مجلس نیاز به افرادی  از بدنه اجرایی کشور دارد
زهرا مسافر: عبدالرضا‌هاشم‌‌زایی، مدیر عامل اسبق شرکت ملی مس معتقد است مجلس شورای اسلامی نیاز به افرادی از بدنه اجرایی کشور دارد؛ چرا که این قبیل افراد قادر به تصویب قوانینی هستند که قابلیت اجرا دارد.او که سابقه سال‌ها نمایندگی مجلس، عضویت و مدیریت در هیات‌مدیره‌ها و شرکت‌های دولتی از جمله شرکت مس را دارد، می‌گوید: امروز کشور نیاز به توسعه ارتباط بیش از گذشته با جهان خارج دارد.هاشم‌زایی، نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است. مشروح گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید.

هدف شما از شروع دوباره فعالیت چیست؟

فکر می‌کنم باید بیایم و جریان اعتدال را در کشور دنبال کنم چون از تندروی متحمل ضرر زیادی شدیم، با وجود اینکه در مجلس دوم در زمره جناح چپ بودم و پس از آن هم اصلاح‌طلب، اما به هیچ وجه تندروی را قبول ندارم. باید جانب اعتدال را دنبال کنیم و اجازه ندهیم که تندروها بیایند و بحث سیاست داخلی و خارجی کشور را به هم بزنند. چون با توجه به وضع نفت و بدهکاری‌هایی که دولت دارد به نظر من تنها راه توسعه کشور، توسعه اقتصادی وجذب سرمایه‌گذاری خارجی است. آن هم با یک مدیریت صحیح که سرمایه‌گذاری خارجی در کانال‌های خود به نحو احسن هزینه شوند؛ چرا که هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی توسعه پیدا نمی‌کند.


برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی چه باید کرد؟

به نظر من باید شرایط سیاسی‌ کشور را با دنیا بیش ازاین تعدیل کنیم چرا که تنها راه اساسی پیش رو، ترمیم سیاست خارجی کشور است و باید بتوانیم روابط بین‌المللی را با تمام کشورها به جز اسرائیل بهبود ببخشیم، بنابراین سیاستی که از زمان انتخاب آقای روحانی شروع شده، باید ادامه پیدا کند. در صورت ورود تندروها به مجلس این مهم محقق نخواهد شد. چنانچه توسعه سیاسی در کشور محقق شود وروابط ما با دنیا بهبود یابد، با توجه به وجود پتانسیل زیاد درکشوراز جمله نیروی انسانی هوشمند و تحصیلکرده می‌توان بستر مناسب برای توسعه اقتصادی کشور را فراهم کرد. طی سال‌های گذشته در مسوولیت‌هایی که داشتم و به واسطه سفرهای زیادی که انجام دادم، از اغلب مراکز تحقیقاتی و صنعتی دنیا بازدید کرده‌ام و هرجا که ایرانی‌ای در آنجا بوده شاهد بهترین‌ها بودیم. این یک پتانسیل بالایی است که همواره در کشوروجود دارد. چرا که کشور ما از مزیت‌هایی چون معدن، نفت و گاز برخورداراست که با مدیریت صحیح می‌توان آنها را از بالقوه به بالفعل درآورد.


لازمه تحقق این اهداف چیست؟

برای به اجرا درآوردن این ظرفیت‌ها، نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی است که این امر جز در سایه بهبود و توسعه روابط سیاسی مناسب و تعامل با دنیا میسرنخواهد بود.اگر سرمایه‌گذاری خارجی را درست مدیریت کنیم، با توجه به منابعی که در کشور داریم در بازپرداختش خیلی مشکل نخواهیم داشت. به عنوان مثال ژاپن هیچ چیز نداشت. بعد از جنگ بین‌الملل کشورش را ساخت. به گونه ای که هم اکنون با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی توانست به کشور پیشرفته ای که شاهدش هستیم تبدیل شود. همچنین کره‌جنوبی. بنابراین، تاکیدم بر این است که باید علاوه‌بر توسعه سیاسی با کشورهای همسایه، تنش‌زدایی کنیم و ارتباطات سیاسی کشور را توسعه دهیم. نکته مهم دیگر اینکه برای برون رفت از مشکلات کنونی در کشورنیاز به اتخاذ قوانین جدید و سعه صدر است، ازجمله راهکارهای اساسی برای توسعه کشور جذب توریست است. با توجه به وضعیت کشور ما چه از نظر تاریخی، چه از نظر شرایط آب‌وهوایی، در بعضی از فصول سال هم آفتاب گرم داریم هم پیست اسکی و باید از این نعمت‌های خدادادی استفاده کنیم.باید زیربناها در کشور محکم شوند. هم اکنون بیشتراز ۲۰۰ هتل ۵ ستاره و ۴ستاره در ایران نداریم. که اغلب اوقات پر هستند و برای اسکان توریست با کمبود هتل مواجهیم. از سوی دیگر سایر امکانات زیربنایی از جمله جاده‌ها، ارتباط تلفنی، ماهواره‌ای، راه‌آهن وهواپیما باید مورد بازسازی و بهسازی قراربگیرند، باید امکانات زیربنایی کشور تقویت شوند تا بتوانیم توریست بیشتری را در دنیا جذب کنیم. چرا که با توجه به برخورداری از مزیت‌های نسبی در کشور نسبت به کشورهایی از جمله اسپانیا و ترکیه که از جایگاه مناسبی در زمینه جذب توریست برخوردارند، هیچ چیزی کم نداریم از این رو نیازمند اتخاذ سیاست‌های ویژه در این زمینه هستیم.


