گروه دیپلماسی،سعیده‌سادات فهری: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با هدف تقویت روابط با تهران، دعوت از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را در دستور کار قرار داده است. شبکه تلویزیونی بلومبرگ با انتشار این خبر افزود که دولت آلمان با وجود احتمال خشم رژیم صهیونیستی آماده دعوت از رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به آلمان است. به گزارش «ایسنا»‌ این در شرایطی است که هم حزبی‌های مرکل درباره ارسال نشانه غلط به رژیم‌صهیونیستی که متحد آلمان است، هشدار داده‌اند. براساس این گزارش، منابع مطلع از این موضوع گفته‌اند که دولت فعلا برای انجام هر اقدامی در این زمینه دست نگه داشته و در حال بررسی آن است. در واقع هیچ تاریخی برای این سفر احتمالی تعیین نشده است. وزارت خارجه آلمان موافق سفر روحانی به برلین است اما دولت به دلیل مخالفت اعضای حزب مرکل فعلا این ماجرا را عملی نکرده است. برخی از اعضای حزب مرکل چنین قلمداد می‌کندکه دعوت از روحانی می‌تواند یک سیگنال غلط به رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان متحد آلمان ارسال کند.

در این میان وقتی که از جورج اشترایتر، معاون سخنگوی دولت آلمان به‌صورت پیامکی درخواست شد تا درباره این سفر توضیح دهد او از دادن پاسخ مشخص طفره رفت یعنی همان کاری که وزارت خارجه آلمان انجام داد. روز جمعه هم کسی در سفارت ایران در برلین به تلفن‌های خبرگزاری بلومبرگ پاسخ نداد. به گزارش بلومبرگ، از زمان اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه تهران، دولت‌های اروپایی در تلاشند تا برای بازگشت به بازار ایران روابط خود را با این کشور تقویت کنند. آلمان نیز به‌عنوان یکی از اعضای گروه ۱+۵ از ابتدای به ثمر رسیدن گفت‌وگو‌های هسته‌ای، خواستار بهبود روابط با تهران بوده است.

البته حسن روحانی پیش‌تر در بهمن ماه سال ۹۴ طی یک سفر رسمی به پاریس و رم، پایتخت‌های فرانسه و ایتالیا سفر کرد. این سفر روحانی، اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از یازده سال بود. اولین سفر رئیس‌جمهور ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام در قالب یک هیات بلندپایه ۱۵۰ نفری متشکل از دو معاون رئیس‌جمهور، ۹ وزیر و تعدادی از معاونانشان و حدود ۹۰ چهره اقتصادی و کارآفرین انجام شد تا عزم جزم ایران برای آغاز فصل جدیدی از مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان بعد از رفع تحریم‌ها و اجرای برجام را نشان دهد. در جریان این سفر چهار روزه ، چهارده سند همکاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو با ایتالیا و ۲۰ سندهمکاری به ارزش ۳۰ میلیارد یورو با فرانسه به امضا رسید، از جمله قراردادهایی با کمپانی ایرباس و کمپانی خودروسازی پژو سیتروئن.همچنین در اوایل سال جاری نیز قرار بود که رئیس‌جمهور سفری به اتریش داشته باشد اما این سفر به دلیل آنچه مسائل امنیتی خوانده شد، لغو شد.

همچنین مقامات آلمانی نیز طی یک سال گذشته چند بار به ایران سفر کرده‌اند که از جمله می‌توان به دو سفر فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه و زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به ایران اشاره کرد. در ماه فوریه یعنی اواخر سال ۹۴ فرانک والتر اشتاین‌مایر که یک سوسیال دموکرات بلندپایه به شمار می‌رود به تهران آمد؛ سفری که باعث شد گمانه‌زنی‌ها برای سفر روحانی به آلمان افزایش پیدا کند. اما آنچه مشخص است دعوت برای سفر رسمی روحانی به آلمان تنها از دو راه امکان‌پذیر است؛ یا از طریق دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم یا دفتر یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان.

اختلاف در دولت ائتلافی

گمانه‌زنی‌ها درخصوص دعوت از روحانی برای سفر به آلمان در شرایطی مطرح شده است که پیش‌تر یک نشریه آلمانی از اختلاف در دولت ائتلافی آلمان بر سر دعوت کردن از روحانی برای سفر به این کشور و عجله وزیر اقتصاد و تردید مرکل در این باره خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفته‌نامه «اشپیگل» در مطلبی از اختلاف و مناقشه در دولت ائتلافی آلمان درباره دعوت از رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به این کشور خبر داد. به نوشته این هفته‌نامه آلمانی زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور امیدوار به برقراری مناسبات تجاری خوب با تهران و خواهان دعوت کردن از رئیس‌جمهوری ایران است اما مرکل در این باره هنوز تردید دارد.

گابریل به‌خصوص بعد از اینکه مدیرعامل شرکت زیمنس در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد داووس برای تعیین یک تاریخ ملاقات در اسرع وقت اصرار کرده بود خواهان دعوت کردن روحانی برای سفر به آلمان شد. به‌زعم وزیر اقتصاد آلمان در غیر این صورت اقتصاد آلمان در مسابقه قراردادهای پر سود با ایران عقب می‌ماند. اما ظاهرا مرکل به دلیل برخی مسائل از جمله عصبانیت رژیم صهیونیستی در این خصوص تعلل می‌کند. البته گابریل نیز در سفری که تیرماه سال ۹۴ به تهران داشت خواهان میانجیگری میان ایران و رژیم صهیونیستی شده بود. به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز او در سخنانی مدعی شد: «زیر سوال بردن حق موجودیت این کشور (رژیم‌صهیونیستی) مساله‌ای نیست که ما آلمانی‌ها بتوانیم آن را قبول کنیم.» این در شرایطی است که ایران هیچ‌گاه موجودیت رژیم‌صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و این رژیم را جعلی و غاصب می‌‌داند.