مانیفست جریان لاریجانی عکس: دنیای اقتصاد
گروه خبر: تنها دو روز به برگزاری انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقیمانده و این در حالی است که نامزدهای انتخابات آخرین روز فرصت تبلیغاتی خود را پشت‌سر می‌گذارند. در همین حال و در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی، بیش از همه، دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در تلاش برای اقناع مردم به حمایت از آنان در انتخابات پیش رو هستند. این در حالی است که این دو جریان سیاسی درباره فهرست‌های ائتلافی خود و اسامی درج شده در آن از سوی گروه‌های مختلف نقد می‌شوند.

این نقدها بیش از همه درباره فهرست ائتلاف اصولگرایان مطرح شده است؛ آنجا که بیشترین سهم این فهرست به نامزدهای جبهه پایداری و وزیران و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد اختصاص یافت و با انتقاد بسیاری از اصولگرایان سنتی و افراد کنار گذاشته شده از این فهرست روبه‌رو شد. در مقابل برخی نامزدهای نزدیک به علی لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت که ازجمله جاماندگان از فهرست ائتلاف اصولگرایان بودند، در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت جای گرفتند که این امر، انتقاد برخی اصولگرایان را به این افراد در پی داشت. در این باره می‌توان به نام کاظم جلالی، علی مطهری و بهروز نعمتی اشاره کرد که در فهرست اصلاح‌طلبان تهران جای گرفته‌اند. از سوی دیگر با انتشار نام علی لاریجانی در فهرست اصلاح‌طلبان قم، این موضوع انتقاد برخی اصولگرایان را به او برانگیخت. علی لاریجانی دیروز و در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به این انتقاد مطرح شده پاسخ داد؛ انتقادی که دیروز نیز طلاب حاضر در این نشست در قالب سوال از لاریجانی، مطرح کردند. لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره قرار گرفتن نامش در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قم گفت: «حال یعنی اگر گروهی بخواهند اسم ما را در لیستشان بگذارند ما باید چه اقدامی انجام دهیم؟ این نشان‌دهنده آن است که آنها در قم کاندیدایی ندارند و تمام کاندیداهایشان را حذف کردند و بین کاندیداهای موجود افرادی را ترجیح دادند.»

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در ادامه با طرح این سوال که «اگر اصلاح‌طلبان ضد انقلاب هستند، پس چرا می‌گذاریم فعالیت کنند» ، گفت: «هم‌اکنون در کشور شخصیت‌های ملی وجود دارد که همه گروه‌ها به آنها اعتنا می‌کنند، به‌طور مثال چرا آقای موحدی کرمانی که رئیس اصولگراها بوده و آقایان امامی کاشانی و امینی در لیست انتخابات خبرگان اصلاح‌طلبان قرار دارند و بسیاری از نمایندگان رهبری در استان‌ها هم در لیست خبرگان اصلاح‌طلبان قرار دارند، آیا این افراد و بزرگان اشتباه کار هستند؟ قطعا این طور نبوده و منطق ما اینگونه نیست.»رئیس مجلس با بیان اینکه ما دو جریان سیاسی هستیم، اما در برخی از امور ممکن است که وفاق داشته باشیم، تاکید کرد: «این طور نیست که همه چیز را رد کنیم و گاه به‌خاطر اینکه کاندیدای اصلاح‌طلب نداشته‌اند، در بین موجودین گر چه از گرایش‌های دیگر بودند، توجه کردند که در انتخابات حضور داشته باشند. از طرفی حضرت آقا فرموده‌اند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، به هر حال کسانی که نظام را قبول ندارند نیز به کسی رای می‌دهند، حال آیا این به معنای اشکال کاندیدای مربوطه است؟! حال آنکه این گروه‌های اطلاح‌طلب نظام را قبول دارند و شورای نگهبان برخی کاندیداهای آنها را تایید کرده است.»رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره این ادعا که او از بدنه اصولگرایی و افرادی مانند آقایان حداد عادل و زاکانی فاصله گرفته است، گفت: «از بدنه اصولگرایی جدا نشدم، بلکه متفاوت از برخی آقایان فکر می‌کنم.» لاریجانی با بیان اینکه ممکن است ما در بعضی امور اختلاف‌نظر داشته باشیم، گفت: «آیا حق داریم که انقلابی باشیم و نوع دیگری فکر کنیم یا حتما باید با چند نفری که شما علاقه دارید یکسان بیندیشم؟ در مجلس آرا و نظرات مختلف وجود دارد، حال آیا می‌توانیم بگوییم که این افراد انقلابی نیستند؟ ما باید این سعه‌صدر را داشته باشیم که بعضی از افراد نظر و تفکرشان برای اداره کشور یک گونه است و برخی نظر دیگری دارند و نمی‌توانیم بگوییم که این افراد به علت تفاوت در نگرش مدیریتی، انقلابی نیستند. به گفته رئیس مجلس، نمی‌توان افراد را به علت تفاوت نگرش از دایره انقلابی بودن خارج کرد.» لاریجانی در ادامه به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و با بیان اینک من به‌شدت اعتقاد دارم که از نظر تخصصی، مذاکرات و توافق هسته‌ای به نفع جمهوری اسلامی بود، گفت: هرچند که در درون برجام اشکالاتی وجود دارد، ولی در کل به نفع ملت و کشور بود، حال برخی آقایان معتقد بودند که ما در مجلس باید از این روند ممانعت می‌کردیم و در جلسات عقاید خود را مطرح می‌کردند، اما به نظر من اگر این موضوع بدون هماهنگی با کل نظام در مجلس بررسی می‌شد، خیانت به جمهوری اسلامی بود و این مسائل یک اختلاف‌نظر بوده و این اختلاف جایی باید حل می‌شد، از این‌رو به‌صورت کلی کلیت مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی درباره این موضوعات مرجعیت داشته و رهبری نیز نظر نهایی را اعلام می‌کنند که در موضوع برجام نیز این روند و مسیر به‌درستی طی شد، حال نمی‌توان گفت که چون عملکرد لاریجانی در بحث توافق هسته‌ای و برجام آن گونه بود، پس اصولگرا نیست یا ضداصولگرایی است.


