گروه خبر: تنها دو روز از اعلام نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم می‌گذرد و این در حالی است که جریان‌های سیاسی از زمان اعلام نتایج دور اول انتخابات، تلاش‌های خود را برای به‌دست گرفتن هیات‌رئیسه پارلمان و نیز تشکیل فراکسیون‌ها جدی‌تر کردند. این تلاش‌ها با تعیین تکلیف نهایی سهم جریان‌های سیاسی در مجلس آتی افزایش یافته است. حالا اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که در مجموع ۱۲۱ کرسی مجلس دهم را به‌دست آورده‌اند بیش از سایر جریان‌ها به انتخاب هیات‌رئیسه مجلس با ترکیب موردنظر خود امیدوارند و در این میان نام محمد‌رضا عارف، سر لیست فهرست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، موسوم به لیست امید و همچنین علی لاریجانی، رئیس‌ کنونی مجلس و منتخب مردم قم بیش از دیگر نام‌ها به گوش می‌خورد و به‌نظر می‌رسد رقابت اصلی میان این دو نفر در روزهای آینده وارد مرحله جدیدی شود.

رقابت جدی بر سر ریاست مجلس

با این همه اخباری از مذاکرات این دو برای توافق بر سر ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دهم منتشر شده است. دیروز ابوذر ندیمی، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از رقابت بسیار جدی میان لاریجانی و عارف برای ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دهم سخن گفت. او در عین حال بر این باور است که بر اساس اظهارنظرها لاریجانی برای کرسی ریاست مجلس رأی بیشتری دارد مگر اینکه اتفاقات دیگری از قبیل تعدد کاندیدای ریاست مطرح شود یا کسی موازنه را به هم بزند. او این امر را از جانب اصلاح‌طلبان بعید خواند. پیش از این کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت که در مجلس نهم فراکسیون اکثریت است، ضمن تایید تماس‌های تلفنی عارف و لاریجانی، از طراحی مدلی جدید برای ریاست مجلس دهم خبر داد. او گفته بود که باید مدلی در این باره بیابیم که در آن شکست وجود نداشته باشد و در عین حال شخصیت هر دو گزینه احتمالی ریاست مجلس یعنی محمدرضا عارف و علی لاریجانی حفظ شود چون هر دو سرمایه‌های بزرگ نظام هستند. با این همه کاظم جلالی روز گذشته در گفت‌و‌گویی درباره موضوع ریاست مجلس تاکید کرد که منتخبان تهران میثاق‌نامه‌ای در حمایت از ریاست محمدرضا عارف امضا نکرده‌اند. نمایندگان منتخب تهران برای مجلس دهم را ۳۰ نامزد فهرست انتخاباتی امید (ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت) به سر لیستی محمدرضا عارف تشکیل می‌دهند که کاظم جلالی نیز یکی از آنها است. کاظم جلالی یکی از اصولگرایان نزدیک به طیف علی لاریجانی در مجلس نهم است که نامش در فهرست امید یا همان فهرست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای مجلس دهم قرار گرفت. جلالی در پاسخ به پرسشی درباره امضای میثاق‌نامه بین ۳۰ منتخب فهرست امید برای حمایت از ریاست عارف، از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که میثاق‌نامه‌ای را تاکنون ندیده و کسی هم از او امضایی نخواسته و من نیز هیچ چیزی را امضا نکرده‌ام.به باور او ریاست مجلس را کل نمایندگان تعیین می‌کنند، اما باید به یک فرآیند عاقلانه‌ای که شکاف ایجاد نکند، رسید. به گفته جلالی، نمایندگان مجلس باید هیات‌رئیسه را به سمت همکاری جهت حل مشکلات مردم ببرند.

