گروه خبر: با پاسخ دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به تذکر رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، به‌نظر می‌رسد بررسی این برنامه در مجلس دهم قطعی شد. هرچند پیش از این نیز خبرها از تصمیم هیات رئیسه مجلس برای موکول کردن بررسی جزئیات برنامه ششم توسعه در مجلس آتی حکایت داشت اما اظهارات دیروز رئیس مجلس را می‌توان ختم تلاش‌های برخی نمایندگان برای بررسی برنامه مذکور در ۵ جلسه باقی‌مانده از مجلس نهم خواند. علی لاریجانی در این اظهارات خود که خطاب به غلامرضا مصباحی‌مقدم مطرح کرد، بررسی لایحه برنامه را نیازمند دو هفته کاری در مجلس دانست و در ادامه با بیان اینکه اگر اصرار دارید، مانعی ندارد، تاکید کرد: «اما خودتان سبک و سنگین کنید که آیا امکان پذیر است یا خیر؟ مجلس ضیق وقت دارد.»

در جلسه علنی دیروز پارلمان، غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در تذکری با استناد به ماده ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس به ترتیبات رسیدگی به لوایح برنامه اشاره کرد که نمایندگان می‌توانند از زمان چاپ و توزیع لایحه نظرات خود را ارائه دهند. کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، لایحه دولت را با تغییراتی که در آن ایجاد کرد، ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال به هیات رئیسه مجلس ارائه داد تا از سوی این هیات در دستورکار واپسین روزهای کاری مجلس نهم قرار گیرد. با احتساب ۱۰ روز فرصتی که نمایندگان پس از چاپ و توزیع برنامه مذکور، برای ارائه پیشنهادهای خود در اختیار دارند، دیروز این برنامه می‌توانست در دستور کار نمایندگان قرار گیرد. در این میان اما توجه به یک نکته ضروری است؛ نکته‌ای که علی لاریجانی نیز دیروز در پاسخ به تذکر مصباحی‌مقدم به آن اشاره کرد و آن کمبود وقت مجلس نهمی‌ها است.

براساس برنامه اعلام شده مجلس نهمی‌ها باید چهارم خرداد ساختمان هرمی بهارستان را ترک کنند تا ۴ روز بعد یعنی در روز هشتم خرداد، منتخبان جدید مردم، کار خود در مجلس دهم را آغاز کنند. بر این اساس می‌توان گفت یکی از اصلی ترین دلایلی که هیات رئیسه مجلس نهم را بر آن داشت تا بررسی برنامه ششم توسعه را به مجلس دهم موکول کند تا اولین دستور کار مجلس آتی باشد، آن است که تا پایان مجلس نهم تنها پنج جلسه علنی باقی مانده و این فرصت برای بررسی برنامه ششم بسیار کم است. با این حال رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم دیروز در تذکر خود به لاریجانی با اشاره به اینکه هیات رئیسه به سوگند خود عمل نکرده و بررسی این لایحه را در دستور قرار نداده است، گفت: «اعضای کمیسیون تلفیق برنامه حتی در تعطیلات تمام وقت خود را صرف کردند تا بررسی آن به اتمام برسد و فرصت خوبی بود اگر برنامه در دستور کار صحن قرار می‌گرفت.» در مقابل هم لاریجانی خطاب به مصباحی‌مقدم یادآوری کرد: «باید به این نکته توجه داشته باشیم که در حال حاضر قانون بودجه مجددا مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به مجلس برگشته است؛ بنابراین وقتی نداریم و باید به آن رسیدگی کنیم.»

دو روز پیش هم، محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس از بررسی برنامه ششم توسعه در جلسات علنی مجلس در دوره دهم خبر داده بود. از سوی دیگر دستور کار این هفته مجلس نیز این موضوع را تا حدی تایید کرد؛ دستور کار هفته جاری مجلس در حالی منتشر شد که باز هم لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار صحن علنی قرار نگرفت که نشان دهنده عدم بررسی این لایحه در مجلس نهم است. پیش از این نیز برخی نمایندگان خواستار بررسی برنامه ششم توسعه در جلسات علنی مجلس دهم شده بودند. این موضوع حتی به ارسال نامه از سوی برخی نمایندگان ازجمله غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون تلفیق برنامه به رئیس جمهوری منجر شد. این در شرایطی است که برخی اعضای کمیسیون تلفیق برنامه، با وجود داشتن انتقاد به برنامه ششم توسعه ارائه شده از سوی دولت، تلاش کردند با ایجاد تغییرات زیاد در آنچه دولت به‌عنوان برنامه ششم به مجلس تقدیم کرد، برنامه تغییریافته را برای بررسی نهایی به صحن علنی ببرند؛ لایحه‌ای که حالا تا پایان مجلس نهم قابل بررسی نیست و منتخبان جدیدالورود مردم به بهارستان باید آن را بررسی کنند.