گروه خبر: رئیس سازمان حج و زیارت یکشنبه شب به تلویزیون رفت تا درباره موانعی که عربستان سعودی در راه اعزام زائران ایرانی مناسک حج تمتع امسال ایجاد کرد، توضیح دهد. سعید اوحدی در برنامه ویژه خبر به افشای خواسته‌های عربستان در جریان مفاهمه با ایران پرداخت و گفت: «عربستانی‌ها در طول مذاکرات، یازده محدودیت را برای ما در تفاهم‌نامه قید کرده بودند.

در دور اول ما خواسته‌های خود را به طرف سعودی اعلام کردیم. ما این محدودیت‌ها را قبول نداشتیم.» رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه یک مورد از این محدودیت‌ها درباره صدور ویزا بود، گفت: «در دور اول مذاکرات از هشت نفر اعضای هیات برای پنج نفر ویزا صادر کردند. از سوی دیگر سال گذشته که تفاهم‌نامه منعقد شده بود، وزیر حج عربستان در دیدار با ما خواستار عدم برگزاری دعای کمیل توسط زوار ایرانی بود.» او افزود: «این درخواست در شرایطی بود که در دعای کمیل ایرانیان هیچ شعار سیاسی سرداده نمی‌شود.» اوحدی تاکید کرد: «همچنین اعلام کردیم که حق زائران ایران استفاده از ناوگان حمل‌ونقل ایرانی است. در مورد ویزا نیز اعلام کردند که وزارت خارجه کشورشان هیچ راهکاری ارائه نکرده است.» او همچنین یکی دیگر از محدودیت‌های ایجاد شده را ممنوعیت نصب هرگونه پرچم در مسیر زائران ایرانی خواند و افزود: «ما راهکار تامین امنیت زائران را اعلام کردیم. پیشنهاد کردیم که تابلو اطلاع‌رسانی و پرچم ایران نصب کنیم.» رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به محدودیت دیگری که ایجاد تنها ۷ درمانگاه ایرانی بود، گفت: «سعودی‌ها همچنین اعلام کردند که باید اسامی افراد ساختار تشکیلاتی برگزاری حج را نیز معرفی کنیم.»

اوحدی در مورد راهکار تامین امنیت زائران اظهار کرد: «ما مچ‌بند الکترونیکی را پیشنهاد دادیم که تمام اطلاعات در این مچ‌بند باشد. طرف سعودی اعلام کرد که ایران حق استفاده از آنها را ندارد و ما خودمان مچ‌بند لازم را می‌دهیم.» او همچنین گفت: «طرف سعودی اعلام کرد ایرانی‌ها حق برگزاری هیچ مراسمی را ندارند. آنها درباره محدودیت‌هایی که اعلام کرده بودند، هیچ منطقی برای پاسخگویی نداشتند.» رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه دو مورد فراخوان زائران ایرانی برای حج را اعلام کردیم، توضیح داد که از تعداد ۶۳ هزار نفر صرفا ۱۷ هزار نفر اقدام کردند و ۶ هزار نفر نیز انصراف دادند. از سوی دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در حاشیه بهره‌برداری از پروژه سراسرنما (پانوراما)ی مقاومت درباره حج امسال به خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی ایران فهرست بلندبالایی از اقداماتی که می‌توانست دولت سعودی را به سمت پذیرش اعزام حجاج ایرانی با حفظ عزت، کرامت و امنیت سوق دهد، فراهم و از همه عوامل داخلی و خارجی نیز استفاده کرد.» به گزارش «ایرنا» شمخانی افزود: «در این زمینه لابی‌گری‌هایی نیز صورت گرفت و حتی زمان‌بندی دورتری برای اعزام حجاج از سوی سازمان حج و زیارت انجام شد اما متاسفانه خاندان سلمان اجازه نداد ایرانی‌ها همچون سال‌های گذشته حج تمتع را با حفظ کرامت و عزت که تعریف مشخصی دارد، به‌جا آورند.» همزمان علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در حاشیه دیدار جمعی از علما و شخصیت‌های اهل سنت هند درباره موضوع حج امسال به خبرنگاران گفت: «عربستان سعودی به وظیفه حفاظت از حرمین شریفین، حج‌گزاران و حاجیان عمل نمی‌کند و کفایت لازم را در حفظ امنیت حجاج ندارد.» او تاکید کرد: «ایران جز در صورتی که امنیت و احترام حجاج حفظ شود به شکل دیگری راضی نخواهد شد که حجاج ایرانی به حج بروند و بدون تردید اهتمام لازم را مسوولان ایران در این ارتباط خواهند داشت.»