جهش ‌3 برابری تجارت با کره‌جنوبی عکس: ایرنا

گروه دیپلماسی: سفر تاریخی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران پس از ۵۴ سال از آغاز روابط سیاسی که با بازتاب گسترده از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شده، حکایت از اهمیت ایران در فضای پسابرجام دارد؛ دوران جدیدی که می‌تواند روابط پایدار جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره‌جنوبی را به روابط راهبردی تبدیل کند.

رئیس‌جمهوری ایران با تاکید بر تصمیم تهران و سئول برای تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط راهبردی و ریشه‌دار اقتصادی ابراز کرد که دو طرف تصمیم گرفته‌اند سطح روابط اقتصادی خود را به سه برابر میزان موجود یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهند. همزمان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز با اشاره به ترسیم چشم‌اندازی از روند توسعه روابط تهران - سئول گفت در جریان این سفر نخستین بیانیه مشترک دو کشور صادر خواهد شد و این می‌تواند راهنمای خوبی برای توسعه روابط تهران - سئول باشد. اقتصاد کره‌جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است. این کشور یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران به شمار می‌رود. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری» حسن‌روحانی روز دوشنبه پس از پایان نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و کره‌جنوبی و امضای ۱۹ سند همکاری، در نشست مشترک خبری با همتای کره‌ای خود گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران و کره‌جنوبی به‌عنوان دو کشور مهم در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا بسیار حائز اهمیت است و دو کشور طی ۵۴ سال گذشته همواره از روابط مثبت و سازنده‌ای برخوردار بوده‌اند.» رئیس‌‌جمهوری با بیان اینکه در جریان سفر خانم «پارک گئون هی» به ایران توافقات مهمی انجام شده است، افزود: «یکی از این توافقات تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط راهبردی و ریشه‌دار است که برای ایجاد این تحول بزرگ، شرکت‌های کره‌جنوبی به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک اقتصادی با ایران مبادرت خواهند کرد و در کنار این فعالیت‌ها فناوری‌های پیشرفته وارد ایران خواهد شد.» روحانی با اشاره به اینکه برای ایجاد تحرک جدید اقتصادی بین تهران و سئول لازم است فعالیت‌های کارگزاری بانک‌های دو کشور آغاز شود که در جریان مذاکرات خود در این مورد بحث و تبادل‌نظر کردیم، ابراز کرد: «۱۹ سند بین مقامات دولتی دو کشور به امضا رسید و اسناد متعدد دیگری نیز توسط بخش‌های خصوصی ایران و کره‌جنوبی به امضا خواهد رسید و دو طرف تصمیم گرفتیم رقم مبادلات تجاری خود را از حدود ۶ میلیارد دلار کنونی به سه برابر یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهیم.»

به گزارش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم کل مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۵ پس از کاهش به سبب تحریم‌ها، به چهار میلیارد و ۲۸۵ میلیون دلار رسید که حجم واردات ایران از کره‌جنوبی چهار میلیارد و ۳۵ میلیون دلار و صادرات به آن کشور ۲۵۰ میلیون دلار بود. روحانی همچنین از توسعه روابط فرهنگی، علمی و فناورانه و فعالیت مشترک دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: «گردشگری، برقراری پرواز مستقیم سئول به تهران و نیز سرمایه‌گذاری بخش‌های کره‌ای در زیرساخت‌های مربوط به توریسم در ایران از جمله ساخت هتل از موضوعاتی بود که در مذاکرات خود آن را مورد تاکید قرار دادیم.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت شبه جزیره کره و خاورمیانه را برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: «ایران خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره است و ما به‌طور اصولی با هر گونه ساخت سلاح کشتار جمعی مخالفیم. خواست ما عاری شدن جهان از سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای به‌ویژه در شبه‌جزیره کره و منطقه خاورمیانه است.»

