توافق؛ نتیجه خستگی غرب از انتخاب‌های غلط

گروه دیپلماسی: در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع موانع اجرای برجام به‌خصوص مشکلات بانکی، وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه «اسلو فروم » ۲۰۱۶ دیدار و گفت‌وگو کردند. محمدجواد ظریف که در تور اروپایی خود این بار در سفری سه روزه راهی نروژ و آلمان شده است، با بیان اینکه اگر ما به سمت بازی با حاصل جمع صفر برویم، همه بازنده می‌شویم، گفت: «غربی‌ها با اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، سیاست‌هایی همچون تحریم‌های سخت را در پیش گرفتند و پس از اینکه از همه «انتخاب‌های غلط» خسته شدند تصمیمات درست گرفتند.» همزمان فدریکا موگرینی از تلاش اتحادیه اروپا برای تشویق تجار و بانک‌های اروپایی به تجارت با ایران خبر داد.

رایزنی در حاشیه اسلو فروم ۲۰۱۶

محمدجواد ظریف در حاشیه اسلو فروم ۲۰۱۶ با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش‌تر ظریف و موگرینی در حاشیه نشست گروه موسوم به تماس درباره سوریه در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در وین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. قرار است ظریف امروز با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص پیگیری تعهدات آمریکا در برجام گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه ایران که بامداد روز یکشنبه برای دیدار با مقامات نروژ و شرکت در این اجلاس وارد اسلو شد، روز دوشنبه به رایزنی و گفت‌وگو با مقامات نروژی پرداخت. ظریف در ادامه سفرش به اروپا، امروز سفری چند ساعته به آلمان خواهد داشت و در آنجا با اشتاین مایر همتای آلمانی خود درخصوص روابط و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد. در این دیدارها که سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه، حسین جابری‌انصاری سخنگو و هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند، بر رفع موانع اجرایی شدن برجام و همچنین همکاری‌های ایران و اروپا تاکید شد. قرار است ظریف در حاشیه اسلو فروم با جان کری همتای آمریکایی خود نیز گفت‌وگو کند.

خسته از انتخاب‌های غلط

ظریف در نشست مشترک با بورگه برنده، همتای نروژی و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در «اسلو فُروم» به ایراد سخنرانی پرداخت. بی‌بی‌سی‌نیوز درباره این نشست گزارش داده که محور این نشست این بوده که «چه درس‌هایی درباره میانجیگری برای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد؟ وزیر خارجه ایران در این نشست با اشاره به مواضع و انتخاب‌های غلط غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران تاکید کرد: «غربی‌ها با اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، سیاست‌هایی همچون تحریم‌های سخت را در پیش گرفتند.» ظریف افزود: آنان پس از اینکه از همه «انتخاب‌های غلط» خسته شدند تصمیمات درست گرفتند. وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «اگر ما به سمت بازی با حاصل جمع صفر برویم، همه بازنده می‌شویم.»دیپلمات ارشد ایرانی در این نشست درباره تحولات منطقه و مقابله با تروریسم گفت: «به نظر من، ما باید بر سر این موضوع توافق کنیم که هیچ راه‌حل نظامی برای هیچ یک از این موارد(بحران سوریه یا عراق) وجود ندارد البته شاید یک عنصر مکمل نظامی وجود داشته باشد. برای شکست افراطیون شما به چیزی فراتر از استراتژی نظامی نیاز دارید.» وزیر امور خارجه ایران مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم را نیازمند استراتژی مشترک دانست و گفت همه باید متوجه شوند این مشکل جهانی است و راه‌حل جهانی لازم دارد.

آمریکا حق تعیین تکلیف برای ما را نداشت

ظریف در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر لزوم بازتعریف موضوعات بین‌المللی اعلام کرد: «اگر ما مشکلات را از زاویه دیگری نگاه کنیم می‌توانیم تصویری دریافت کنیم که آیا می‌شود مساله را حل کرد یا نه؛ آمریکا فکر می‌کرد سانتریفیوژهای ما هر کدام یک پله برای رسیدن به بمب هستند. ما بر این عقیده نبودیم و می‌خواستیم از حق طبیعی خودمان استفاده کنیم، در ضمن آمریکا حق نداشت برای ما تعیین تکلیف کند.» رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: «اگر کسی بخواهد به وسیله ابزار نظامی تفوق یابد، طرف مقابل هم تلاش می‌کند از این راه استفاده کند. پس در راه‌حل نظامی هر دو طرف بازنده هستند؛ یکی کمتر و دیگری بیشتر بازنده است.»

برجام یک توافق برد -برد بود

ظریف همچنین در این نشست، توافق هسته‌ای را یک توافق برد- برد عنوان کرد وگفت: «معتقدیم توافق اتمی یک توافق‌نامه برد- برد بود و می‌دانیم که در برجام نقاط قوت و نقاط ضعفی وجود دارد.» او ادامه داد: آمریکا اعلام کرده که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده ولی بعد روانی آن باقی مانده و این فضای روانی هنوز وجود دارد؛ از بین بردن این بعد روانی تلاش‌های فشرده‌ای لازم دارد.»وزیر امور خارجه گفت: «آمریکا باید اقدامات بیشتری را برای تشویق بانک‌ها با هدف همکاری با ایران پس از لغو تحریم‌ها انجام دهد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، محمدجواد ظریف در ادامه تاکید کرد: «در خصوص بانک‌ها، من معتقدم این مساله برای هر کسی مهم است که درک کند یک توافق‌نامه پایدار و باثبات خواهد بود؛ اگر همه احساس کنند از این توافق‌نامه بهره‌مند می‌شوند.»

ظریف افزود: «وزارت خارجه آمریکا در بیانیه بروکسل هم اعلام کرد خود را متعهد به لغو تحریم‌ها می‌داند. در اصل این مردم ایران هستند که باید ببینند اجرای برجام درعمل چگونه است.»

رشد 22 درصدی مبادلات اقتصادی ایران و اروپا

در این نشست، فدریگا موگرینی در اظهاراتی گفت که «برای اینکه در جهان صلح ایجاد کنید باید با همه صحبت کنید و همگان باید منفعتشان را در صلح ببینند.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نقش‌آفرینی این اتحادیه در امور جهانی گفت که «جهان به اتحادیه اروپا نیاز دارد. ما(اتحادیه اروپا) باید قوی و متحد باشیم.» فدریکا موگرینی در بخش دیگری از اظهاراتش در این نشست، از افزایش تبادلات اقتصادی اتحادیه اروپا و ایران پس از امضای توافق هسته‌ای تاکید کرد. او همچنین از تلاش این نهاد برای تشویق تجار و بانک‌های اروپا به منظور تجارت با ایران خبر داد. موگرینی گفت: «در چهار ماه اول امسال، تبادلات تجاری بین اتحادیه اروپا و ایران ۲۲ درصد افزایش یافت. ما برای تشویق تعاملات با ایران، فعالانه با جامعه تجار و بانک‌ها در اروپا و دیگر جاها در تعامل هستیم.»

مذاکره عراقچی - اشمید

در حاشیه اسلو فروم معاونان وزیر امور خارجه ایران در دو دور با معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رفع موانع اجرای برجام گفت‌وگو کردند. نتیجه مذاکره سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی با هلگا اشمید که نمایندگی ۱+۵ را به عهده دارد در گفت‌وگوی امروز محمدجواد ظریف با جان کری همتای آمریکایی او مطرح خواهد شد. همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا و موانع بانکی برای اجرای برجام از جمله محورهای این مذاکرات بود.