گروه خبر: با گذشت چند روز از لغو سفر دوروزه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به اتریش گمانه‌زنی‌ها در مورد دلایل لغو این سفر همچنان ادامه دارد. هر چند ایران مسائل امنیتی را دلیل لغو این سفر ذکر کرده است، اما برخی از رسانه‌های خارجی، روز گذشته در کنار گمانه‌هایی از قبیل امکان حوادت تروریستی و تظاهرات گروهک تروریستی منافقین در وین، از اختلافات داخلی به‌عنوان دلیل اصلی لغو این سفر یاد کرده‌اند. این در حالی است که دولت تاکنون به جز بیانیه‌ای که همان روز لغو سفر حسن روحانی به اتریش صادر کرد و از مسائل امنیتی به‌عنوان دلیل اصلی به تعویق افتادن این سفر نام برد، توضیح دیگری ارائه نکرده است. با این حال به‌نظر می‌رسد انتشار برخی اخبار از سوی صدا و سیما و برخی از رسانه‌های وابسته به اصولگرایان در مورد دلیل لغو سفر رئیس‌جمهوری به اتریش بدون توجه به بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری، برخی از اعضای کابینه و حتی رئیس مجلس شورای اسلامی را به واکنش واداشته است.

دلیل این واکنش، پخش سخنان هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش از صدا وسیما مبنی‌بر «نبود مخاطرات امنیتی در سفر رئیس‌جمهوری به این کشور» است. رئیس‌جمهوری اتریش روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون ملی اتریش اعلام کرده بود که «همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای روسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده بود. به همین خاطر برایم محرز است که شرایط امنیتی ممتاز و از بوته آزمون درآمده‌ای برای این سفر پیش‌بینی شده بود.»

پیش از این نیز خبرگزاری صدا وسیما مصاحبه‌ای اختصاصی با رئیس‌جمهوری اتریش انجام داده بود که در بخشی از آن هاینتس فیشر، با بیان اینکه «هنوز همه تحریم‌های ضدایرانی برداشته نشده‌اند»، گفته بود: «در مورد سوئیفت باید بگویم که هنوز در این زمینه مذاکراتی در جریان است.»

پس از آن بود که برخی از رسانه‌های منتقد دولت یازدهم، از دلخوری دولت از رئیس‌جمهوری اتریش به‌عنوان یکی از دلایل اصلی لغو سفر روحانی به وین یاد کردند. البته مصاحبه رئیس‌جمهوری اتریش با خبرگزاری صدا وسیما در مورد سوئیفت، با واکنش حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه همراه شد. او در کانال تلگرامی اش، در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهوری اتریش نوشت: به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور اتریش به‌دلیل عدم احاطه به تمام جزئیات بحث، موضوع لغو تحریم سوئیفت را با بحث مشکلات مربوط به لغو محدودیت‌های بانک‌های بزرگ و تحریم‌های موسسات آمریکایی که موضوع اصلی بحث وی بوده است در یک مجموعه مورد توجه قرار داده باشد.

به گزارش خبرآنلاین، بعیدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش نوشت: بحث سوئیفت کلا یک بحث جزئی و ریز تخصصی است که عدم اطلاع کافی در مورد جزئیات آن از سوی یک رئیس‌جمهور که با بحث‌های سیاست‌گذاری و کلان مدیریت سیاسی کشور سرو کار دارد، امری عجیب و غیرمنتظره محسوب نمی‌شود.او در پایان مطلب خود نیز تاکید کرده بود که با تصویب برجام و تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های مختلف از جمله سوئیفت، اتصال بانک‌های ایرانی به سوئیفت محقق شد و هم‌اکنون نیز بیش از ۲۶ بانک به این سیستم پیام‌‌رسانی بانکی و مالی متصل شده‌اند.