عارف و لاریجانی جلسه نداشته‌اند

با این همه، گرچه کاظم جلالی بر گفت‌و‌گوی تلفنی عارف و لاریجانی صحه گذاشته اما یکی دیگر از منتخبان تهران می‌گوید که تاکنون جلسه‌ای میان این دو درباره اینکه چه کسی رئیس باشد برگزار نشده است. بهروز نعمتی منتخب تهران، این موضوع را در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس با خبرنگاران مطرح کرده است. او نیز همچون کاظم جلالی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت و از اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی در مجلس نهم است که برای مجلس دهم، در فهرست امید (ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت) قرار گرفت و از حوزه انتخابیه تهران به مجلس دهم راه یافت.به گزارش خبرآنلاین، این منتخب مردم تهران در واکنش به خبرسازی رسانه‌ها درباره دیدارها و مذاکرات عارف و لاریجانی، نیز گفت: «این آقایان تا کنون نشستی درباره ریاست مجلس با یکدیگر نداشته‌اند، اما چند بار تلفنی با هم صحبت کرده‌اند.» سهیلا جلودارزاده یکی دیگر از منتخبان مردم تهران برای مجلس دهم درباره آنچه رقابت عارف و لاریجانی بر سر ریاست مجلس عنوان می‌شود به «ایسنا» گفت: «عارف و لاریجانی گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس هستند که در جلسات مختلف آینده مشخص می‌شود کدامشان بر کرسی ریاست می‌نشیند؛ مشارکت و رقابت بین این دو هیچ منافاتی با هم ندارد.»

تشکیل فراکسیون امید؛ شنبه

علاوه‌بر موضوع ریاست و ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دهم، موضوعی که این روزها درباره بهارستان مطرح است، تشکیل فراکسیون‌ها است؛ موضوعی که حالا با مشخص شدن سهم جریان‌های سیاسی از کرسی‌های مجلس، جدی‌تر از پیش درباره آن صحبت می‌شود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل حامی دولت با کسب نزدیک به ۴۲ درصد از صندلی‌های مجلس دهم که نسبت به سایر جریان‌ها سهم بیشتری را به‌دست آورده‌اند، امیدوارانه‌تر از پیش به تشکیل فراکسیون امید اصرار می‌کنند.

در این باره خبرگزاری فارس اعلام کرده فراکسیون امید شنبه آینده با قرائت پیش‌نویس اساسنامه تشکیل می‌شود. این خبر را محمود صادقی منتخب مردم تهران به این خبرگزاری اعلام کرد و گفت: «نشست بزرگ منتخبان لیست امید در سراسر کشور شنبه هفته آینده (۱۸ اردیبهشت ماه ۹۵) برگزار می‌شود.» او گفت: «این نشست با حضور تمام منتخبان فهرست امید در سراسر کشور برگزار می‌شود که در آن عارف سخنرانی خواهد کرد. به گفته صادقی در حقیقت شکل‌گیری اولیه فراکسیون امید در این نشست انجام خواهد شد و همچنین پیش‌نویس اساسنامه فراکسیون رونمایی می‌شود و شکل‌گیری رسمی فراکسیون به بعد از افتتاح مجلس دهم موکول می‌شود.» مجلس دهم قرار است هفتم خردادماه آغاز به کار کند.سهیلا جلودارزاده نیز درباره فراکسیون امید به خبرگزاری «ایسنا» گفت: «از آنجا که فراکسیون امید خود را مقید به شعارهای امید، آرامش و رونق اقتصادی می‌داند و برای رسیدن به آن باید با دولت در تعامل باشد، بنابراین بر اساس همین شعار چشم‌انداز خود را انتخاب و برنامه‌ریزی می‌کند.» به گفته این منتخب تهران، برای رسیدن به وعده‌های داده شده، فراکسیون امید نیازمند همکاری همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی است و آنها را به فعالیت در راه رونق اقتصادی در صورت پذیرش میثاق‌نامه دعوت می‌کند.

فراکسیون با مشی اعتدال

از سوی دیگر بهروز نعمتی، دیگر منتخب مردم تهران، درباره تشکیل فراکسیون سوم در مجلس آینده با بیان اینکه خیلی سخت است که افراد تندروی یک طیف با سایر افراد در فراکسیون فراگیر اصولگرایان کنار هم بنشینند، گفت: «همه تلاش ما این است که تمام کسانی که معتدل هستند و تندروی‌ها را کنار گذاشته‌اند کنار هم بنشینند و این اتفاق می‌افتد.» در این میان، جلسه اصولگرایان مجلس دهم برای تشکیل فراکسیون این جریان در تاریخ ۱۴ اردیبهشت، لغو و به روز دیگری موکول شد. این خبری است که سیدحسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد. اصولگرایان مجلس نهم با تشکیل کمیته‌ای هفت‌نفره تشکیل فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم را پی‌ریزی می‌کنند.