قرارداد 3 میلیارد دلاری در سفر اروپایی ظریف

گروه دیپلماسی- کامران کرمی: نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از تفاهم‌نامه ۳ میلیارد دلاری بخش خصوصی در سفر اروپایی وزیر امور خارجه ایران به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی خبر داد و گفت نتیجه ملموس این قراردادها منوط به اجرایی شدن آن و تبدیل به قرارداد است.

محمدرضا انصاری که به همراه یک هیات ۶۰ نفره از تجار و بازرگانان بخش خصوصی از اتاق ایران، محمدجواد ظریف را در تور اروپایی خود همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه بخش خصوصی به چنین سفرهایی نیاز دارد، افزود: «اینکه یک دولتمرد در این سطح برای هموار کردن شرایط اقتصادی ایران تلاش می‌کند قابل تقدیر است و امیدواریم این اقدام مثبت تبدیل به یک سنت در بین دیگر دولتمردان شود.» انصاری تعامل دولت و بخش خصوصی را باعث آشنایی دو طرف دانست و تاکید کرد: «امیدواریم اتفاقات مثبتی که پس از سال‌ها ساکن بودن اقتصاد ایران افتاده، در ماه‌های آینده نتیجه دهد.»

او درخصوص برگزاری همایش‌های تجاری و اقتصادی در این سفرها نیز گفت: «گفت‌وگو با بخش‌های خصوصی این ۴‌کشور و دیدن مزیت‌ها و ظرفیت‌ها باعث شد تا بخش خصوصی ایران در جریان این موضوع برای همکاری و تعاملات آتی قرار بگیرد. یکی از ابعاد این سفر گفت‌وگو درباره تحریم‌های بانکی با بانک‌های لهستان، فنلاند و سوئد بود که انصاری با اشاره به آن از موثر بودن این دیدارها خبر داد. او همکاری با لهستان، سوئد و فنلاند را مثبت خواند و گفت: «ایران و سوئد همواره همکاری‌های اقتصادی خوبی با یکدیگر داشته‌اند. درخصوص لتونی هم باید با توجه به ظرفیت‌های آن سخن گفت.» دیگر تجار و بازرگانان نیز که از اهمیت این سفر می‌گفتند همکاری با فنلاند به‌خصوص در حوزه نفت و گاز، شیلات و کشاورزی را راضی‌کننده دانستند.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در سفر به فنلاند مجموع قراردادهای منعقد شده را یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون‌دلار خواند که با توجه به حجم کنونی ۵۰ میلیون دلاری، رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. بازار ۵۴ میلیونی این ۴ کشور فرصتی برای اقتصاد ایران و بخش خصوصی است تا مزیت‌های خود را صادر و از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌های این کشورها در بخش‌های صنایع، محیط‌زیست و ‌آی‌تی بهره‌مند شوند.

وزیر امور خارجه و هیات همراه او روز یکشنبه ۹ خرداد در سفری پنج روزه به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی عزیمت کرد. ظریف شامگاه جمعه به سفر خود پایان داد و عازم تهران شد. سفر به دیگر کشورهای اروپایی نیز در دستور کار وزیر امور خارجه قرار دارد.

ماجرای دیدار ظریف با همتای فنلاندی

دیدار ظریف با وزیر امور خارجه فنلاند که در ایستگاه دوم تور دیپلماتیک به اروپای شرقی و شمالی صورت گرفت، منجر به برخی تعبیر و تفسیرها به‌خصوص در فضای مجازی شد که در نهایت واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را در جمع خبرنگاران ایرانی همراه برانگیخت. حسین جابری‌انصاری درباره دیده نشدن وزیر فنلاندی توسط ظریف گفت: «اتفاقی که در جریان سفر ظریف به چهار کشور اروپایی در فنلاند روی داد و در برخی رسانه‌ها به اشتباه به‌عنوان «وقتی وزیر خارجه همتای فنلاندی خود را نشناخت» منعکس شد به هیچ‌وجه نتیجه نشناختن نبود، بلکه نتیجه ندیدن وزیر فنلاندی بود.» جابری‌انصاری تاکید کرد: «ظریف، همان روز(سه شنبه ۱۱ خرداد) صبح به مدت ۲ ساعت در هلسینکی فروم در کنار وزیر فنلاندی که ریاست جلسه را به عهده داشت نشسته و سخنرانی کرده بود و سپس با فاصله یک ملاقات نیم ساعته با رئیس‌جمهور سابق فنلاند، دوباره در محل وزارت امور خارجه با وزیر یاد شده قرار ملاقات داشت و طبیعی است که در چنین شرایطی فرض نشناختن همتا، محلی از اعراب نداشته باشد.» سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: «واقعیت این بود که همراهان وزیر فنلاندی که بعد در میز مذاکره حاضر شدند، همگی در اتاقی روبه‌روی مسیر حرکت ظریف ایستاده بودند و او چون از دور، یک فرد از آن جمع را با عصایی مشابه عصای وزیر دید بی توجه به افراد دیگری که در مسیر حرکت ایستاده بودند به سمت آن اتاق حرکت کرد که با صدای وزیر فنلاندی متوجه خطای ناخواسته خود شد و به سمتش بازگشتند. فقط همین، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد.»

پیوندهای ایرانی-سوئدی

جابری‌انصاری در ادامه گپ و گفت خود با خبرنگاران درخصوص ارزیابی از سفر و اتفاقات روی داده به ایرانیان مقیم سوئد اشاره کرد و گفت: «با توجه به جمعیت زیاد ایرانیان مقیم در سوئد باید گفت که وجود برخی ایرانیان به‌عنوان وزیر و استاندار که بر هویت ایران و ایرانی بودن تاکید می‌کنند، بسیار ارزشمند است.» مینو اختر زند استاندار استان «وست ملن» سوئد است که ۴۲ سال پیش به‌عنوان دانشجوی میهمان برای تحصیل وارد استکهلم پایتخت سوئد شده و پیش از این در سمت مدیرکل راه‌آهن سوئد مشغول به‌کار بوده است. دیگر مقام ایرانی اردلان شکرآبی، وزیر امور مدنی سوئد بود که در دیدار ظریف با استفان لوون نخست وزیر سوئد با زبان فارسی صحبت کرد. پس از فارسی حرف زدن ظریف و شکرآبی، استفان لوون از ظریف می‌پرسد؛ چه می‌گفتید؟ که شکرآبی پاسخ داد: «من فقط احوالپرسی کردم.»

بازگشایی سفارت در لتونی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دو کشور ایران و لتونی سفارت ندارند و سفیر ایران در سوئد به‌عنوان آکرودیته در ریگا پایتخت لتونی ماموریت دارد، آیا در سفر ظریف به این کشور صحبتی درخصوص بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور شد، گفت: «خیر، محور این سفر درخصوص بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نبود، بلکه تفاهم شد تا وزرای خارجه هر یک سال یکبار و معاونان هر ۶ ماه، یکدیگر را ملاقات کنند.»