دنیای اقتصاد: ستاد انتخابات کشور آخرین نتایج انتخابات مجلس در تهران را اعلام کرد؛ نتایجی که نشان می‌دهد فهرست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان به‌طور کامل به مجلس دهم راه‌یافته‌اند. محمد‌رضا عارف، علی مطهری و علیرضا محجوب در صدر قرار دارند. براساس آخرین نتایج انتخابات خبرگان در حوزه انتخابیه تهران نیز، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد امامی کاشانی و حسن روحانی به ترتیب در رده‌های اول، دوم و سوم قرار گرفته‌اند. بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور، آیت‌الله احمد جنتی در رده پانزدهم و آیات محمد یزدی و مصباح یزدی در رده‌های هفدهم و نوزدهم قرار دارند.

گروه خبر: هرچند هنوز نتیجه نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اعلام نشده است، اما نتیجه آرای ریخته‌شده به صندوق‌های رای در تهران بیانگر پیروزی لیست امید در تهران است. بر این اساس تا زمان انتشار این گزارش، آخرین نتایج انتخابات مجلس در تهران، حکایت از قرار گرفتن محمدرضا عارف و علی مطهری و علیرضا محجوب، در رتبه‌های اول تا سوم لیست نمایندگان منتخب مردم تهران دارد. افرادی که نامشان در لیست امید یا همان لیست حامیان دولت و اصلاح‌طلبان قرار داشت.


همچنین اگرچه نام غلامعلی حداد عادل سرلیست ائتلاف اصولگرایان، تا عصر روز شنبه در رتبه‌های هفتم تا دوازدهم قرار داشت، اما با شمارش آرای صندوق‌های دیگر شهر تهران نامش در رده 31 فهرست منتخبان قرار گرفت. البته او تنها اصولگرایی نیست که از ورود دوباره به مجلس باز مانده است، احمد توکلی و الیاس نادران، مهرداد بذرپاش، بیژن نوباوه و اسماعیل کوثری از جمله نمایندگان منتقد دولت یازدهم و اصولگرایانی هستند که با قرار گرفتن دررتبه بعد از 30 انتخاب شدگان استان تهران نتوانسته‌اند آرای لازم را برای ورود به مجلس کسب کنند. زنان مجلس نهم نیز از جمله فاطمه آلیا و لاله افتخاری نیز از راهیابی به مجلس دهم باز مانده‌اند. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که نتیجه انتخابات در حوزه انتخابیه تهران وفق مراد اصولگرایان نیست. موضوعی که البته خود اصولگرایان نیز به آن اذعان دارند. با این تفاسیر از فهرست اصولگرایان در تهران، هیچ‌یک از ۳۰ نامزدشان تاکنون به مجلس راه نیافته‌اند. از آن سو اما تمامی ۳۰ نفر انتخابی حوزه تهران از فهرست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند. البته به غیر از تهران اصولگرایان در بسیاری از شهرها موفق به کسب آرای مردم برای ورود به مجلس دهم شده‌اند. برای مثال در استان اصفهان و کرمانشاه بیشترین کرسی را اصولگرایان در مجلس به دست آورده‌اند. در کنار آنها کسب حدود 31 کرسی در مجلس از سوی مستقلان نیز می‌تواند ترکیب تازه‌ای را برای مجلس دهم رقم بزند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد تا لحظه انتشار این گزارش، اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و مستقلان توانسته‌اند بیشترین کرسی‌ها را نسبت به اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی به خود اختصاص دهند. نامزدهای فهرست «صدای ملت» متعلق به علی مطهری نیز که توانسته‌اند راهی مجلس شوند نیز به‌دلیل گرایش اعتدال‌گرایانه شان در سبد آرای اصولگرایان قرار نمی‌گیرند. همه اینها نشان می‌دهد که مردم خواستار تغییر در مجلس شورای اسلامی بودند. وضعیت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز تا حد زیادی شبیه انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در واقع انتخابات مجلس خبرگان در حوزه استان تهران، شاهد شدیدترین رقابت میان دو لیست اصلی یعنی لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و لیست خبرگان مردم (به سرلیستی هاشمی) بود. به این ترتیب تا لحظه تنظیم این گزارش اکبر هاشمی بهرمانی (هاشمی رفسنجانی) محمدآقا امامی (امامی کاشانی ) وحسن روحانی پیروز انتخابات مجلس خبرگان در تهران هستند. همچنین قرار گرفتن محمد یزدی، رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری و مصباح یزدی در رتبه 17 و 19 و قرار گرفتن آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در رتبه پانزدهم از مهم‌ترین اتفاقات در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان محسوب می‌شود؛ بنابراین محمد یزدی، رئیس فعلی خبرگان و محمدتقی مصباح یزدی رای لازم را برای قرار گرفتن در فهرست ۱۶ نفره تهران به دست نیاورده‌اند. بر این اساس محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، با قرار گرفتن در رتبه بیست و پنجم نیز جزو ۱۶ نفر حائز رای برای ورود به مجلس خبرگان نیست.

همچنین می‌توان از ورود محسن اسماعیلی به عنوان اولین نماینده غیر روحانی به مجلس خبرگان رهبری به عنوان یکی از رویدادهای مهم انتخابات مجلس خبرگان رهبری یاد کرد؛ اما وضعیت در حوزه‌های خارج از پایتخت کمی متفاوت است. بر این اساس اگرچه در تهران لیست منتسب به هاشمی رفسنجانی به موفقیت دست پیدا کرد؛ اما در شهرهایی چون مشهد و کرمان و مازندران نتایج به‌گونه دیگری رقم خورده است. برای مثال آیت‌الله لاریجانی منتخب اول مردم مازندران در مجلس خبرگان شد و در حوزه انتخابیه کرمان نیز سیداحمد خاتمی توانست در خبرگان ابقا شود. حالا برای جمع‌بندی نهایی از ترکیب دوره دهم مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری باید در انتظار نتیجه نهایی شمارش آرای مردم باشیم.

نتایج انتخابات دو مجلس در تهران