دنیای اقتصاد: بانک مرکزی آخرین گزارش قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی را در هفته منتهی به هفدهم اردیبهشت ماه منتشر کرد. بر اساس این آمارها در مقیاس هفتگی، میانگین قیمت اقلام مندرج در ۶ گروه نسبت به مدت زمان مشابه قبلی کاهش یافته‌است. در ۳ گروه میانگین قیمت‌ها ثابت بود. در ۲ گروه نیز روند تغییر قیمت‌ها صعودی بود. اقلام مندرج در گروه «گوشت مرغ» با افزایش ۵/ ۴ درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که گوشت مرغ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳/ ۴ درصد کاهش قیمت داشت. میانگین قیمت اقلام گروه «سبزی‌های تازه» با کاهش ۶/ ۸ درصدی، بیشترین افت قیمت را در بین گروه‌های مختلف داشت. در مقایسه با قیمت ماه گذشته نیز میانگین اقلام ۶ گروه کاهش و میانگین اقلام ۳ گروه افزایش یافت. گوشت مرغ و گروه سبزیجات تازه در مقیاس ماهانه نیز به ترتیب دارای بیشترین افزایش و کاهش بودند. اقلام مندرج در گروه «حبوب» نیز در مقایسه با سایر گروه‌ها بیشترین افزایش سالانه قیمت را تجربه کرد. اقلام گروه «میوه‌های تازه» نیز با کاهش ۹ درصدی میانگین قیمت، در مقیاس سالانه بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.

نوسانات در قیمت خرده‌فروشی ها

براساس آمارهای بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت سال جاری، از ۱۱ گروه مواد خوراکی مورد بررسی، میانگین قیمت خرده‌فروشی‌های شهر تهران در مقیاس هفتگی، در ۳ گروه «لبنیات»،«چای» و «حبوبات» تغییری نداشته است. در دو گروه «برنج» و «گوشت مرغ» نیز قیمت میانگین به ترتیب ۱/ ۳ و ۵/ ۴ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر در ۶ گروه باقیمانده، میانگین قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. بیشترین تغییرات میانگین قیمت مربوط به اقلام غذایی مندرج در گروه «سبزی‌های تازه» بود که در مقیاس هفتگی باکاهش ۶/ ۸ درصدی بیشترین کاهش متوسط قیمت را تجربه کرد. پس از سبزی‌های تازه، اقلام غذایی مندرج در گروه‌های «میوه‌های تازه»، «تخم مرغ»، «گوشت قرمز»، «قند و شکر» و «روغن نباتی»، مواردی بودند که به‌ترتیب بیشترین کاهش متوسط قیمت‌ها را در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت تجربه کردند. در مقیاس ماهانه میانگین اقلام گروه‌های لبنیات و چای تغییری نداشته است. اقلام مندرج در گروه گوشت مرغ نیز بیشترین میزان رشد قیمت ماهانه را با افزایش میانگین قیمت ۷/ ۴ درصدی، تجربه کرده‌اند. روند حرکت ماهانه میانگین قیمت اقلام مندرج در گروه‌های تخم مرغ و حبوب افزایشی و در ۶ گروه باقیمانده کاهشی بوده است. بیشترین کاهش ماهانه در میانگین قیمت‌ها مربوط به گروه سبزی‌های تازه بود که کاهش ۷/ ۶ درصدی در میانگین قیمت‌ها را تجربه کرد. تخم مرغ، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، قند و شکر و روغن نباتی نیز دیگر گروه‌هایی بودند که به ترتیب، بیشترین کاهش در میانگین قیمت نسبت به ماه قبل را تجربه کردند. بنابر آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه قیمت تمامی اقلام مندرج در گروه لبنیات، که شامل ۶ قلم مواد خوراکی است، در هر دو مقیاس ماهانه و هفتگی تغییری نداشته است. براساس آمارهای قبلی بانک مرکزی قیمت این اقلام از ابتدای بهمن ماه سال گذشته در خرده‌فروشی‌های سطح تهران تغییری نداشته است.

نزول قیمت میوه و سبزیجات

در میان اقلام مندرج در گروه میوه‌های تازه، به جز موز که به گفته کارشناسان محدودیت عرضه، افزایش ۱۳ درصدی قیمت آن را در پی داشته است، در بقیه اقلام این گروه از مواد خوراکی، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، تمامی قیمت‌ها بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است. میانگین قیمت اقلام این گروه در بازه یک‌ساله منتهی به ۱۷ اردیبهشت سال جاری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. قیمت موز نیز برای اولین بار در سال ۹۵ در مقیاس هفتگی کاهش یافت و در مقایسه با هفته منتهی به دهم اردیبهشت ماه سال جاری، حدود ۴ درصد کاهش در میانگین قیمت را تجربه کرد. با توجه‌به به ثمر رسیدن محصولات نوبهارانه در مناطق گرمسیری کشور قیمت محصولات در هر دو گروه میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه کاهش یافته است. قیمت هندوانه حدود ۱۶ و قیمت طالبی ۲۹ درصد کاهش نسبت به هفته منتهی به دهم اردیبهشت را تجربه کردند. در گروه سبزیجات با توجه به نزدیک تر شدن به فصل تابستان قیمت تمامی اقلام نسبت به مدت مشابه قبلی با کاهش همراه بود. قیمت گوجه روند کاهشی خود را که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز کرده بود، ادامه داد و در مقیاس هفتگی و ماهانه کاهش ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

دانه‌های گران حبوبات

براساس آمارهای بانک مرکزی، بیشترین افزایش میانگین قیمت‌ها در مقیاس سالانه، در میان گروه‌های مختلف مواد خوراکی، مربوط به اقلام مندرج در گروه حبوب است. میانگین اقلام این گروه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است. قیمت حبوبات در ۴ سال گذشته ۱/ ۲ برابرشده است. به علاوه در میان تمام اقلام مواد خوراکی مورد بررسی توسط بانک مرکزی بیشترین افزایش قیمت سالانه مربوط به نخود، لپه نخود و عدس است که با افزایش قیمت در حدود ۵/ ۱ برابر قیمت در سال گذشته روبه‌رو بوده‌اند. خشکسالی و افزایش علاقه به صادرات محصولات به همسایگان غربی از عمده دلایل افزایش قیمت این مواد خوراکی در چند سال گذشته ذکر شده است. پیش بینی می‌شود با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، قیمت این اقلام که در مقایسه با قیمت ابتدای اردیبهشت ماه در تمام اقلام بدون تغییر بوده است، روند افزایشی را تجربه کند.