گروه خبر: در شرایطی که هنوز گزارش رسمی از تصمیم‌گیری «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» درباره وضعیت مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در مجلس، از سوی این هیات منتشر نشده، دو خبرگزاری فارس و تسنیم عصر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه خبر دادند که این هیات، نظر شورای نگهبان را درباره ابطال آرای خانم خالقی تایید کرده است. دیروز هم از یک سو آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با توضیحات خود تصمیم شورای نگهبان مبنی بر ابطال آرای خالقی را تشریح و تایید کرد و از سوی دیگر سیامک ره پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات این شورا گفت که نظر شورای نگهبان درباره این منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم تغییری نکرده است. هرچند گزارش رسمی «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» درباره وضعیت مینو خالقی برای حضور یا عدم حضور در مجلس دهم هنوز منتشر نشده است اما ره‌پیک در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که انتخاب جایگزین مینو خالقی در مجلس دهم به خرداد ۹۶ و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس موکول شده‌ است. این در شرایطی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در سومین واکنش خود درباره ابطال آرای منتخب سوم مردم اصفهان برای مجلس دهم، از امیدواری خود به حل این موضوع سخن گفت.

واکنش حسن روحانی

بر پایه آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری گزارش داده است حسن روحانی روز گذشته در نشست خبری خود در کرمان در پاسخ به پرسشی درباره وعده‌های دولت به مردم و سرنوشت منتخب سوم مردم اصفهان تاکید کرد: «دولت همه توان خود را برای اجرای وعده‌هایش به مردم به کار گرفته است اما برخی از امور در اختیار دستگاه اجرایی نیست.» روحانی با بیان اینکه دولت نظر خود را درباره مثالی که زدید (منتخب سوم مردم اصفهان) صریحا اعلام کرده و گفته است که روند قانونی باید رعایت شود و هنوز هم ما ناامید نیستیم، اعلام کرد: «نباید بدعتی در کشور به‌وجود بیاید، مردم ما در چارچوب قانون امید به آینده دارند و اگر خدای ناکرده قانون نقض شود، امید به آینده تضعیف می‌شود.»

رئیس‌جمهوری پیش از این، در نهم اردیبهشت ماه در صفحه توییتر خود به اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت کشور درخصوص تایید انتخابات شهر اصفهان و رد آرای خانم مینو خالقی واکنش نشان داد. روحانی در این صفحه نوشت: «بر‌اساس قانون اساسی، اعتبار‌نامه نماینده منتخب مردم باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن دخالت کند.»

با این همه، هرچند حسن روحانی از ناامید نشدن در روند بررسی موضوع مینو خالقی سخن گفته است، اما به گزارش «ایسنا» علی مطهری نماینده مردم تهران اعلام کرد که به هیات حل اختلاف قوا امیدوار نیستم. او که در دانشگاه هنر اصفهان سخنرانی می‌کرد، در عین حال گفت که احتمال اینکه این هیات به نفع خالقی هم رای دهد، وجود دارد.

«هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» در مرداد سال ۱۳۹۰ با دستور مقام معظم رهبری با هدف حل اختلاف میان قوا تشکیل شد. تشکیل این هیات به ریاست آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی و عضویت حجت‌الاسلام محمد‌حسن ابوترابی‌فرد، سید‌مرتضی نبوی، عباسعلی کدخدایی و سید صمد موسوی به مدت پنج سال صورت گرفت. از موضوعاتی که تاکنون در این هیات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نظر هیات به استحضار مقام معظم رهبری رسیده، می‌توان به قانون بودجه سال ۹۱، اختلافات دولت دهم با مجلس در مورد هدفمندی یارانه‌ها، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت قبل و موضوع لایحه وکالت و قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر در دولت یازدهم اشاره کرد.

نظارت استصوابی شورای نگهبان عام است

آنچه آیت‌الله احمد جنتی روز گذشته درباره تصمیم این شورا درباره مینو خالقی توضیح داد، بر موضوع نظارت استصوابی شورای نگهبان استوار است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، دبیر شورای نگهبان تاکید کرد:‌ «برخی ادعا می‌کنند بعد از رای‌گیری انتخابات، فقط مجلس می‌تواند اعتبار‌‌نامه فرد فاقد صلاحیت را تایید نکند، این ادعا خلاف نظارت استصوابی قبل از ورود به مجلس است.» او افزود: «نظارت استصوابی شورای نگهبان، عام و در تمام مراحل است و این اقدام سابقه هم داشته؛ درباره فردی که بعد از رای‌آوردن معلوم شد مدرک تحصیلی‌اش بی‌اعتبار است و شورای نگهبان انتخابات را ابطال کرد. بعضی ادعا می‌کنند بعد از رای‌گیری، فقط مجلس است که می‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحیت را تایید نکند.» به گفته جنتی این ادعا علاوه بر اینکه خلاف نظارت استصوابی قبل از ورود به مجلس است، تاریخ هم نشان نمی‌دهد که در مجلس اعتبارنامه‌ای را به جز یک مورد رد کرده باشند و به شهادت تاریخ این جای معامله و بده و بستان است.