منابع مورد نیاز برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به‌منظورجذب توریسم را چگونه باید تامین کرد؟

دولت باید امنیت سرمایه‌گذاری را نه به حرف بلکه با قوانین ایجاد کند. به عنوان مثال، به جای اینکه سرمایه‌گذاری را نکوهش کنند در کشوربه‌عنوان یک ارزش تلقی شود نه ضدارزش. در حال حاضرسرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی ما راکد است که باید با اتخاذ سیاست‌های ویژه سرمایه‌گذاری برای آنها از توجیه اقتصادی برخوردار شود. این نکته مانند مذاکره مهم است، مذاکره با یک کشور خارجی نباید یک‌طرفه باشد. در ازای گرفتن یک امتیاز باید یک امتیازبه طرف مقابل مذاکره داد. سرمایه‌گذاری هم بر همین پایه استوار است، موقعی که یک سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی، در قلب کویر هتل ۵ستاره می‌سازد باید سود ببرد، چرا که چنانچه فعالیت اقتصادی سود نداشته باشد با شکست مواجه می‌شود.


نمایندگان مجلس در حیطه قانونگذاری چه وظیفه مشخصی دارند؟

وزیر، دولت و مجلس باید برنامه داشته باشد نه یک نماینده. مجلس سه وظیفه مهم به‌عهده دارد، یکی انتخاب دولت، چون دولت فرزند مجلس است. اولین انتخاب باید انتخاب صحیح و براساس شایسته‌سالاری باشد. باید منتخبان مجرب، باتقوا، باایمان، قوی و متخصص را به‌عنوان وزیر انتخاب کرد و این امر از وظایف مجلس است بنابراین یک نماینده مجلس باید به هر رایی که به وزرا می‌دهد حساسیت داشته باشد. به نظر من مجلس قانون‌گذار است و مهم‌ترین وظیفه‌اش انتخاب دولت است.و دوم اینکه از وظایف مجلس قانون‌گذاری است، اگرچه درقانون اساسی به تمام شهروندان که اگر ازشرایط سنی و سواد کافی برخوردار باشند اجازه کاندیداتوری مجلس داده شده و درصورت اخذ رای لازم به عنوان منتخب مردم بر کرسی نمایندگی می‌توانند، بنشینند و قانون اساسی این حق را داده و جزو حقوق شهروندی است، اما به اعتقاد من شاید جوان‌ها خیلی خوش‌فکرتر باشند، حتما هم هستند و باید به مجلس بروند، اما نباید به‌واسطه جوانگرایی انتقال تجربه به مجلس مغفول بماند. از این رو منتخب مردم باید از افراد باتجربه و کارآمد باشد تا قوانینی را تصویب کنند که قابلیت اجرا داشته باشد. اگر قوانین قابلیت اجرایی نداشته نباشد دو ضرر بسیار هنگفت به دنبال خواهد داشت، یکی اینکه این قانون منطبق بر نیازها نبوده و قابل اجرا نیست و دوم اینکه چون قابل اجرا نیست مجری‌ها اجرایش نمی‌کنند یا آن را دور می‌زنند و این امر قانون‌گریزی را در کشور نهادینه می‌کند که امری بسیار خطرناک است. همچنین مجلس باید بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد، چرا که براساس قانون اساسی نماینده می‌تواند در تمام امورات کشور نظارت کند، نه دخالت. همچنین مجلس می‌تواند از تمام نهادهایی که از بودجه عمومی‌ارتزاق می‌کنند تفحص کند. درواقع بُعد نظارتی مجلس در صورتی می‌تواند قوی باشد که نماینده از بدنه اجرایی به مجلس برود.


