موضع لاریجانی درباره ریاست مجلس

گروه خبر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که دو روز پیش، زنگ پایان نهمین دوره پارلمان را نواخت، دیروز آخرین نشست خبری خود به‌عنوان رئیس مجلس نهم را با حضور خبرنگاران پارلمانی رسانه‌ها برگزار کرد؛ نشستی که در آن موضوعاتی چون وضعیت مینو خالقی منتخب اصفهان، مذاکرات و رایزنی‌ها بر سر ریاست مجلس دهم و نیز ارزیابی عملکرد مجلس نهم، ازجمله موضوعات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود.

شاید بتوان اظهارات علی لاریجانی درباره وضعیت مینو خالقی منتخب سوم اصفهان که پس از برگزیده شدن با رد صلاحیت از طرف شورای نگهبان روبه‌رو شد را یکی از مهم‌ترین پاسخ‌های او به سوالات خبرنگاران، آن هم در نشست خبری رئیس مجلس نهم خواند. علی لاریجانی در این نشست خبری رسما اعلام کرد که نظری متفاوت با آنچه شورای نگهبان درباره مینو خالقی مطرح کرده، دارد. این اولین بار است که علی لاریجانی در قامت رئیس مجلس نهم درباره این موضوع اظهارنظر می‌کند. او که از رایزنی خود با رهبر معظم انقلاب درباره پرونده مینو خالقی خبر داد، در مورد آنچه در قانون آمده است، گفت: «قانون با صراحت برای اظهارنظر شورای نگهبان وقت گذاشته و این شورا باید در زمان مشخص نظر نهایی و قطعی خود را بدهد و زمان نظارت شورای نگهبان نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند.» رئیس مجلس با تاکید بر اینکه در این خصوص باید به نظامات قانونی در کشور پایبند باشیم، افزود: «تفسیر شورای نگهبان در این باره متفاوت بوده و این شورا معتقد است نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم ادامه پیدا می‌کند.»

لاریجانی با تاکید بر اینکه تفاوت نظری میان مجلس و شورای نگهبان درباره پرونده مینو خالقی وجود دارد، به ارسال پرونده مذکور به هیات حل اختلاف قوا اشاره کرد و گفت: «ظاهرا نظر هیات حل اختلاف قوا هم به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر است.» رئیس مجلس نهم با طرح این پیشنهاد که این موضوع در مجلس آینده سامان پیدا کند، تاکید کرد: «اظهارنظر درباره صلاحیت افراد مربوط به همان زمانی است که قانون گذاشته است و اگر از آن زمان به بعد اطلاعاتی بیاید باید به مجلس ارائه و در آنجا بررسی شود، اما شورای نگهبان نظرش در این خصوص متفاوت است.»

وفاق در کشور را خوب می‌دانم

او در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی «دنیای اقتصاد» مبنی بر میزان اجماع و وفاق سیاسی در شرایط فعلی ایران با توجه به مسیر طی شده تا برجام گفت: «ما وقتی فعل سیاسی چه در داخل و چه در بخش بین‌الملل انجام می‌دهیم تلاش می‌کنیم که برای آن آثار مطلوبی ایجاد کنیم، باید وفاق هرچه بیشتر باشد.» لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه در مساله برجام در کشور مناقشه وجود داشت، گفت: «اما بعد از تصویب باید براساس آن حرکت کرده و فضای کسب و کار را تسهیل کنیم. این به وفاق نیاز دارد.» رئیس مجلس با تاکید بر اینکه من در کل وفاق در کشور را خوب می‌دانم، گفت: «این هم به خاطر نعمت وجود ولایت فقیه هست که همه آرا را توانسته زیر چتر خود داشته باشد. ما توانسته‌ایم همه این اختلافات را در درون یک مسیر تکاملی سوق دهیم و این مقدار اختلاف در جایی که دموکراسی هست، عجیب نیست.»

تکذیب گفت‌وگوها برای ریاست مجلس دهم

رئیس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مطرح بودن نام او در کنار نام محمدرضا عارف و رایزنی‌ها بر سر ریاست مجلس دهم، همه را به صبر تا روشن شدن موضوع ریاست مجلس تا چند روز آینده دعوت کرد و گفت: «در مورد ریاست مجلس در مجلس دهم هیچ گفت‌وگویی صورت نگرفته است.» لاریجانی همچنین تاکید کرد: «کسی به من پیام نداده است. شاید افراد به اتاق ما بیایند و حرف‌هایی بزنند، اما به صورت تلفنی، مکتوب، پیام رسمی دریافت نکرده‌ام.» رئیس مجلس ضمن تکذیب گفت‌و‌گو با عارف بر سر ریاست مجلس آینده گفت: «ما سلام و علیک داریم و رفیق هستیم.» او ادامه داد: «ساختار داخلی مجلس کاملا دموکراتیک است و در داخل مجلس افراد خبره حضور دارند. احتیاج ندارند که از بیرون فشاری وارد شود و مکانیزمی مشخص برقرار است.»او همچنین اضافه کرد«حساس نباشید، ۲ روز صبر کنید همه چیز روشن می‌شود.» لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌هایش برای مجلس دهم با توجه به اینکه یکی از گزینه‌های ریاست است، گفت: «طبیعی است تصمیمات در ظرف زمانی و مکانی خود اتخاذ می‌شود، هر موضوعی اقتضائات اجرایی خاص خود را دارد و آنچه مردم امروز طلب می‌کنند حل مشکلات اقتصادی است. باید به موضوعات اقتصادی توجه داشته و برای رفع آنها تمرکز کنیم.»

عملکرد مجلس نهم

رئیس مجلس در بخش دیگری از این نشست خبری در ارزیابی نقطه قوت و ضعف مجلس نهم گفت: در یک ارزیابی کلی مشی مجلس نهم بیشتر ایجاد آرامش در کشور و توجه به مسائل اساسی با نگاه هم‌افزایی با قوای دیگر بود. او درباره رویکرد مجلس دهم درخصوص تمرکز بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: تصور می‌کنم مجلس دهم همچون نهم بر همین منوال حرکت کند. رئیس قوه مقننه همچنین بخشی از تصمیمات مجلس نهم از جمله درباره مذاکرات هسته‌ای و نیز الزام دولت به جبران خسارت‌های وارد شده از سوی آمریکا به ایران را از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماسی پارلمانی در مجلس نهم معرفی کرد.

مشکل سوئیفت برطرف شد

لاریجانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به مواردی که به‌عنوان نقض برجام ازسوی دولت آمریکا از سوی خبرنگار یک رسانه مطرح شد، تاکید کرد: «در مورد سوئیفت مشکل برطرف شده است و رفتار بانک‌ها به این موضوع ارتباط دارد. البته در اینجا بانک‌های بزرگ مدنظر است که واهمه‌ای در این رابطه ایجاد کرده‌اند اما ایران نیز پیگیری‌هایی انجام داده و ساکت نبوده است و موضوع اخذ ویزا را از طریق وزارت خارجه پیگیری کرده است.»