ایرنا: صنعت بیمه کشور در ۱۰ماه امسال نزدیک به ۱۰۷ هزار و ۶۰ میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرد که در همسنجی با مدت مشابه پارسال، ۵/ ۲۳ درصد رشد داشت. به گزارش بیمه مرکزی براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت‌های بیمه در سامانه «سنهاب»، صنعت بیمه طی این مدت همچنین حدود ۱/ ۱۸۳ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد افزایش داشته است. سنهاب سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه است که نوزدهم دی‌ماه ۱۳۹۱ رونمایی شد و کارگزاران رسمی بیمه باید درخواست‌های خود را به‌صورت کامل و همراه با مدارک و مستندات آن از طریق این سامانه به بیمه مرکزی بفرستند.

بر پایه این گزارش، سهم بخش غیردولتی از تولید حق بیمه به نزدیک ۵/ ۵۸ درصد رسید و ۵/ ۴۱ درصد دیگر از سوی بیمه ایران به‌عنوان تنها شرکت بیمه دولتی پرداخت شد. شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، معلم، کوثر، پاسارگاد و کارآفرین (هریک دارای سهم بالاتر از سه درصد) در مجموع ۷/ ۸۴ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند. شمار بیمه‌نامه‌های صادر شده در این مدت نیز با ۵/ ۱۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال نزدیک به ۹/ ۳۹ میلیون فقره بود. براساس این گزارش، ۶/ ۳۶ درصدِ حق بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و ۵/ ۲۶ درصد مرتبط با بیمه درمان بود. سهم بیمه‌های زندگی و بدنه اتومبیل نیز به ترتیب به ۷/ ۱۱ و ۶/ ۵ درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. بر پایه آمارهای دریافتی، شرکت‌های بیمه بیش از ۲۰ میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در همسنجی با ۱۰ماه پارسال ۲/ ۳۴ درصد رشد داشت. ۲/ ۵۵ درصد از خسارت‌های بازار بیمه از سوی بخش غیردولتی پرداخت شد.

سهم بیمه شخص ثالث و مازاد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه ۹/ ۴۰ درصد و سهم بیمه درمان ۳۳ درصد بوده است. بیمه‌های زندگی و بدنه اتومبیل نیز هریک نزدیک به ۶/ ۶ و ۳/ ۶‌درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه سهم دارند. نسبت خسارت در این مدت نزدیک به ۸/ ۵۸ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵/ ۵ واحد افزایش نشان داد. نسبت خسارت؛ حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن نسبت مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی دخالت داده نمی‌شود. رشته‌های بیمه اعتبار، درمان، بدنه اتومبیل و شخص ثالث نیز به ترتیب با ۷/ ۳۰۳، ۳/ ۷۳، ۳/ ۶۶ و ۷/ ۶۵ درصد، نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه (با ۸/ ۵۸ درصد) داشتند.