در حال حاضر در کشور با مشکل تورم قوانین مواجهیم. نمایندگان مجلس اغلب از نگاه منطقه‌ای برخوردارند تا ملی. این معضل را در مجلس آینده چگونه می‌توان حل کرد؟

در مجلس دوم یعنی 3۰ سال پیش، عضو کمیسیون انرژی و مخابرات و همچنین عضو کمیسیون برنامه ۵ساله اول توسعه کشور بودم. ما باید آمایش سرزمین را در نظر بگیریم و دولت براساس آمایش سرزمین برنامه ۵ساله‌مان را آماده کند و آن بخش که نیاز به قانون‌گذاری دارد در صحن علنی مجلس تصویب شود. لازم نیست که مجلس تمامی‌برنامه‌های دولت را تصویب کند. شک نکنید بدنه کارشناسی دولت از مجلس قوی‌تر است. چون دست دولت برای استخدام کارشناس باز است، هم‌اکنون که برنامه توسعه ششم را مجلس آینده باید تصویب کند؛ نمایندگان باید طرح آمایش سرزمین را به‌طور جدی روی میز بگذارند و براساس آمایش سرزمین برنامه بنویسند نه اینکه هرگروه براساس سلیقه خود در هر استان جزیره‌ای عمل کند.بنابراین نمایندگان مجلس باید ملی فکر کنند و این امر زمانی محقق می‌شود که ما بتوانیم براساس طرح آمایش سرزمین که البته کار ساده‌ای نیست عمل کنیم اگر براساس طرح آمایش سرزمین، برنامه نوشته شود و دولت و مجلس، متعهد شوند که براساس برنامه عمل کنند، دیگر نیاز به طرح فوریت وجود نخواهد داشت، چراکه طرح باید در قالب برنامه اجرا شود.


یکی دیگر از ایرادات وارده به مجلس نهم این است که وظیفه نظارتی آن کمرنگ‌تر از وظیفه قانون‌گذاری آن است، مجلس دهم باید برای حل این ضعف به چه سمت و سویی برود؟

در اوایل انقلاب تقریبا قوانینی که منطبق بر اهداف اسلامی باشد، نداشتیم و به ناچار مجلس باید هر روز روی لوایح جدید دولت طرح می‌داد، اما هم‌اکنون نیازی به این کار نیست، چرا که اگر دولت نتواند قوانین را اجرا کند موجب قانون گریزی در کشور خواهد شد از این‌رو باید ارائه طرح‌ها و قوانین در مجلس به پایان برسد و مجلس منتظرلوایح قانونی دولت باشد و معتقدم نقش نظارتی مجلس در زمینه اجرای قوانین به هیچ وجه نباید کمرنگ شود.


آیا الان در کشور کمبود قوانین داریم؟

من فکر می‌کنم در زمینه‌های اقتصادی خیلی نه، البته شاید اصلاح یکسری قوانین مشکل ایجاد کرده باشند و ممکن است قوانینی باشند که درست کارشناسی نشده‌اند، ولی ما آنچنان کمبود قوانین نداریم. در واقع کمبود مجری داریم برای عمل به قوانین.


انتقاد اساسی شما به مجلس کنونی چیست؟

همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم گفتم، علت حضورم درانتخابات مجلس دهم این است که تندروها نیایند، چرا که شاهدید هم‌اکنون مجلس نهم با شعارهای تند خود اقدامات مثبت دولت از جمله خرید هواپیما که برای توسعه گردشگری ضروری است را زیر سوال می‌برند این درحالی است که اکثریت آنها به‌خوبی واقفند خرید هواپیما در یک روند ۱۰ ساله صورت می‌گیرد و پول آن باز پرداخت خواهد شد. و از سویی دیگر از دولت‌های قبلی منابعی در خزانه باقی نمانده است . و همچنین از پول نفت هم امکان‌پذیر نیست.همچنین می‌توان به انتقادهای تندروهای مجلس نهم به تیم مذاکره کننده هسته‌ای که با تمام دنیا و طی دوسال مذاکرات نفس گیرو اجرای برجام موفق شدند ملت را انزوای جهانی خارج کنند، اشاره کرد از این رو از جمله انتقادهای وارده به مجلس کنونی تندروی است.