راهنمای توسعه روابط

خانم پارک گئون هی نیز در جریان این نشست خبری با اشاره به اینکه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک تهران - سئول در سال 1962 میلادی تاکنون این نخستین دیدار رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از ایران است، تاکید کرد: «زمانی که فصل جدیدی در توسعه روابط ایران با جامعه بین‌المللی آغاز شده این سفر مهم و تاریخی انجام می‌شود و دو طرف علاقه‌مند هستند که مناسبات و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف هر چه بیشتر گسترش دهند.»

خانم پارک که عصر یکشنبه برای انجام سفری سه روزه به همراه هیات بلندپایه 236 نفره از تجار و بازرگانان وارد تهران شده است، با اشاره به ترسیم چشم‌اندازی از روند توسعه روابط تهران- سئول گفت: «در جریان این سفر نخستین بیانیه مشترک دو کشور صادر خواهد شد و این می‌تواند راهنمای خوبی برای توسعه روابط تهران - سئول باشد.» پیش‌تر سخنگوی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پیش از انجام این سفر عنوان کرده بود که پارک گئون ‌هی، به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌خواهد «بنیانی برای همکاری» با ایران را پایه‌گذاری کند. او با اشاره به اینکه در دیدار با رئیس‌جمهور ایران در مورد نظرات دولت کره‌جنوبی در زمینه فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی و خلع سلاح این کشور توضیحاتی بیان کردم، افزود: «قطعنامه 2207 که اخیرا در این زمینه تصویب شده، با اهمیت است و ما از همکاری ایران تقدیر و بر صلح و ثبات پایدار منطقه آسیای شرقی و وحدت صلح‌آمیز دو کره تاکید داریم.» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین گفت ایران امید مردم ما برای وحدت صلح‌آمیز دو کره است که ما از آن حمایت می‌کنیم.

امضای قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری

کمتر از چهار ماه از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها می‌گذرد و در همین مدت‌کوتاه ببر آسیا (چهار ببر یا اژدهای آسیایی اصطلاحی است که برای اشاره به اقتصادهای بسیار توسعه‌یافته هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، سنگاپور و تایوان به کار می‌رود) توانسته‌ است که برای حضور در صنایع ایران به‌ویژه صنعت نفت گوی سبقت را از رقبای اروپایی خود برباید. پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده نیز بین ایران و کره‌جنوبی مذاکرات اقتصادی گسترده‌ای صورت خواهد گرفت و قراردادهای تجاری و اقتصادی بیشتری در حوزه‌های مختلف به امضا می‌رسد که به گفته «کانگ هو این» وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره‌جنوبی حجم این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها رقمی معادل ٢٠ میلیارد دلار خواهد بود. پیش‌تر دست‌اندرکاران بخش‌های صنعتی کره در نشستی در سئول اعلام کردند که قراردادهایی با ارزش 13 تا 17 میلیارد دلار در سفر رئیس‌جمهوری کره به ایران منعقد خواهد شد.

گاز؛ محور نخستین تفاهم‌نامه

در دیدار عصر یکشنبه وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره‌جنوبی با «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران، استراتژی بلندمدت همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز به امضا رسید و نخستین یادداشت تفاهم همکاری نفتی ایران و کره‌جنوبی میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت گاز کره‌جنوبی (KOGAS) به امضا رسید.

افزایش خرید نفت تا ۴۰۰ هزار بشکه

همچنین در جریان دیدار روز یکشنبه، وزیر نفت از افزایش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای فروش نفت و میعانات گازی به کره‌جنوبی پس از لغو تحریم‌ها خبرداد و اعلام کرد که هم‌اکنون مقدار فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره‌جنوبی به ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است. به گفته زنگنه، این مقدار، پیش از لغو تحریم‌ها یکصدهزار بشکه در روز بود. همچنین زنگنه با بیان اینکه هنوز مشکل بانکی با کره‌جنوبی حل نشده است، تاکید کرد: این موضوع در حال پیگیری است.

ادامه خبر ...