گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه که بامداد دیروز برای شرکت در اجلاس آب و هوا راهی نیویورک شد، قرار است با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار و در مورد برجام گفت‌وگو کند. ظریف در چارچوب برجام قرار است امروزدر حاشیه مراسم امضای موافقت نامه تغییرات آب و هوایی با همتای آمریکایی خود دیدار کند. یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات کری و ظریف «بررسی میزان پیشرفت‌ها در اجرای برجام و موانع ایجاد شده» به ویژه در تعامل بانکی ایران با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی است. ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیرا در نشستی در آمریکا نسبت به عملی نشدن لغو و رفع تحریم‌ها و ایجاد مانع در مقابل آن از سوی آمریکا انتقاد کرده بود.

سیف در جریان سفر به آمریکا از قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران خواست به تعهدهای خود عمل کنند و در مواردی که لازم است قوانین‌ خود را تغییر دهند تا زمینه برای ارتباط بانک‌های جهانی با نظام مالی ایران فراهم شود. این سخنان سیف در داخل با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. برخی این صحبت‌ها را دلیلی بر ناکارآمدی برجام عنوان کردند و برخی دیگر با ارائه تحلیلی جامع‌تر، این سخنان را تابع فضای مذاکرات و در راستای دیپلماسی رسانه‌ای دانستند.

از سوی دیگر ظریف روز گذشته و پس از دیدار با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سفری یک روزه به تهران داشت در گفت‌وگو با ۴ نشریه اروپایی از جمله هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تبادلات اقتصادی و بانکی همچنان پس از برجام میان طرف‌های اروپایی و ایران وجود دارد و نگرانی طرف اروپایی از عواقب همکاری اقتصادی با ایران گفت: «ما فقط از آمریکا یک چیز می‌خواهیم و آن هم این است که در این موارد دخالت نکند. ایالات‌متحده باید به روشنی و بدون اما واگر بگوید روابط اقتصادی با ایران مشکلی ندارد. این را با انگلیسی ساده می‌توان گفت و نیازی به پیچیدگی‌های حقوقی نیست.

ایران مسوولیت‌های خود را در زمینه مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریست‌ها انجام داده است. ما بیش از ۳۰ ماه در یکی از فشرده‌ترین مذاکرات شرکت نکردیم که اکنون سند خالی در اختیار داشته باشیم.» وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو همچنین گفت که کشورش برخلاف اروپا همچنان از «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی به سفر رئیس بانک مرکزی به آمریکا و دیدار با وزیر خزانه‌داری این کشور با هدف پیگیری انجام تعهدات آمریکا اشاره کرد.

به گزارش «ایسنا»‌ او با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی برجام ایجاد زمینه و تسهیل دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی است، ادامه داد: «در این چارچوب کشورهای مرتبط باید موانع را برطرف کنند. ما در این راستا به ایالات‌متحده آمریکا تذکر داده‌ایم و فشار خواهیم آورد و اتحادیه اروپا نیز این کار را انجام می‌دهد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد ایالات‌متحده آمریکا باید زمینه را برای ارتباط بانک‌های غیرآمریکایی با ایران فراهم و روند این موضوع را تسهیل کند. برجام بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شود ولی آنها متعهد هستند که برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مزاحمتی ایجاد نکنند. ظریف در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه برخی از مقامات معتقد هستند که برجام در خطر است با توجه به اینکه به نظر آنها آمریکایی‌ها و برخی از طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان در برجام عمل نکرده‌اند، گفت: «مردم ایران باید هرچه زودتر نتایج برجام و توافق هسته‌ای را احساس کنند و اگر این احساس به وجود نیاید این سوال برای آنها پیش می‌آید که این توافق به چه میزان برای آنها مفید بوده است.» از سوی دیگر همزمان با این سفر قرار است سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ جمعه هفته جاری در وین برگزار ‌شود. دومین نشست ۱۶ آذرماه سال گذشته در وین برگزار شد. سومین کمیسیون مشترک در حالی برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارائه نشدن برخی از تعهدات مهم طرف مقابل به ویژه آمریکا به‌طور عملی انتقادات جدی به دولت و مسوولان آمریکا وارد کرده است.

برنامه‌های سفر

جابری‌انصاری، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز گذشته درباره این سفر و اهداف وزیر خارجه گفت: «ظریف در این سفر که با هدف شرکت در مراسم امضای موافقت‌نامه تغییرات آب و هوایی (موافقت‌نامه پاریس) در مقر سازمان ملل متحد انجام می‌شود علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با تعدادی از مقامات دیگر کشورهای جهان که در این مراسم حضور دارند با جان کری وزیر خارجه آمریکا دیدار و درخصوص اجرای برجام گفت‌وگو خواهد کرد. ظریف همچنین در این سفر در جمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد سخنرانی خواهد داشت.» در این سفر سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیران خارجه و حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت خارجه، ظریف را همراهی می‌کنند.