گروه خبر: علی لاریجانی، رئیس مجلس که این روزها با تعطیل بودن مجلس شورای اسلامی به حوزه انتخابیه خود رفته است، در میان دیدارهای خود با گروه‌های مختلف، با جمعی از اصحاب رسانه، طلاب و روحانیون قم دیدار کرد و درعین حال به پرسش‌های آنان پاسخ داد. لاریجانی در بخش‌هایی از سخنانش در این دیدار با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای در دو دولت گذشته، درخصوص روند بررسی این موضوع در عرض ۲۰ دقیقه در مجلس گفت: البته ما چنان معجزه مهمی هم انجام ندادیم؛ زیرا برخی در کشور ظرف ۲ ساعت نیز ۳۰۰ مصوبه داشته‌اند و این رفتار مورد تمجید عده‌ای قرار گرفت، اما این موضوع که بحث می‌کنیم مربوط به تصمیم‌گیری ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس نبوده است. از این‌رو نباید خودمان را به تجاهل بزنیم.

او با توضیح اینکه مذاکرات اخیر هسته‌ای حدود 3 سال و نیم طول کشید و این مذاکرات مربوط به این دولت هم نبود بلکه در پایان دولت قبل صورت گرفت. در آن زمان آمریکایی‌ها پیشنهادی برای مذاکره دادند، افزود: در این حوزه برخی افراد هم مخالف بودند، ولی در کل نظام تصمیم گرفت که با شرط با آنها مذاکره کند و آن شرط این بود که غربی‌ها حق غنی‌سازی در ایران را بپذیرند. او با اشاره به فعالیت‌های سلطان قابوس در این باره، به نامه رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از این مساله برای هدایت مذاکرات هسته‌ای شورایی به‌وجود آمد که این شورا تا پایان بحث هسته‌ای حدود 30 جلسه برگزار کرد و قطعا این گونه نبود که یک عده بروند و مذاکره کنند، از این‌رو در شورا تصمیم گرفته می‌شد. لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا این شورای مربوطه در حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد؟ گفت: البته این شورا وظیفه مستقلی داشت، اما با این وجود بیش از 10 جلسه در خدمت رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و ایشان چارچوب‌ها را مشخص می‌کردند و خیلی از زوایای این موضوع مورد بررسی قرار می‌گرفت. رئیس‌ مجلس همچنین به مطرح شدن طرح مربوط به برجام در مجلس از خلف وعده و بداخلاقی برخی نمایندگان سخن گفت.


علت انصراف از شورای عالی امنیت ملی

علی لاریجانی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با روحانیون، طلاب و اصحاب رسانه درباره انصراف خود از دبیری شورای‌عالی امنیت ملی که علت آن را اختلافات پیش آمده با محمود احمدی‌نژاد در زمان دبیری اش در شورای‌عالی امنیت ملی خوانده بود، گفت: ما در آن زمان حدود 3 هزار سانتریفیوژ فعال در کشور داشتیم. در جلسه‌ای که در استانبول با سولانا داشتم، وی مطرح کرد که ایران همان سطح از سانتریفیوژ‌ها را حفظ کرده و از آن میزان عبور نکند. در این رابطه بحث و استدلال‌های بسیاری مطرح شد و ما اعلام کردیم که این مسیر توسعه باید دارای یک شیب مناسب باشد. این مسائل در این دوران به‌صورت جدی پیگیری می‌شد تا اینکه این مباحث در ایران محل مناقشه شد که آیا این مسیر حفظ 3 هزار سانتریفیوژ و شیب ملایم را برویم یا اینکه روش‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی ادامه داد: زمانی که به این مقطع از مذاکرات رسیدیم، همزمان دو یا سه ملاقات و مذاکرات ما دچار مشکل شده و این مسائل به رسانه‌ها کشیده شد. حتی به یاد دارم که در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه از سوی رئیس‌جمهور وقت این موضوع مطرح شد که کسی دیگر نباید بحث هسته‌ای را دنبال کند و موضوع هسته‌ای تمام شده است. از طرف دیگر مذاکرات در چنین شرایط سختی در حال طی شدن بود و در مذاکرات لیسبون یک بن‌بست در حال شکل گرفتن بود که من در آن زمان به سولانا گفتم که اگر ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک طرح ارائه بدهیم تا مشکل پرونده هسته‌ای به جایی برسد، شما دیگر حرفی ندارید؟ که وی در جواب گفت: خیر. لاریجانی در ادامه با اشاره به جلسه اش با البرادعی مدیرکل آژانس گفت: در نهایت پس از دیدار و ملاقات با البرادعی در خارج از شهر وین، طرح اولیه مدالیته ریخته شد و پس از آن هیات‌های آنها آمدند و مشخص شد که اگر ایران ۶ مرحله مذکور در مدالیته را حل و تعیین تکلیف کند، دیگر موضوعی در میان نخواهد بود، که پس از آن، آنها به ایران آمدند و ما به ۵ یا ۶ مرحله پاسخ دادیم. در این گیرودار بود که اختلاف‌نظری به‌وجود آمد و این در حالی بود که ما در همان زمان در حال حل و فصل موضوع با طرف‌های مقابل بودیم، در نهایت من متوجه شدم که حضورم در شورای‌عالی امنیت ملی مقداری به کار صدمه وارد می‌کند و ممکن است اختلاف‌نظر ما از نظر سلیقه به موضوعات و مسائل لطمه بزند، از این‌رو ترجیح دادم که آنجا نباشم.


اتفاقات سال 88

علی لاریجانی در ادامه این گفت‌و‌گو درباره اتفاقات سال ۸۸گفت: تمام تلاش نظام در این مساله این بود که این موضوع قاعده‌مند حل شود. تلاش ما این بود که در روز بعد از برگزاری انتخابات موضع مجلس روشن باشد که من بیانیه‌ای را داده و نظرم را اعلام کردم و بعد هم تلاش کردم که آقایانی که معترض بودند، در مسیر قانونی اعتراض خود را مطرح کنند. من با آنها صحبت کرده و تلاش کردم که آنها این موضوع را قبول کنند و اگر حرفی هم دارند، به مسوولان مربوطه بزنند و فضایی درست نکنند که به تعبیر رهبری اردوکشی در خیابان شود. خب این تلاش‌ها یک هفته‌ای ادامه داشت و گفت‌وگوهایی انجام شده و افرادی می‌آمدند، متاسفانه در این روند مشکلاتی پیش آمد که آنها نپذیرفتند یا تنها بخشی را پذیرفتند که این موضوع موجب طولانی شدن این مساله شد. لاریجانی تاکید کرد: به‌نظر من می‌شد این موضوع را در همان هفته اول سامان داده و حل کرد تا این مقدار تبعات منفی نداشته باشد و من تا جایی که می‌توانستم در این رابطه تلاش کردم.


قضایای ۲۲ بهمن قم

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره قضایای ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۱ در حرم حضرت معصومه (س) گفت: برای من روشن است که چه کسانی این کار را کردند و این موضوع هیچ ربطی به مردم قم ندارد. اقدامی که در آن روز صورت گرفت، کاری نادرست بود؛ زیرا اگر کسی با نظر فرد دیگری مخالفت دارد که با لنگه کفش مخالفت خود را اعلام نمی‌کند.