریم‌ها را ببینند.

همزمان وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که بعد از این دیدار منتشر کرد نوشت که دو طرف طی این دیدار در مورد نحوه ادامه پروسه اجرای برجام رایزنی کرده‌اند. این در حالی است که مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه کوتاه درباره دیدار وزرای خارجه آمریکا و ایران در اسلو گفت که جان کری و محمدجواد ظریف درباره موضوعاتی نظیر تداوم اجرای برجام و بحران سوریه گفت‌وگو و رایزنی کردند. این بیانیه افزود: در این دیدار که ۷۰ دقیقه پشت درهای بسته انجام شد، دو طرف درباره تداوم اجرای برجام از جمله موضوع مرتبط با بانک‌ها و تسهیل تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای مذاکره کردند.» کری همچنین بر اهمیت نقش ایران و نفوذش در دولت سوریه برای تضمین انتقال کمک‌های بشردوستانه و لزوم حفظ آتش‌بس با معارضان میانه‌روی سوریه تاکید کرد.آسوشیتدپرس نوشت: «دیدار وزرای خارجه آمریکا و ایران در بحبوحه شکایت تهران درباره عدم انجام تعهدات واشنگتن در چارچوب توافق هسته‌ای انجام گرفته است. این دیدار یک روز پس از آن صورت گرفت که رهبر عالی ایران تاکید کرد واشنگتن تعهدات خود را در زمینه رفع تحریم‌ها انجام نداده است.»

آخرین بار وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات سوریه در وین در ۲۸ اردیبهشت با یکدیگر دیدار کردند، اما بعد از گذشت یک ماه از آخرین دیدار هنوز گشایش قابل‌توجهی در تعاملات بانکی ایران و اروپا و دیگر کشورها اتفاق نیفتاده است. ظریف روز سه‌شنبه نیز در حاشیه اسلوفروم۲۰۱۶با فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. همچنین سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با هلگا اشمید معاون موگرینی مذاکره کردند.آنها روز گذشته نیز در دیدار با «استفان‌مول» هماهنگ‌کننده ارشد برجام در وزارت خارجه آمریکا در اسلو درخصوص مسائل اجرایی برجام گفت‌وگو و رایزنی کردند. عمده‌ترین محور گفت‌وگوهای دیپلمات‌های ایرانی در این مذاکرات اجرای کامل تعهدات طرف مقابل درباره رفع موانع پیش روی مبادلات مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در حالی که با اجرایی شدن برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران برچیده شده است به دلیل تداوم فضای تحریم، نهادهای مالی و بانک‌های غربی در مبادلات با ایران تردیدهایی دارند. به گفته دیپلمات‌های ایرانی، اجرای کامل تعهدات طرف مقابل در این خصوص نیازمند جدیت بیشتر و تلاش‌های فشرده‌تری است. ظریف در نشست خبری مشترک با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بورگه برنده وزیر خارجه نروژ نیز بر ضرورت جدیت آمریکایی‌ها در برچیده شده فضای روانی ناشی از سال‌ها تحریم ایران تاکید کرد.

پاسخ وزارت خارجه آمریکا به ظریف

از سوی دیگر روز گذشته جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه سیاست‌های ایران در منطقه گفت که رفع جو روانی ناشی از تحریم‌های آمریکا منوط به تغییر رفتار ایران است.

به گزارش «ایسنا» براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کربی در نشست خبری خود گفت: «ما تاکنون به تمام تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم. ما همچنین تاکنون با دولت‌های متحد و بخش خصوصی برای شفاف‌سازی درخصوص رفع تحریم‌ها هم‌زمان با روز اجرای برجام به‌طور فعال تعامل کرده و به این کار ادامه می‌دهیم.» او ادامه داد: «بنابراین واضح است که آمریکا در این مسیر قرار نگرفته است و ما مانع از تجارت قانونی با ایران همان‌گونه که از زمان اجرای برجام مجاز شده است نشده و نخواهیم شد.»کربی همچنین با پیش کشیدن مواضع منطقه‌ای ایران از جمله درخصوص حزب‌الله با تکرار ادعاهای پیشین گفت: «از نظر من آن‌چه شاید به برداشته شدن این جو روانی کمک کند، توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران خواهد بود، اقداماتی که آنها هم چنان ادامه می‌دهند. بنابراین آنچه تجارت را نگران و محتاط می‌کند فقدان تلاش یا اطلاع‌رسانی آمریکا نیست، بلکه وقتی آنها می‌بینند که به حزب‌الله موشک داده می‌شود موشک‌هایی که به ناوهای آمریکایی شلیک شده‌اند این تاجران را نگران می‌کند.» این مقام آمریکایی تاکید کرد: «ما شرکت‌هایی داریم که برنامه‌های روشن و قطعی برای استفاده از این فرصت‌های تجاری ناشی از برجام دارند و ما همان‌طور که گفته‌ایم مانع از تجارت مشروع با ایران نخواهیم شد و تمام تلاش خود را برای اجرای تعهدات‌مان طبق این توافق به کار می‌گیریم.»

تکذیب اتهامات در مورد گروه‌های شیعی

در ادامه وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره حمایت ایران از گروه‌های شیعه در عراق گفت: «درخصوص این گروه‌های شیعه باید بگویم که ما هرگونه اتهامی را در این زمینه رد می‌کنیم.» او ادامه داد: «ما خواهان پرهیز از افراطی‌گری در جهان هستیم و هر کسی که علیه انسان‌های بی‌گناه عملی انجام دهد از نظر ما پذیرفته نیست. برخی اتهامات در این زمینه علیه ایران وجود دارد اما ما قویا آن را رد می‌کنیم.»