گروه بنگاه‌ها: سفیر ایران در عمان از جایگزینی این کشور به جای امارات و به‌عنوان مقصد تبادلات کالای ایرانی در منطقه خبر داد و گفت: پیش از این کالاهای ایرانی از طریق امارات وارد عمان می‌شد که به تازگی حاکمیت عمان این مسیر را مسدود و به‌طور مستقیم کالاهای ایرانی را از طریق بندر صلاله وارد می‌کند.

علی‌اکبر سیبویه طی گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار «دنیای اقتصاد» در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط ضمن اشاره به روابط بسیار مطلوب سیاسی میان این دو کشور اظهار کرد: از آنجا که دو کشور به حکم همجواری و همبستگی دارای تشابهات فرهنگی بسیار زیادی هستند و این تبادل فرهنگی در زمینه ازدواج‌های متعددی که بین شهروندان ایران و عمان انجام شده نیز بسیار مشهود است،‌ از این رو میان دو کشور هیچ‌گاه سوء‌تفاهم نبوده و از زمان سلطان قابوس این ریشه‌های تاریخی روز به روز نیز تقویت شده است. وی با اشاره به این مطلب که در نیم قرن گذشته رهبران دو کشور در پیشرفت روابط در سطوح حاکمیتی با اعتماد متقابل یکدیگر را همراهی کرده‌اند، تصریح کرد: همین اعتماد سبب شده است تا فضای سیاسی بسیار روان و در عین حال پرشتابی میان دو کشور شکل گیرد. وی افزود: اما از آنجا که در ۳۲ سال گذشته ایران در منطقه خلیج‌فارس تخم‌مرغ‌های خود را تنها در یک سبد یعنی کشور امارات چید، حجم دادو ستد کالا از سوی ایران با عمان چندان قابل ملاحظه نیست. وی با اشاره به رفتار نامناسب برخی مسوولان اماراتی با ایرانی‌های مقیم امارات، از آن به‌عنوان «نمک‌نشناسی اماراتی‌ها» یاد کرد و افزود: بیش از ۳۲ سال پیش در سفری که به امارات داشتیم، ما به همراه هیات ایرانی با «شیخ زاید» ملاقاتی داشتیم که طی آن «شیخ زاید» به همراهان خود تاکید کرد که مبادا روزی با همسایه شمالی خود یعنی ایران به اختلاف برسید و بر این موضوع تاکید داشت که ما هرچه داریم از ایران است، اما واقعیت این است که حکمرانان جدید در امارات دستور و توصیه پدرشان را به فراموشی سپرده‌اند و به نوعی آب در آسیاب دشمن می‌ریزند. وی توصیه کرد بهتر است ایران روابط خود را به‌گونه‌ای موزون با همه کشورهای شورای همکاری در خلیج‌فارس به‌طور عادلانه توزیع کند. وی یادآور شد: روابط ایران و عمان در حال حاضر از حیث سیاسی در سطح مطلوبی قرار دارد و تجار ایرانی می‌توانند برای انجام فعالیت اقتصادی ازاین فرصت و بستر مناسبی که در دو سه سال اخیر نیز تقویت شده بهره گیرند.

افزایش میزان مبادلات کالای دو کشور

وی از اقدام اخیر عمان درخصوص مسدود کردن مسیر ورود کالا از طریق امارات به عمان به‌عنوان اقدام عملی مثبت از سوی حاکمیت عمان یاد و خاطرنشان کرد: حجم مبادلات کالا میان دو کشور تا پیش از این معادل 198 میلیون دلار بود اما این حجم اکنون به بیش از یک میلیارد و 50 میلیون دلار افزایش یافته است که این امر نشان‌دهنده بذرهایی است که طی سه سال اخیر کاشته شده و امید است تا پایان 2016 با افزایش حجم این مبادلات به یک همگونی مطلوب و ممتاز میان روابط سیاسی و اقتصادی این دو کشور دست یابیم. وی معتقد است این دو کشور در حالی که از روابط سیاسی مطلوب برخوردار بوده‌اند اما چندان از این فرصت برای بهبود روابط اقتصادی خود بهره نگرفته‌اند.

