گروه دیپلماسی: دو اجلاس سازمان ملل در نیویورک درباره توسعه پایدار و تغییرات آب و هوایی این فرصت را برای هیات دیپلماتیک ایران فراهم آورد تا در دیدار با وزیر خارجه آمریکا، اجرای جدی برجام از سوی واشنگتن و جلوگیری از مداخلات این کشور در ممانعت از ارتباطات موسسات بانکی و مالی سایر کشورها با ایران را خواستار شود. همزمان «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت اوباما نامه‌هایی به مسوولان ۵۰ایالت این کشور فرستاده است تا آنان را با «برجام» آشنا و تغییرات ناشی از شرایط پسابرجام را در قوانین و مقررات ایالتی مطرح سازد.

به گفته کربی، به‌عنوان بخشی از برجام، آمریکا متعهد است ایالت‌ها و دولت‌های محلی را متوجه تغییرات در سیاست خارجی آمریکا کند که این امر می‌تواند روی قوانین و مقررات محلی و ایالتی تاثیر بگذارد. بیش از ۲۴ ایالت آمریکا قوانینی دارند که مانع انعقاد قراردادهایی با شرکت‌هایی می‌شوند که خواهان سرمایه‌گذاری در برخی از حوزه‌های اقتصادی ایران از جمله معادن و انرژی هستند. پیش‌تر روزنامه آمریکایی «شیکاگو تریبیون» نوشت: پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی و فدرال در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از دولت‌های ایالتی خواست در قوانین محدود کننده همکاری با ایران بازنگری کنند. این روزنامه افزود: ««'استفان مول» هماهنگ‌کننده وزارت امور خارجه آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای ایران در تاریخ ۸ آوریل (۲۰ فروردین) با ارسال نامه‌هایی به فرمانداران همه ۵۰ ایالت آمریکا و برخی مقام‌های محلی از آنها خواست در هرگونه قانونی که به دنبال جلوگیری و محرومیت سرمایه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایالتی نظیر صندوق‌های بازنشستگی از فعالیت اقتصادی با ایران و نیز انعقاد قراردادهای تجاری با این کشور است، تجدیدنظر کند.» تابستان گذشته، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره گفت از ایالت‌ها خواهد خواست در اجرای توافق هسته‌ای ایران در رابطه با لغو تحریم‌های اقتصادی مداخله نکنند.

کارشکنی آمریکا در روند برجام از طریق فشار بر بانک‌ها و موسسات مالی یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ایران است. در همین زمینه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در بدو ورود به نیویورک با بیان اینکه این سفر فرصت خوبی برای جلوگیری از اجرای طرح‌ها و اقدامات گروه‌های معاند ایران در فضاسازی‌های پسا برجام است، گفت: با توجه به ضرورت پیگیری اجرای جدی برجام توسط آمریکا نشست دوجانبه‌ای با جان کری خواهیم داشت. ظریف با اشاره به اینکه منعی در ارتباطات سالم اقتصادی با آمریکا از سوی ایران وجود ندارد و ما نیز به دنبال ارتباطات اقتصادی با آمریکا نبوده‌ایم، ابراز کرد، آمریکایی‌ها در مصوبات کنگره مشکلاتی دارند که برجام به‌دنبال تغییر این مصوبات نبود بلکه برجام به‌دنبال عدم مداخله آمریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود. ظریف تاکید کرد، پیگیری‌های روزهای اخیر ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی و اینجانب و پس از آن همکارانمان در جلسه کمیسیون مشترک که روز جمعه در وین برگزار خواهد شد، همه با هدف جلوگیری از مداخلات آمریکا از طرق قوانین قبلی خود در ممانعت از ارتباطات موسسات بانکی و مالی سایر کشورها با ایران است. او گفت در این مرحله نوبت به اطمینان‌ دادن به موسساتی است که در گذشته به علت وجود موانع در ارتباطاتشان با ایران خسارت دیده‌اند. در همین زمینه رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، از رئیس‌جمهوری آن کشور خواست به‌طور مشخص این احتمال را که ایران ممکن است به سیستم مالی یا دلار آمریکا دسترسی پیدا کند رد کند. پل رایان، گفته است باراک اوباما باید به‌طور مشخص به رد هر راه‌حلی بپردازد که این امکان را به ایران می‌دهد تا، مستقیما یا غیرمستقیم، به سیستم مالی ایالات‌متحده یا واحد پول آن کشور دسترسی پیدا کند. پیش‌تر جان کری ضمن حمایت مجدد از توافق هسته‌ای گفت که از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، تهران ۳ میلیارد دلار از مجموع ۵۵ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده خود را دریافت کرده ‌است. کری دوشنبه در نشست گروه جی استریت ( یک گروه فرادولتی لابی لیبرال) از نامزدهای جمهوری‌خواه در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتقاد کرد که در کارزار انتخاباتی خود ارقام و آمار اشتباهی را به افکار عمومی ارائه داده‌اند. اشاره کری به گفته‌های انتخاباتی نامزدهای جمهوری‌خواه باز می‌گردد. برای نمونه دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز این حزب در اسفند گذشته گفته بود «ما به آنها (ایران) ۱۵۰ میلیارد دلار داده‌‌ایم.»