گروه دیپلماسی: از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، نسیم تغییر روابط با خیلی از کشورها وزیدن گرفته که یکی از آنها بریتانیا است. دیدارهای دوجانبه و تصمیم برای بازگشایی سفارتخانه‌ها نیز نقطه عطف این تحولات بود. در نهایت نیز در شهریورماه سال جاری با حضور فیلیپ هاموند، نخست‌وزیر بریتانیا در تهران سفارتخانه آن کشور پس از گذشت نزدیک به 4 سال بازگشایی شد. در ادامه تحولات نیز بر اساس اعلام دولت بریتانیا و در اجرای توافقات قبلی به‌عمل‌آمده میان دو کشور، «بخش کنسولی» سفارت بریتانیا در ایران از روز گذشته فعالیت خود را از سر گرفت.

در این رابطه فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که بخش ویزا و مهاجرت (بریتانیا) کار خدمات ویزا را در تهران از سرگرفته است. به گزارش «ایرنا» او در پیامی که روی صفحه توئیترش منتشر کرد، گفت: «بخش ویزا و مهاجرت بریتانیا کار ارائه خدمات ویزا را در ایران مجددا از سر گرفت.» هاموند افزود: «از سرگیری خدمات ویزا، براساس قولی صورت گرفت که ۶ ماه پیش بعد از گشایش سفارت بریتانیا در تهران داده شده بود.» حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز شامگاه سه‌شنبه به خبرنگار «ایرنا» گفته بود که براساس اعلام دولت انگلستان و در اجرای توافقات قبلی میان دو کشور، بخش کنسولی سفارت انگلستان در ایران از چهارشنبه ۵ اسفند ماه ۱۳۹۴ فعالیت مجدد خود را آغاز می‌کند. محمدجواد ظریف و فیلیپ هاموند؛ وزیران خارجه ایران و بریتانیا در شانزدهم بهمن ماه گذشته بعد از پایان مذاکرات یک ساعت و نیمه خود در لندن در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرده بودند که صدور ویزای سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و لندن ظرف چند هفته آینده آغاز می‌شود. در آن مقطع ظریف ضمن اعلام توافق برای صدور ویزا تاکید کرده بود که این اقدام، یک حرکت مثبت در جهت تبادل بیشتر بین مردم دو کشور است.

بازگشایی بخش کنسولی سفارت بریتانیا در تهران پس از آن صورت می‌گیرد که هشتم آذرماه سال ۱۳۹۰ سفارتخانه بریتانیا پس از ورود معترضان به ساختمان آن در تهران تعطیل و کارکنان سفارت بریتانیا به این کشور فراخوانده شدند. پس از آن بود که سفارت بریتانیا در تهران پس از چهار سال تعطیلی در اول شهریور ماه امسال با سفر «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه این کشور به تهران بازگشایی شد. بازگشایی رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز همزمان با بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران با حضور «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه این کشور صورت گرفت. اما پیش از بازگشایی، ایران و بریتانیا در پی مذاکرات و توافقات به‌عمل آمده، از اول اسفندماه ۱۳۹۲ رسما به وضعیت حفاظت منافع پایان داده و از آن پس به‌صورت مستقیم و از طریق کارداران غیرمقیم خود روابط دوجانبه را دنبال کرده بودند. از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۲ نیز بخش کنسولی سفارت ایران در بریتانیا به‌صورت کامل بازگشایی و همه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم ارائه شد. از همان تاریخ نیز پرچم ایران برفراز ساختمان سفارت در منطقه «کنزینگتون» لندن و اماکن دیپلماتیک کشورمان در لندن برافراشته شد.


روند جدید صدور ویزا

روز چهارشنبه برای کسانی که خواهان دریافت ویزای سفر به بریتانیا هستند، روز مهمی بود زیرا از روز 5 اسفند ماه کنسولگری این کشور مجددا صدور ویزا در ایران را آغاز کرد اما روند جدیدی برای این کار در نظر گرفته است. البته این مساله با دشواری‌هایی نیز روبه‌رو است. به گزارش «ایسنا» شهروندان ایرانی که از اوایل صبح روز چهارشنبه برای گرفتن ویزا به کنسولگری انگلستان در تهران واقع در خیابان فردوسی مراجعه می‌کردند، با درهای بسته کنسولگری مواجه می‌شدند اما روی برگه‌ای که پایین تابلویی کنار در سفارت نصب شده، نوشته شده است که با وجود باز بودن سفارت از صدور ویزا معذور هستند. روی این برگه به نقل از «مرکز درخواست ویزای انگلستان در ایران» آمده است: «متقاضیانی که قرار ملاقات برای ارسال درخواست ویزای خود در ایران را دارند باید قبل از بازدید مرکز درخواست ویزا به منظور ارائه درخواست و ثبت‌نام بیومتریک در وب‌سایت VFS Global ثبت‌نام کنند.» نمونه این برگه توسط پلیس دیپلماتیک مستقر در مقابل درب سفارت،‌ در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گرفت.