تمرکز همکاری‌ها بر دو حوزه اقتصادی عکس: President.ir

گروه خبر: روسای‌جمهوری ایران و کرواسی، دیروز ضمن تاکید بر گسترش زمینه‌های مختلف اقتصادی تاکید کردند و تمرکز خود را بر روی دو حوزه انرژی و مساله حمل‌ونقل قرار دادند. دو طرف همچنین بر استفاده از توانمندی مهندسی ایران در کرواسی و ظرفیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی طرف مقابل تاکید کردند. کاخ سعدآباد روز گذشته میزبان رئیس‌جمهوری کرواسی بود.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری در نخستین ساعات صبح دیروز در مجموعه سعدآباد از همتای کروات خود استقبال و اعلام کرد که کرواسی می‌تواند دروازه‌ای برای روابط ایران با اتحادیه اروپا باشد. «کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس‌جمهوری کرواسی نیز به‌عنوان تازه‌ترین میهمان خارجی کشورمان تاکید کرد که کرواسی از گسترش روابط ایران با اتحادیه اروپا به‌طور کامل حمایت می‌کند.او همچنین حمایت و پشتیبانی کشورش را از گشایش دفتر این اتحادیه در تهران اعلام کرد. پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جریان سفر فدریکا موگرینی به ایران در ۲۸ فروردین سال جاری ازآماده‌سازی اقدامات لازم اداری برای بازشدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران خبر داده بود.«کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس‌جمهوری کرواسی، دومین زن رئیس‌جمهوری است که طی سال‌های اخیر و در دوران پساتحریم به ایران سفر کرده است. او سه‌شنبه عصر در راس هیاتی اقتصادی وارد ایران شدتا به‌عنوان یکی از کشورهای واقع در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) روابط خود با ایران را در دوران پساتحریم گسترش دهد. پیش از او «پارک گئون‌های» اولین رئیس‌جمهوری زن در تاریخ کره‌جنوبی به‌عنوان اولین زن رئیس‌جمهوری در یک سفر تاریخی به تهران سفر کرده بود.نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت کروات از بخش‌‌های گوناگون رئیس‌جمهوری کرواسی را در سفر به ایران همراهی می‌کنند. در هیات همراه، نمایندگان شرکت‌های بزرگ مانند شرکت نفت کرواسی (INA)، شرکت گاز کرواسی (PPD)، شرکت نصب خطوط انتقال برق و دیگر بنگاه‌های فعال در زمینه‌های دارویی، عمرانی و... حضور دارند تا با طرف‌های ایرانی خود به گفت‌وگو بپردازند. براساس گزارش‌ها، هیات همراه «کیتاروویچ» بزرگ‌ترین هیات سیاسی اقتصادی کرواسی است که در سال ۲۰۱۶ به یک کشور دیگر سفر می‌کند. ایران و کرواسی در دوران تحریم ایران با یکدیگر در ارتباط بودند و حتی شرکت نفت کرواسی (آی‌ان‌آ) در سال ۲۰۰۸ توافقی را درباره اکتشاف نفت و گاز در ۱۷میدان گازی ایران امضا کرد که البته این پروژه به‌دلیل تحریم‌ها متوقف شد. از آنجا که نام این شرکت در لیست هیات همراه اقتصادی رئیس‌جمهوری کرواسی به ایران است، به‌نظر می‌‌رسد قصد دارد در سفرش به ایران عهد پیشین را احیا کند.در این بین ایران و کرواسی به دور از جنجال‌های سیاسی روابط ورزشی دوستانه‌ای با یکدیگر طی دهه‌های گذشته داشته‌اند.«استانکو پوکله پوویچ» مربی اهل کرواسی از نخستین مربیان فوتبال خارجی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده‌دار سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران شد. همچنین می‌توان از «تومیسلاو ایویچ»، «میروسلاو بلاژویچ» و «برانکو ایوانکوویچ» به‌عنوان سرشناس‌ترین مربیان کروات در ایران یاد کرد.به هر حال بسیاری از کارشناسان سفر رئیس‌جمهوری کرواسی به ایران را آغاز شکوفایی روابط ۲ کشور توصیف می‌کنند.از این‌رو بسیاری از ناظران بر این باورند که کرواسی به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا قادر است بر گسترش مناسبات تهران با این اتحادیه اثرگذار باشد. از آن‌سو زاگرب نیز در پی پیدا کردن جایگاه خود در اقتصاد ایران دردوران پساتحریم است. سفر رئیس‌جمهوری کرواسی به ایران اولین سفر مقامات این کشور به ایران نیست. در سال‌های گذشته برخی از مقامات این کشور از جمله «یوسیپ لکو» رئیس سابق مجلس کرواسی از ایران بازدید کرده بودند.

