گروه خبر: جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی، برای دومین روز متوالی از نصاب افتاد و تشکیل نشد. این در شرایطی است که اعضای این کمیسیون بررسی طرح «عملیات بانکداری بدون ربا» را در دستور کار داشتند؛ طرحی که بررسی آن، هفته گذشته با رای موافق نمایندگان و براساس اصل ۸۵ قانون اساسی به این کمیسیون سپرده شد تا بر مبنای خواست طراحان این طرح، روند بررسی آن تسریع شود.

در بخشی از اصل ۸۵ قانون اساسی آمده‌است: «مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذی‌ربط واگذار کند یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.» جلسه عصر دیروز نیز به‌دلیل غیبت بسیاری از اعضای این کمیسیون برگزار نشد.گرچه قرار بود این طرح در جلسه عصر روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز در آن حضور یافته بود، برگزار شود و طرح مذکور با حضور سیف مورد بررسی قرار گیرد، اما به حد نصاب نرسید. سیدمهدی موسوی لارگانی، یکی از اعضای این کمیسیون در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» از به حد نصاب نرسیدن جلسه عصر دیروز این کمیسیون خبر داد. حالا با توجه به باقی ماندن تنها دو جلسه کاری موثر در مجلس نهم، به نظر می‌رسد بررسی این طرح به تعویق افتاده و به مجلس دهم موکول شود. این موضوعی است که شاید بتواند کارشناسان منتقد را، از نگرانی درباره شتابزدگی و آشفتگی طرح مذکور در بیاورد.

با این همه دو دیدگاه درباره برگزار نشدن دو جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی، آن هم زمانی که بررسی طرح عملیات بانکداری بدون ربا در دستور کار بود، وجود دارد؛ اولین دیدگاه آبستراکسیون مخالفان این طرح در کمیسیون اقتصادی است که با حضور نیافتن در جلسات یکشنبه و دوشنبه کمیسیون متبوعشان، جلسات مذکور را از حد نصاب دوسوم اعضا انداختند. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در این باره گفت: «در بحث اقتصاد موضوعی به نام «هزینه فرصت از دست رفته» داریم؛ طرح عملیات بانکداری بدون ربا یک فرصت بود، ولی عده‌ای که مخالف این طرح بودند در جلسه کمیسیون اقتصادی حاضر نشدند و این جلسه به حد نصاب نرسید.» آبستراکسیون به آن معنا است که گروهی از نمایندگان مجلس به‌صورت عمدی در هنگام رأی‌گیری در جلسه حضور نمی‌یابند تا با از اکثریت انداختن مجلس، از تصویب یک لایحه یا طرح جلوگیری کنند. دیدگاه دیگر درباره برگزار نشدن دو جلسه متوالی یکشنبه و دوشنبه کمیسیون اقتصادی، به شکلی خوشبینانه، غیبت نمایندگان در جلسات مذکور را به‌دلیل مشغله فراوان نمایندگی در روزهای پایانی مجلس نهم و برگزاری جلساتی دیگر عنوان می‌کند.

هر چند می‌توان احتمال داد با تشکیل نشدن دو جلسه متوالی کمیسیون اقتصادی، طرح عملیات بانکداری بدون ربا نیز از دستورکار این کمیسیون خارج شده باشد اما سیدمهدی موسوی لارگانی دیروز از احتمال ضعیف برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی در عصر امروز (سه‌شنبه) سخن گفت. اگر جلسه امروز نیز برگزار نشود، می‌توان گفت که بررسی طرح مذکور در مجلس نهم به مجلس دهم موکول شده است. چه آنکه مجلس نهمی‌ها به جز جلسه امروز، تنها یک جلسه کاری موثر آن هم در روز دوشنبه هفته آتی برگزار می‌کنند. آخرین جلسه نمایندگان مجلس نهم روز سه‌شنبه چهارم خرداد برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد جلسه تودیع نمایندگان باشد. طرح «عملیات بانکی بدون ربا» همان طرحی است که نمایندگان، «یک فوریت» آن را یک سال پیش یعنی در اردیبهشت ۹۴ به تصویب رسانده بودند؛ طرحی که گفته می‌شود به‌دلیل ابهام‌های موجود در آن، با تغییراتی روبه‌رو شد؛ از جمله آنکه طراحان آن برای رفع برخی موارد ابهامی، بخشی از مفاد لایحه بانک مرکزی برای اصلاح نظام پولی و بانکی کشور را به طرح مذکور افزودند. برخی کارشناسان تلاش طراحان طرح عملیات بانکداری بدون ربا برای تعیین تکلیف نهایی این طرح را در مجلس نهم، آن هم با وجود مخالفت دولتی‌ها با این طرح، نشانه‌ای از تقابل بانکی مجلس و دولت، در واپسین روزهای کاری پارلمان نهم می‌دانند. این موضوع در شرایطی قوت گرفت که هفته گذشته انتشار خبری به نقل از بهروز بنیادی، نماینده راه یافته به مجلس دهم، از نامه ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به علی لاریجانی رئیس مجلس حکایت داشت؛ نامه‌ای که در آن، سیف از لاریجانی خواسته است بررسی طرح عملیات بانکداری بدون ربا را متوقف کند. این طرح با واکنش رئیس‌جمهوری نیز روبه‌رو شده بود. حسن روحانی در سخنانی در سفر اخیر خود به کرمان، نمایندگان مجلس را به پرهیز از تصمیمات سریع و شتابزده توصیه کرد و گفت: «از نمایندگان محترم مجلس خواهش می‌کنم از تصمیمات سریع و شتابزده دوری کنند.» اگر طرح عملیات بانکداری بدون ربا نیز از دستور کار مجلس خارج شود، با احتساب خارج شدن بررسی برنامه ششم توسعه از دستور کار مجلس نهم، این دومین بار در هفته جاری است که بررسی طرح و لایحه‌ای به مجلس دهم موکول می‌شود.