گروه دیپلماسی: در شرایطی که وزیر خارجه بحرین در ادعاهایی متناقض از آمادگی کشورش و دیگر دولت‌های عربی خلیج‌فارس برای گشودن صفحه‌ای جدید با ایران خبر داده‌، اما همزمان با تکرار اظهارات قبلی خود مدعی شده‌است که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای مقابله با ایران جدی هستند و تهران باید تغییری اساسی در سیاست خارجی خود ایجاد کند. همزمان با این اظهارات، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز طی سخنانی گفت که این کشور می‌تواند بهترین میانجی میان ایران و عربستان برای رفع تنش‌های موجود باشد.

روابط ایران و برخی دولت‌های عربی خلیج‌فارس به‌خصوص عربستان سعودی در یک سال اخیر به دلیل برخی موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای قطع و به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است.به گزارش خبرگزاری «تسنیم» شیخ خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین روز جمعه اعلام کرد کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای مقابله با ایران در ارتباط با سیاست خارجی آن، جدی هستند و تهران باید از حمایت از سازمان‌هایی در خاورمیانه دست بردارد. اشاره وزیر خارجه بحرین به ادعاهایی است که در مورد حمایت ایران از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت در سطح منطقه مطرح می‌شود.شیخ خالد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه» گفت: «ما به ایران و به همه حامیان آن پیام می‌فرستیم که ما اینک برای مقابله با آن جدی هستیم و هیچ تردیدی در دفاع از دولت‌های‌مان، ملت‌های‌مان، منافع‌مان و برادران‌مان در منطقه نداریم؛ برای اینکه این موضوع برای ما مساله‌ای حیاتی است.»او اضافه کرد: «بحرین و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای گشودن صفحه‌ای جدید با ایران آماده هستند. اولین و مهم‌ترین گام این است که ایران باید تغییری ریشه‌ای در سیاست خارجی خود در قبال دولت‌های منطقه صورت دهد و این تغییر همچنین شامل متوقف کردن حمایت از حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌ها است.» این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم عربستان و برخی دولت‌های عربی خلیج‌فارس در حمایت از داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه منجر به بحرانی شدن منطقه و کشته و آواره شدن صدها هزار نفر از مردم بیگناه شده است و در مقابل ایران از گروه‌ها و جنبش‌های آزادی‌خواهی مانند حزب‌الله لبنان که در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کنند، حمایت معنوی می‌‌کند. وزیر خارجه بحرین در ادامه گفت وگوی خود درباره اظهارات اخیر «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویش با مجله «آتلانتیک» که در آن ایران و عربستان را به همکاری فراخوانده است، گفت: «هیچ تغییری در سیاست نمی‌بینم.» این اظهارات در شرایطی است که تغییر نگاه سیاست خارجی دولت‌های عربی به اسرائیل باعث شده تا اعراب در یک اقدام عجیب اما قابل پیش‌بینی به سمت عادی‌سازی روابط با تل‌آویو حرکت کنند. اوباما ماه گذشته در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک متذکر شد، رقابت منطقه‌ای میان عربستان و ایران، به تشدید کشمکش‌ها در یمن، عراق و سوریه منجر شده و عربستان باید مشارکت رقیب سرسخت خود را در اداره منطقه بپذیرد. موضوعی که تاکنون مقامات رسمی سعودی واکنش جدی‌ به آن نشان نداده‌اند و تنها به این ادعا بسنده کرده‌اند که ایران عامل بسیاری از مشکلات در منطقه است. در صورتی که مقامات ارشد ایران بارها به طورمستقیم و غیرمستقیم سعودی‌ها را به مذاکره و حل اختلافات موجود فراخوانده‌اند. سوریه، عراق، یمن و بحرین به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین کانون‌های بحران میان تهران و ریاض مطرح هستند. همچنین موضوعات فرعی‌تر چون نفت، حج و... نیز عامل برخی اختلاف‌نظرها در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای شده است.


بهترین میانجی بین ایران و عربستان

همزمان با اظهارات شیخ خالد، وزیر خارجه بحرین علیه ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در آمریکا به سر می‌برد، طی سخنانی گفت که این کشور می‌تواند بهترین میانجی میان ایران و عربستان برای رفع تنش‌های موجود باشد. رجب طیب اردوغان در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن گفت که کشورش می‌تواند در رفع تنش موجود بین ایران و عربستان بهترین گزینه میانجیگری باشد. چهارمین نشست دوروزه بین‌المللی امنیت هسته‌ای از پنج‌شنبه هفته گذشته بدون حضور ایران و روسیه در واشنگتن پایتخت آمریکا برگزار شد.اردوغان در همایشی با عنوان «آزمون‌های جهانی و اهداف 2023 ترکیه» در اندیشکده بروکینگز افزود: «بر این باورم که در این فرآیند، سالم‌ترین میانجی برای رفع ناملایمات سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان می‌تواند ترکیه باشد، چون منطقه به صلح نیاز دارد، ولی رهیافت‌های مذهبی (به گفته اردوغان) مشکل‌آفرین شده که باعث تاسف است.» او با بیان اینکه برای رفع این مساله دولت آنکارا برنامه و تلاش دارد، افزود: «وزرای خارجه ایران و عربستان در این زمینه تماس‌هایی دارند و من با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در سفر اخیر او به ترکیه این موضوع را به‌صراحت در میان گذاشتم.»