انتقاد وزیر بهداشت از صدا وسیما

در ادامه واکنش‌ها روز جمعه نیز حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در یادداشتی در صفحه تلگرامش به پخش مصاحبه رئیس‌جمهوری اتریش از صدا وسیما در مورد دلیل لغو سفر حسن روحانی به وین واکنش نشان داد و نوشت: اینکه رسانه‌های خارجی، شبکه‌های بیگانه و ضد انقلاب، چه گفته و چه تفسیر کرده و می‌کنند، اهمیتی ندارد. آنچه رسانه‌های ما می‌گویند، قاعدتا مهم است و به‌ویژه انتظار می‌رود که رسانه ملی مسیر آنها را نرود. متحیرانه برنامه‌ای دیدم که آشکارا رویکرد رئیس‌جمهور اتریش و مقامات آن کشور را بر موضع ریاست‌جمهوری خودمان ترجیح می‌داد. اینکه گویی «امنیت در حد اعلا برقرار بوده، تدابیر شدید امنیتی درست شبیه سفر روسای جمهور روسیه، چین و آمریکا در نظر گرفته بوده و... بنابراین اطلاعیه دفتر رئیس‌جمهوری ایران بی‌اساس است!

به گزارش «ایرنا» در ادامه این یادداشت آمده است: دلم می‌سوزد. مدت‌ها است طیفی از رسانه‌ها درخصوص مسائل مهم سیاست خارجی و عملکرد دولت، نه تنها حرف رئیس‌جمهور اتریش را بر بیانیه رسمی دفتر رئیس‌جمهور خودمان ترجیح می‌دهند، بلکه اظهار نظر و تحلیل و گاه خیالپردازی مقامات غربی و خیلی اوقات نیز افراد دست چندم و غیرمسوول آمریکایی را از سخن رئیس‌جمهور و مدیران ارشد کشورمان مستندتر می‌دانند و مداوما به بازتاب آن می‌پردازند. به راستی چرا و به چه قیمت؟

در بخش دیگری از مطلب او آمده است: با اطلاع دقیق از جزئیات رویداد، اعلام می‌کنم که رئیس‌جمهوری شجاعانه و از موضع «عزت، حکمت و مصلحت» یک تصمیم انقلابی گرفت. تا از این پس، همه میزبانان نماینده ملت رشید و عزیزمان بدانند که «عزت و اقتدار ایران و ایرانی» از چه درجه اهمیتی برخوردار است.


دفاع لاریجانی از تصمیم روحانی

در همین راستا روز گذشته نیز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، تصمیم رئیس‌جمهور کشورمان درخصوص لغو سفرش به اتریش را تصمیم درستی دانست و با انتقاد از رسانه‌هایی که سخن رئیس‌جمهور اتریش مبنی‌بر «نبود مخاطرات امنیتی در سفر دکتر روحانی به این کشور» را بر سخنان مسوولان و منابع داخلی ترجیح دادند، گفت: معتقدم اگر در جایی مشکلی به‌وجود می‌آید باید توسط رسانه‌ها برای افکار عمومی باز شود تا مسائل حاشیه‌ای به‌وجود نیاید. لغو سفر رئیس‌جمهور به اتریش نمونه این مساله است. براساس اخبار دریافتی زمینه سفر از نظر امنیتی وجود نداشت، ولی در داخل برخی رسانه‌ها با استناد به سخنان رئیس‌جمهور اتریش گفتند «مشکل امنیتی» در این کشور وجود نداشت.

به گزارش «ایسنا» او با اشاره به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رئیس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر دکتر روحانی به این کشور گفت: بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم. رئیس‌جمهور به درستی تصمیم بر لغو سفر به اتریش گرفت، اما برخی رسانه‌ها با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف موضوع را جور دیگری جلوه دادند. او افزود: وقتی در سفری به طراز امنیتی از سوی کشور دعوت‌کننده به همه جهات توجه نمی‌شود، میهمان باید تصمیم درستی بگیرد که رئیس‌جمهور چنین کرد. در همین حال به‌نظر می‌رسد که لغو سفر حسن روحانی به اتریش برای دولت اتریش دردسرساز شده است همچنانکه به گزارش برخی خبرگزاری‌ها، فراکسیون سبزها در مجلس اتریش از دولت خواسته است که درباره لغو سفر روحانی به این کشور در مجلس توضیح دهد.