سفیر ایران در عمان اظهار کرد: این در حالی است که کشور عمان از لحاظ سوق‌الجیشی از موقعیت بسیار مطلوبی در دریای عمان برای ایجاد اتصال کشورهای شرق آفریقا، یمن و آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و ایران برخوردار است و همین موقعیت می‌تواند تعاملات اقتصادی را میان این کشورها تقویت کند. وی یادآور شد: نباید ملت ۲۷ میلیونی یمن را که پس از جنگ نیازمند کالاهای استراتژیک هستند نادیده گرفت که این امر نیز از طریق عمان برای تبادل کالا میسر خواهد شد. علی‌اکبر سیبویه از تغییر دیدگاه عمانی‌ها نسبت به ایران و شناخت بیشتر از کالاهای ایرانی خبر داد و تصریح کرد: شناخت مطلوبی که به یمن روابط سیاسی تاکنون شکل گرفته است به‌گونه‌ای است که عمانی‌ها متقاضی خودروی ایرانی شده و قرار است ایران خودرو کارخانه خط تولید محصولات خود را در این کشور راه‌اندازی کند.


فرصتی برای فروش مازاد فولاد

وی گفت: نیاز کشور عمان به دلیل ساخت فرودگاه‌های بزرگ، خطوط راه‌آهن به میزان 315 کیلومتر در نوار ساحلی و ساخت برج‌ها و کارخانه‌های سیمان، فولاد و قیر، به محصولات و قطعات فولادی بسیار زیاد است و این کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای فروش مازاد فولاد و رونق این صنعت در ایران باشد. وی از ساخت بیمارستانی در زمینی معادل 60 هزار متر که از سوی سلطان قابوس اهدا شده است خبر داد و افزود: ساخت این بیمارستان ایرانی - عمانی در مسقط در حال حاضر در مرحله اخذ مجوزها است. علاوه‌ بر این فعالیت‌های بزرگ و متمرکز میان دو کشور درحال حاضر به حجمی معادل هشت میلیارد دلار اکنون در حال سرمایه‌گذاری‌ است که امید است با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در دو کشور برای شناسایی بیشتر فرصت‌های سرمایه‌گذاری این رقم ارتقا یابد.

سفیر ایران در عمان درباره روابط پولی و بانکی میان دو کشور در زمان تحریم‌ها گفت: قبل از رفع تحریم‌ها، مبادلات پولی میان دو کشور در چارچوب مذاکرات و به راحتی انجام می‌شد اما با رفع تحریم‌ها این فضا بیشتر شده به‌طوری که بانک مسقط شعبه‌ای را در تهران ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر شعبه‌های بانک ملی و صادرات نیز در مسقط بوده و به تناسب ظرفیت، این بانک‌ها در دو کشور به فعالیت خواهند پرداخت. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به برنامه دولت ایران برای دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصادی و نیاز سرمایه‌گذاری خارجی بیش از 200 میلیارد دلاری، آیا سرمایه‌گذاران عمان می‌توانند با حضور در ایران به این مهم و هدف کمک کنند، تصریح کرد: ما نباید به جمعیت دو میلیونی عمان نگاه کنیم، ایران و عمان بزرگ‌ترین مرکز ترانزیت کالا هستند و ایران با قرارگیری در مسیر ویژه راه ابریشم باید به عمان به دریچه‌‌ای برای ورود به بازارهای مصرفی شرق آفریقا و یمن بنگرد. به‌طور حتم دستیابی به رشد 8 درصدی که مبتنی بر اندیشه و محاسبات و مطالعاتی عمیق از سوی دولت بوده است، براساس ظرفیت‌های مساعد اقتصادی ایران اعلام شده است و اگر به این سهم دست یابیم از آن پس ناظر تحول علمی - سیاسی و اقتصادی بسیار سازنده خواهیم بود.