گسترش روابط در همه زمینه‌ها

به هر ترتیب رئیس‌جمهوری کرواسی روز سه‌شنبه به دعوت رسمی رئیس‌‌جمهوری برای دیداری سه روزه وارد تهران شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشست خبری مشترک با کولیندا گرابار کیتاروویچ، همتای کروات خود گفت: روابط دو کشور در طول چند سال گذشته به‌دلیل تحریم روابط مناسب و متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نبوده است. در این سفر دو رئیس‌جمهوری و هیات همراه تصمیم گرفتند روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه در زمینه انرژی و مساله حمل‌و‌نقل توسعه دهند. به گزارش «ایرنا»، او اظهار کرد: در جلسات خصوصی و عمومی بین دو طرف ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری و همچنین توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فنی و مهندسی در کشور کرواسی و ظرفیت‌های ایران برای جذب سرمایه و تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به گزارش «ایسنا»، روحانی گفت که روابط تهران - زاگرب در همه حوزه‌ها گسترش می‌یابد.روحانی ادامه داد: از اینکه رئیس‌جمهوری محترم کرواسی در این سفر دکتر حسنوویچ مفتی‌اعظم زاگرب را به‌عنوان عضو هیات همراه به تهران آوردند به معنای احترام دولت کرواسی به دین مبین اسلام است و آن را همچنین رابطه بین دنیای اسلام و مسلمانان کرواسی تلقی می‌کنیم.

حمایت از اقدامات ایران در کاهش تنش‌ها

«کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس‌جمهوری کرواسی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی در سطح خوبی است، اما رضایت‌بخش نیست و مسلما فضای بیشتری برای گسترش همکاری وجود دارد. به گزارش «ایرنا» او گفت: ما به‌ویژه علاقه‌مندیم در صنعت برق ایران، تولید ترانسفورماتورها، تولید لکوموتیوهای برقی و مدرن کردن و برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی ایران با دولت ایران همکاری داشته باشیم. رئیس‌جمهوری کرواسی یادآور شد: هتل‌هایی در کرواسی با پروانه تولیدات حلال فعال هستند و در این زمینه با گردشگران ایرانی همکاری کامل خواهند داشت. رئیس‌جمهوری کرواسی گفت: این کشور از گسترش روابط بین ایران و اتحادیه اروپا حمایت کامل و از گشایش دفتر این اتحادیه در تهران پشتیبانی می‌کند. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهوری کرواسی گفت: ما به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از اقدامات ایران در کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت کامل می‌کنیم. به گزارش «ایسنا»، کیتاروویچ خاطرنشان کرد: کرواسی می‌تواند مسیر بسیار خوبی برای انتقال انرژی ایران به اتحادیه اروپا باشد.به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری کرواسی، همچنین عصر روز گذشته در همایش تجاری ایران و کرواسی در محل اتاق بازرگانی ایران گفت: تشکیل اتاق بازرگانی مشترک، به توسعه مناسبات دو کشور منجر خواهد شد. رئیس‌جمهوری کرواسی همچنین روز گذشته با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

امضای دوسند همکاری

همچنین روز گذشته دو سند همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و کرواسی با حضور حسن روحانی و کولیندا گرابار کیتاروویچ روسای جمهوری دو کشور امضا شد.

استفاده از هواپیمای عمومی

«کولیندا گرابار کیتاروویچ»، رئیس‌جمهوری کرواسی امروز ایران را ترک می‌کند. در حالی که مقامات کشورها برای سفر از هواپیمای شخصی استفاده می‌کنند، او در سفر به ایران از هواپیمای اختصاصی استفاده نکرد و از پرواز معمولی شرکت هواپیمایی اتریش برای سفر به تهران استفاده کرد.به همین دلیل هواپیمای حامل او به جای فرودگاه مهرآباد، در فرودگاه امام خمینی(ره) در جنوب تهران به زمین نشست و او در کنار سایر مسافران این پرواز، وارد پایتخت شد.

ادامه خبر ...

تمرکز همکاری‌ها بر دو حوزه اقتصادی