گروه اقتصاد بین‌الملل: سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در گزارش جدیدی که از چشم‌انداز اقتصادی جهان منتشر کرد، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال 2016 را کاهش داد و اعلام کرد رسیدن به یک رشد اقتصادی قوی جهانی همچنان دست‌نیافتی است و اقتصادهای پیشرفته بهبودی ملایم را تجربه خواهند کرد و بازارهای نوظهور با کندی رشد مواجه خواهند شد.

به گزارش سایت سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۶ سریع‌تر از سال ۲۰۱۵ رشد نخواهد کرد. براساس پیش‌بینی این سازمان، تجارت و سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۶ ضعیف است و کاهش تقاضا به تورم پایین و رشد ناکافی دستمزدها و مشاغل منجر می‌شود. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش قبلی خود که در نوامبر ۲۰۱۵ منتشر شد، پیش‌بینی کرده بود اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۶ معادل ۶/ ۳ درصد رشد خواهد کرد. این سازمان اما در گزارش جدید خود پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی را کاهش داده است و معتقد است اقتصاد جهان با نرخ ۳ درصد رشد خواهد کرد. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۷ هم ۳/ ۳ درصد پیش‌بینی می‌شود. این میزان رشد بسیار کمتر از میانگین رشد ۷۵/ ۳ درصدی است. رشد ۳ درصدی همچنین بسیار کمتر از آن مقداری است که در دوران احیای اقتصادی برای اقتصادهای پیشرفته انتظار می‌رود. به باور سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، این کاهش پیش‌بینی به اقتصادهای پیشرفته و اقتصادهای نوظهور تسری می‌یابد و بیشترین تاثیر را بر ایالات متحده، حوزه یورو و اقتصادهای وابسته به صادرات کالاها همانند برزیل و کانادا دارد.

خطرات بی‌ثباتی‌های مالی که در کاهش اخیر ارزش سهام و اوراق قرضه در سراسر جهان نمود یافته است و همچنین آسیب‌پذیری فزاینده برخی از اقتصادهای نوظهور نسبت به بی‌ثباتی جریان سرمایه و تاثیر بدهی‌های بالای داخلی، در کاهش رشد اقتصادی جهان نقش قابل توجهی دارند. کاترین ال مان اقتصاددان ارشد سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، می‌گوید:«چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان عملا بدون افزایش است، آمارهای اخیر ناامیدکننده بوده‌اند و به‌رغم اینکه اقتصادهای عمده از کاهش قیمت نفت و نرخ پایین بهره منتفع شده‌اند، معیارهای اقتصادی از رشد کندتر اقتصادی حکایت می‌کنند. با توجه به خطراتی که موجب بی‌ثباتی بخش مالی و بدهی‌های بازارهای نوظهور می‌شوند، به منظور تقویت رشد اقتصادی و کاستن از خطرات مالی نیاز فوری به اتخاذ یک رویکرد سیاست‌گذاری جمعی قوی‌تر و تمرکز بر استفاده از سیاست‌های ساختاری مالی و حامی رشد وجود دارد.»

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش جدید خود پیش‌بینی می‌کند اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی ۲درصد و در سال ۲۰۱۷ تا ۲/ ۲ درصد رشد خواهد کرد. این سازمان در گزارش قبلی خود رشد ۵/ ۲ درصدی و ۴/ ۲ درصدی را برای امسال و سال آینده آمریکا پیش‌بینی کرده بود. براساس این گزارش اقتصاد بریتانیا در سال جاری میلادی رشد ۱/ ۲ درصدی را تجربه خواهد کرد و سال ۲۰۱۷ با رشد ۲ درصدی رو به رو خواهد شد. رشد اقتصادی کانادا در سال جاری ۴/ ۱ درصد و در سال آینده ۲/ ۲ درصد خواهد بود. اقتصاد ژاپن در سال جاری ۸/ ۰ درصد و در سال آینده ۶/ ۰ درصد رشد خواهد کرد. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی حوزه یورو را کاهش داده و از ۹/ ۱ درصد به ۴/ ۱ درصد برای سال جاری رسانده است. این سازمان پیش‌بینی می‌کند حوزه یورو در سال ۲۰۱۷ رشد ۷/ ۱ درصدی را ثبت خواهد کرد. این سازمان همچنین پیش‌بینی می‌کند اقتصاد آلمان در سال جاری میلادی ۳/ ۱ درصد و در سال آینده ۷/ ۱ درصد رشد خواهد کرد. فرانسه در سال جاری با رشد ۲/ ۱ درصدی و در سال آینده با رشد ۵/ ۱ درصدی رو به رو خواهد شد و ایتالیا در سال جاری یک درصد و در سال آینده ۴/ ۱ درصد رشد خواهد کرد. در شرایطی که انتظار می‌رود گذار اقتصادی چین از بخش تولید به بخش خدمات ادامه یابد، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور برای سال ۲۰۱۶ را تغییر نداد و در رقم ۵/ ۶ درصد حفظ کرد. این سازمان پیش‌بینی می‌کند اقتصاد چین در سال آینده ۲/ ۶ درصد رشد خواهد کرد. اما رشد خوب هند ادامه خواهد یافت و اقتصاد این کشور در سال جاری ۴/ ۷ درصد و در سال آینده ۳/ ۷ درصد رشد خواهد کرد. درعوض، اقتصاد برزیل یک رکود عمیق را تجربه خواهد کرد و در سال جاری تا ۴ درصد کوچک خواهد شد و سال آینده فرآیند خروج از رکود آغاز می‌شود. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان خواستار واکنش‌های سیاسی قوی‌تر و تغییر در ترکیب سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی به منظور مواجهه موثرتر با رشد ضعیف اقتصادی فعلی شده است.