مدیرعامل بانک خاورمیانه با اینکه از تاثیر محسوس برجام بر روابط بانکی و کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول سخن می‌گوید اما معتقد است که برای برقراری ارتباط نظام بانکی ایران با بانک‌های بزرگ و در تمام زمینه‌ها حدود یک سال تا یک سال و نیم زمان نیاز داریم.

به گزارش «ایرنا» پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه درباره تاثیر محسوس برجام بر روابط بانکی و کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول گفت: پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی که بیشتر آنها اروپایی بودند، افزایش یافته است.

وی افزود: تعدادی از بانک‌ها که پیش از برجام از برقراری روابط کارگزاری امتناع می‌کردند پس از توافق تماس گرفتند و آمادگی خود را برای ارتباط بانکی اعلام کردند و به مرور به تعداد کارگزاران ما در اروپا و آسیا افزوده می‌شود، اما برای برقراری ارتباط نظام بانکی ایران با بانک‌های بزرگ و در تمام زمینه‌ها به حدود یک سال تا یک سال و نیم زمان نیاز داریم. به گفته عقیلی‌کرمانی، اثر برجام بر روابط بانکی محسوس است و افزایش روابط کارگزاری، صدور اعتبارات اسنادی و انجام حواله‌های ارزی را می‌توان نشانه این تاثیر دانست و هزینه‌های نقل و انتقال پول و در نتیجه هزینه قیمت تمام‌شده کالاها و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز کاهش یافته است. وی درباره اینکه نقص در نظام بانکی ما مانع ایجاد رابطه با بانک‌های معتبر می‌شود تصریح کرد: یکی از دلایل احتیاط بانک‌های بزرگ برای گسترش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف شاید به گزارش ارائه‌شده از سوی یک موسسه پژوهشی مستقر در فرانسه بازگردد. این موسسه که کارش رتبه‌بندی و رصد ریسک‌های فعالیت بانکداری جهانی در کشورهای مختلف است به فاصله بسیار کوتاهی از امضای برجام، گزارشی تهیه کرد و در آن به بانکداران توصیه کرد به ایران نروند.

مدیرعامل بانک خاورمیانه افزود: این موسسه و سایر بانک‌های بزرگ دنیا الان به دو نکته بسیار حساس هستند و باید به این نکات توجه کرد. آنها می‌خواهند به‌طور کامل لایه‌های پشت سر هم و کسانی که پشت یک انتقال پولی هستند برایشان معلوم باشد. این مساله که امروز به نام پولشویی و مبارزه با آن مشهور شده است یک عنصر بسیار تعیین‌کننده در همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های کشورهای دیگر از جمله بانک‌های ایران است. وی گفت:«من در گفت‌وگوهایی که با مدیران بانک‌ها و مدیران موسسه‌های پژوهشی داشتم به آنها تاکید کردم ایران از هشت سال پیش قانون مبارزه با پولشویی را تدوین و تصویب کرده و آن را اجرا می‌کند با این همه، بانک‌های خارجی برایشان بسیار مهم است که قانون مبارزه با پولشویی در ایران، درست و کامل اجرا شود. می‌توان از نمایندگان سیاسی مرتبط با سیاست خارجی خواست که در گفت‌وگوهای خود این نکته را به روشنی توضیح دهند.» عقیلی کرمانی ادامه داد: «نکته دوم حساسیت دیگر بانک‌های خارجی در همکاری یا نبود همکاری با سایر بانک‌ها این است که از این بنگاه‌ها برای تامین مالی جریان تروریسم استفاده نشود. خوشبختانه ایران در این باره نیز قانون دارد و آن را مراعات می‌کند. با توجه به میزان حساسیت بانک‌های بزرگ جهان درباره دو نکته یادشده، تلاش ما این بوده است که بگوییم و اثبات کنیم بانکداری ایران از این شرایط دور است.»