گروه خبر: اولین هفته کاری پارلمان پس از انتخابات مجلس دهم، در شرایطی دیروز به پایان رسید که حال و هوای متفاوتی بر بهارستان حاکم بود. از دیده بوسی‌ها و تبریک‌های نمایندگانی که مردم بار دیگر به آنان اعتماد کرده و آنها را برای حضور در مجلس دهم برگزیدند گرفته، تا گفت‌وگوی نمایندگانی که باید سه ماه دیگر از پارلمان خداحافظی کنند، همه و همه فضایی نو را بر مجلس حاکم کرد؛ فضایی که از یک سو با شادی جمعی از نمایندگان و از سوی دیگر با ناراحتی جمعی دیگر همراه است.

بررسی‌ها درباره اسامی نمایندگان منتخب مردم برای مجلس دهم که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است، نشان می‌دهد که تنها ۶۷ نفر از ۲۲۶ نماینده راه‌یافته به مجلس دهم، هم اکنون و در مجلس نهم نیز کرسی نمایندگی دارند. هرچند تکلیف ۶۴ کرسی دیگر مجلس حدود یک ماه دیگر یعنی نیمه دوم فروردین ۹۵، با برگزاری انتخابات مرحله دوم تعیین می‌شود، اما همین آمار می‌تواند موید آن باشد که در هفته اول کاری مجلس نهم پس از انتخابات، حال و هوای مجلسی‌ها، بسیار متفاوت از یک ماه گذشته است که رقابت‌های انتخاباتی بیش از هر موضوعی ذهن نمایندگان فعلی را به خود درگیر کرده بود. در دو روز گذشته که مجلسی‌ها اولین جلسات علنی خود پس از انتخابات را برگزار کردند، نمایندگان تهران بیش از سایرین در معرض رصد خبرنگاران قرار گرفتند؛ نمایندگانی که هفتم خرداد ۹۵ باید با ساختمان هرمی بهارستان خداحافظی کنند. با این همه اما آنچه ذهن بسیاری از نمایندگان فعلی تهران را به خود مشغول کرده است، ناکامی فهرست ائتلافی اصولگرایان است که نام بسیاری از این نمایندگان نیز در آن وجود داشت؛ نام‌هایی چون مرتضی آقاتهرانی، سید محمد حسن ابوترابی‌فرد، مهرداد بذرپاش، احمد توکلی، علیرضا زاکانی، غلامرضا مصباحی مقدم، حسین مظفر، الیاس نادران، بیژن نوباوه وطن و... براساس نتایج شمارش آرای انتخابات هفتم اسفندماه فهرست ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت در تهران پیروز مطلق انتخابات هفتم اسفند است. با این همه روز گذشته غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس نهم و سرلیست ائتلاف اصولگرایان، درباره شکست این فهرست گفت: «بحث مسائل سیاسی شبیه مسائل ورزشی است، همان‌طور که در یک شهرآورد ورزشی همیشه یک تیم برنده نیست.» با این حال او در ارزیابی خود از مجلس دهم بر این باور است که این مجلس تندروی‌های مجلس ششم و نهم را نخواهد داشت. حداد عادل این ویژگی را هویت ویژه مجلس دهم خواند. بر اساس آنچه «ایسنا» از اظهارات او در حاشیه همایش ملی زبان‌شناسی گزارش داد، حداد عادل گفت: تصور می‌شود که اکثریت مجلس دهم با تفکر اصولگرایی است و شاید بتوان کاری کرد که دو تفکر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بیشتر با یکدیگر کار کنند. در این میان با وجود آنکه حدادعادل خود تاکید کرده است که هنوز قصدی برای اعتراض درباره نتیجه انتخابات ندارد؛ اما برخی از اصولگرایان از نامه‌ای سخن می‌گویند که برای بررسی آرای حدادعادل نوشته‌اند؛ نامه‌ای که به گفته اسماعیل کوثری در حال تنظیم برای ارسال به ستاد انتخابات است. این نماینده تهران در مجلس نهم معتقد است، این موضوع که حداد عادل از رتبه سوم یا هفتم به یکباره به رتبه ۳۱ نزول می‌کند جای تعجب و پیگیری دارد.


چهره‌های جامانده از مجلس دهم

علاوه‌بر فهرست ائتلاف اصولگرایان در تهران و برخی نمایندگان فعلی مجلس، بسیاری دیگر از چهره‌های شناخته شده از رفتن به دهمین مجلس شورای اسلامی بازماندند. در این میان می‌توان به وزیران و مسوولان دولت محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد. چهره‌هایی چون فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، پرویز داوودی معاون اول دولت نهم، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم، مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی و نفت دولت های نهم و دهم، محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم و مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان در دولت دهم، محمد حسینی وزیر ارشاد دولت قبل، پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم، فاطمه واعظ جوادی و صادق خلیلیان رئیس سازمان محیط زیست و وزیر جهادکشاورزی دولت قبل. از سوی دیگر چهار تن از اعضای کابینه احمدی‌نژاد به مجلس راه یافتند ازجمله حمیدرضا حاجی بابایی، محمدمهدی زاهدی، محمود بهمنی و عبدالرضا مصری. در میان استانداران دولت احمدی‌نژاد نیز دو نفر به مجلس دهم راه یافتند. علیرضا بیگی از تبریز و حبیب‌الله دهمرده از زابل.

یحیی آل‌اسحاق، محمدنبی حبیبی، زهره الهیان، شهاب‌الدین صدر و... نیز ازجمله چهره‌های شناخته شده جامانده از مجلس دهم هستند.