گروه خبر: علی لاریجانی که هفته گذشته با رای نمایندگان مجلس دهم، برای نهمین سال پیاپی رئیس مجلس شورای اسلامی شد، در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین لبنان به سوالاتی درباره برجام، موضع ایران در برابر کشورهای منطقه، اصولگرایان و ... پاسخ داد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه جو حاکم بر پارلمان در مجلس دهم چگونه است، گفت: شرایط ایران از نظر سیاسی در حوزه مسائل داخلی به یک بلوغ رسیده و جریان‌های مختلف به منافع ملی کشور و آینده آن می‌اندیشند. رئیس مجلس ادامه داد: مشابهت‌های دیگری در افکار جناح‌های مختلف وجود دارد؛ یعنی بیش از اینکه خط مشی‌ها قبیله‌ای و حزبی باشد افراد به‌دنبال این هستند که منافع کشور را حفظ کنند. لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حمایت پارلمان از دولت چگونه است، افزود: در بیرون تفسیرها متفاوت است، اما در شرایط فعلی پارلمان علاقه‌مند است به دولت کمک کند، به‌دلیل اینکه ما در ایران با چالش‌های مهمی به‌ویژه مسائل منطقه‌ای و اقتصادی مواجه هستیم.

اولویت اصلی مجلس؛ رفع مشکلات اقتصادی

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه اولویت مجلس کمک به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی است، گفت: مسائل اقتصادی و رفع آنها اولویت اصلی کشور است و باید به آن توجه کنیم. رئیس مجلس با بیان اینکه دسته دوم اولویت‌های ما مسائل منطقه‌ای است، به مساله توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در مساله توافق هسته‌ای هماهنگی پارلمان وجود داشته، اما هنوز بخش‌هایی از این توافق محقق نشده است؛ بنابراین ما می‌خواهیم این توافق به‌طور کامل اجرا شود. او ادامه داد: تفسیرها متفاوت است. من فکر می‌کنم در شرایط فعلی پارلمان علاقه‌مند است به دولت کمک کند بنابراین در موضوع هسته‌ای ما مصر هستیم که با تعاملات مختلف بخش توافقات محقق شود؛ بنابراین بیش از این دسته‌بندی‌های داخلی که گاهی تفسیر می‌شوند نکات مهمی که منافع ملی کشور است برای ما و تمامی جناح‌ها مهم است و ما بر آن تمرکز کرده‌ایم.

بدعهدی آمریکایی‌ها در برجام

رئیس مجلس در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با شبکه المیادین لبنان با اشاره به دیگر اولویت کشور در بحث اقتصادی گفت: بدعهدی آمریکایی‌ها در موضوع برجام باعث شده بانک‌های آمریکایی نتوانند با بانک‌های ما وارد تعامل شوند بنابراین آنها کم‌کاری کرده و درست کار خود را انجام ندادند. لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در موضوع برجام با مسائل بانکی مقصرند، گفت: اگر این مساله حل نشود به‌طور حتم مشکل برای آنها ایجاد خواهد شد؛ یعنی وقتی مسائل اقتصادی ایران مطابق برجام حل نشود یعنی آمریکایی‌ها به توافقاتشان عمل نکرده‌اند از این رو ممکن است به تجدید نظر برسد. رئیس مجلس تاکید کرد: ما فعلا به‌دنبال این هستیم که از مسیری که در برجام آمده اختلافات حل شود اما شرایط داخلی ایران می‌تواند تغییر کند. لاریجانی با اشاره به اینکه در موضوع برجام به وضوح آمده اگر طرفی به تعهدات خود عمل نکند چگونه خواهد شد، افزود: ما خواهان اجرای برجام از مسیرهای تعیین شده هستیم. رئیس مجلس تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای تخطی کنند ما برای فهماندن راه درست به آنها دست به کار خواهیم شد البته اکنون لازم نیست بگویم چه کاری، اما روی راه‌های مختلفی فکر کرده‌ایم.

اگر مردم اسد را نخواهند، ما مشکلی نداریم

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع منطقه، با بیان اینکه دموکراسی‌خواهی یک موضوع اصلی در منطقه است، افزود: اگر بخواهند آن را با اسلحه خفه کنند این مهم از جای دیگری بیرون می‌زند از این رو من بعید می‌دانم که هیچ‌یک از حوادثی که در یک دهه اخیر رخ داده که ریشه در دموکراسی خواهی دارد با فشار و تقلب و مکر حل شدنی باشد. او تاکید کرد: تجربه نشان داده خواست ملی ملت‌ها را نمی‌شود از آنها دریغ کرد.رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادعا می‌شود ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می‌کند، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که در این سی و اندی سالی که از انقلاب ایران می‌گذرد و مردم ایران جمهوری اسلامی داشته‌اند موردی از تجاوز به کشوری از سوی ما رخ نداده است. لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا ایران حامی کشورهای منطقه خواهد بود، گفت: بله ایران همیشه روابط برادرانه با کشورهای منطقه خواهد داشت، اما برخی کشورها همچون ترکیه و سعودی‌ها در حال لطمه زدن به خود هستند و ما نمی‌توانیم از کار نادرست آنها دفاع کنیم.

رئیس مجلس در ارزیابی خود از حضور بشار اسد با وجود مخالفت‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی گفت: خود این موضوع یعنی حذف بشاراسد یک نوع دیکتاتوری بین‌المللی است که کشورهایی بیرون از کشوری درخصوص حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور اظهارنظر کنند از این رو باید تمامی مسائل مشروعیت داشته باشد. رئیس مجلس ادامه داد: اگر مردم بشار اسد را نخواهند ما هم مشکلی نداریم و موضع ما آن است که مردم سوریه چه می‌گویند. ما مخالف این هستیم که در جایی بنشینیم و بگوییم بشار اسد بماند یا برود. مساله ما این نیست که روی یک فرد بحث کنیم ما روی یک قاعده بحث می‌کنیم و معتقدیم آینده سوریه باید دموکراتیک باشد و همه جریان‌ها در آن حضور داشته باشند. لاریجانی افزود: بحث بر این است که ظرف ۱۸ ماه دولت وحدت اسلامی تشکیل شود و بعد انتخابات شکل بگیرد که در این صورت بشار اسد هم می‌تواند مانند بقیه نامزد شود. لاریجانی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی روابط برادرانه با کشورهای منطقه و دنیاست.