اصولگرایی اصلاح‌طلبانه

لاریجانی با بیان اینکه بعد از حدود 38 سال کار در جمهوری اسلامی، انگیزه کلاهبرداری برای رسیدن به سمت و جایگاهی ندارم، گفت: «در عین حال نمی‌توانم به‌خاطر قبیله و گروه‌ها، از منافع جمهوری اسلامی و موضوعاتی که به حق بوده و برای کشور مفید است، بگذرم و به‌نظر من مشرب رهبر معظم انقلاب نیز اینگونه است؛ زیرا آقا خودشان فرمودند که من اصولگرایی اصلاح‌طلبانه را قبول دارم.»


واکنش‌ها به فهرست اصلاح‌طلبان

هرچند انتقادها به فهرست‌های موجود که دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب ارائه کرده‌اند در موضوعاتی که گفته شد وجود دارد، اما چند روزی است که برخی رسانه‌های داخلی به استناد تحلیلی که رسانه انگلیسی BBC درباره دو فهرست مورد حمایت آیت‌الله هاشمی و جامعه مدرسین برای مجلس خبرگان، فهرست اصلاح‌طلبان با سر لیستی آیت‌الله هاشمی را لیست انگلیسی لقب می‌دهند. این تخریب‌ها، دو روز پیش با انتقاد شدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روبه‌رو شد و دیروز نیز سید محمود علوی وزیر اطلاعات و مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از این موضوع انتقاد کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر اطلاعات و کاندیدای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری عصر دیروز گفت:‌ آن کسانی می‌توانند تحت تاثیر انگلیس باشند که به‌خاطر حرف‌های بی‌‌اعتبار یک رسانه انگلیسی عده‌ای را مستمسک قرار داده و نیروهای جبهه انقلاب را تخریب می‌کنند. او افزود: نیروهای انقلابی کسانی هستند که نه از تعریف انگلیسی‌ها خوشحال می‌شوند و نه از تشر آنها رعب‌آور می‌شوند؛ نیروهایی که در نظام مسوولیت اجرایی دارند، اعتنایی به حرف‌های رسانه‌های انگلیس ندارند.وزیر اطلاعات خطاب به حضار و سیاسیون کشور گفت: به‌خاطر حرف مفت و بی‌حساب یک رسانه بیگانه نباید به جان هم بیفتیم و پنجه بر چهره هم بیندازیم.


استفاده یک جناح خاص از رانت تایید صلاحیت‌ها

در همین حال، مجید انصاری نیز دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره اتهام «لیست انگلیسی» به فهرست اصلاح‌طلبان خبرگان گفت: این یکی از طنزهای تلخ است. شورای نگهبان با سخت‌گیری‌های فراوان نهایتا عده‌ای را تایید کرده است و عده‌ای محدود تایید شدند، ولی نصف این لیست تایید شده توسط جریان تمامیت‌خواه انگلیسی معرفی می‌شود که در وهله نخست توهین به شورای نگهبان و در درجه بعد توهین به شعور ملت ایران و همچنین سوءاستفاده آشکار سیاسی از عرصه انتخاباتی است که همه مجتهد هستند و باید عادل باشند و در چنین عرصه‌ای به فضلای حوزه علمیه و مجتهدان تهمت لیست انگلیسی می‌زنند. به گزارش «ایلنا» انصاری ادامه داد: آیا در صورت انتخاب این لیست، انگلیس پیروز شده است؟ آیا مردم به انگلیس رای داده‌اند؟ گویا این افراد معنا و الزامات سخن خود را نمی‌فهمند و من به این جریان مشکوک هستم.انصاری تاکید کرد: مردم لیست و کاندیداهای اصلح را از تبلیغات کاندیدا‌ها شناسایی خواهند کرد .


از بدنه اصولگرایی جدا نشدم، بلکه متفاوت از برخی آقایان فکر می‌کنم.

آیا حق داریم که انقلابی باشیم و نوع دیگری فکر کنیم یا حتما باید با چند نفری که شما علاقه دارید یکسان بیندیشم؟

به‌شدت اعتقاد دارم که از نظر تخصصی، مذاکرات و توافق هسته‌ای به نفع جمهوری اسلامی بود