ایرنا: درخواست دولت‌های اتحادیه اروپا برای حفاظت از بانک‌ها و شرکت‌های فعال در مراوده تجاری با ایران در برابر تهدید تحریم‌های مالی با مخالفت آمریکا مواجه شده است.

خبرگزاری بلومبرگ با انتشار این خبر افزود: «وزیران دارایی اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات بروکسل در اواخر ماه مه (اوایل خرداد) از مقام‌های واشنگتن خواستند راهنمای شفاف‌تری را درباره سازوکار تحریم‌های دولت آمریکا در اختیار آنها قرار دهند، اما به گفته دو نفر از مقاماتی که از نزدیک در جریان این نشست‌ها بوده‌اند، این تلاش نتیجه‌ای نداشت.»

اروپا، روسیه و آمریکا تحریم‌های اقتصادی ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را در ژانویه گذشته (دی-بهمن ۹۴) لغو کردند و گفته می‌شود که حدود ۲۴ میلیارد دلار از تجارت اروپا در دو سال آتی همچنان در خطر است، اما محدودیت‌های ناشی از تجارت به دلار همچنان جزو مجازات‌هایی است که به قوت خود باقی است و تاثیر محدود‌کننده و مخربی بر توسعه روابط تجاری اروپا با ایران دارد.

«آرنولد والراف» رئیس دفتر امور اقتصادی و کنترل صادرات دولت آلمان در یک مصاحبه گفت: «بانک‌ها آشکارا خطر نقض تحریم‌های آمریکا را بسیار بالا می‌دانند. اقدامات بیشتری برای محدود کردن چنین خطراتی می‌تواند موثر باشد، سیاستمداران باید این مساله را مرتفع کنند.»

بلومبرگ افزود: «با توجه به اینکه قراردادهای مربوط به بخش نفت و هوانوردی اغلب به دلار برآورد می‌شود، ممنوعیت انجام معاملات به دلار همچنان مانعی بر سر توافقاتی همچون توافق خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس از سوی ایران به ارزش ۲۷ میلیارد دلار است. این قرارداد بلافاصله پس از لغو تحریم‌های ایران در ژانویه گذشته اعلام شد.»

به گفته دو مقام مذکور که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات خواستند نامشان فاش نشود، وزیران دارایی و مقامات اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که آمریکا باید درباره استفاده و کاربرد تحریم‌های باقی مانده اطمینان دهد. آمریکا در مقابل از ارائه اطلاعات بیشتری نسبت به سیاستی که تاکنون علنا اعلام کرده است، خودداری کرد.

به نوشته بلومبرگ، تلاش دولت‌های اتحادیه اروپا بازتاب فشار بانک‌ها است که به دنبال توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ، درباره بازگشت ایران به نظام مالی جهانی خوش‌بین بودند. براساس گزارش شرکت حقوقی جهانی «کلاید و شرکا» بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران به دلیل نگرانی از متهم شدن به نقض تحریم‌ها از فعالیت در این زمینه خودداری کرده‌اند.