دنیای اقتصاد: بعد از گذشت 8 سال از امضای قرارداد سامانه موشکی اس-300 به ایران و پس از فراز و فرود‌های فراوان در روند تحویل این سامانه، قرار است امروز، سامانه ضد هوایی اس-300 طی یک مراسم رسمی در بندر آستاراخان روسیه با حضور سردار حسین دهقان، وزیر دفاع، از طریق دریای خزر به ایران منتقل شود. سامانه اس-300 توانایی دفاع از موسسات صنعتی، نهاد‌های دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقر فرماندهی در برابر حملات دشمن و ردیابی همزمان چند هدف را دارد. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران درصدد خرید هواپیما‌های جنگنده سوخو از روسیه است.
گروه دیپلماسی: لغو تحریم‌های ضدایرانی فرصت‌های بسیاری را برای ایران و دیگر کشورهایی که در تعامل با کشور به سر می‌برند، فراهم کرده است. یکی از این فرصت‌ها ازسرگیری همکاری‌های فنی‌نظامی گسترده میان تهران و مسکو است که در قالب آن قرار است پس از سال‌ها بحث و بدقولی، سامانه موشکی « اس‌-۳۰۰» با حضور سردار حسین دهقان، وزیر دفاع به ایران ارسال شود. بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک وزیر دفاع ایران که برای بازدید در روسیه به سر می‌برد، روز پنج‌شنبه در مراسم ارسال سامانه‌های موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران از طریق دریای خزر که در شهر آستراخان برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. در صورت تحویل این سامانه دفاع موشکی به ایران، مساله‌ای که چندی پیش می‌رفت به چالشی در روابط تهران- مسکو تبدیل شود، سرانجام خاتمه خواهد یافت. سامانه «اس-۳۰۰» ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن است و با ردیابی همزمان چند هدف، می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری نابود کند.


پرونده هشت ساله

داستان خرید اس‌-۳۰۰ روسی از سوی ایران به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد. تهران و مسکو ابتدا در آن سال قرارداد خرید ۵ سامانه دفاعی موشکی اس‌-۳۰۰ را به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار امضا کردند اما دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه در سال ۲۰۱۰ تحت فشارهای غرب به این بهانه که این قرارداد قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را نقض می‌کند، تحویل این سامانه‌ها را به تعویق انداخت. اما در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ پس از حصول پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ممنوعیت انتقال سامانه اس‌-۳۰۰ به ایران را لغو کرد و پس از آن رایزنی‌ها میان دو کشور برای امضای یک قرارداد جدید برای تحویل این سامانه‌های دفاعی به ایران آغاز شد. البته بعد از ادامه تعلل مسکو در روند تحویل سامانه اس‌-۳۰۰، بحث احتمال پیگیری قضایی پرونده در محاکم بین‌المللی مطرح و به اطلاع روسیه رسید و همزمان چند جلسه هماهنگی برای رفع اختلافات دو کشور با محوریت بازگرداندن سامانه‌های موشکی به روند واگذاری به ایران برگزار شد. هرچند تاخیر روسیه در تحویل این سامانه تاثیر کاهنده بر روابط اقتصادی و سیاسی تهران و مسکو نگذاشت؛ ولی سبب شد ایرانیان با احتیاط به توسعه روابط با روسیه بنگرند و در پی سازوکارهایی باشند که مانع تاخیر در اجرای قرار دادهای لازم‌الاجرا با این کشور باشد.


خرید جنگنده سوخو

همچنین در تداوم تقویت همکاری‌های نظامی ایران و روسیه ظاهرا قرار است میان دو کشور قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو نیز امضا شود. در این رابطه سرویس همکاری‌های فنی - نظامی روسیه اعلام کرد قرارداد تحویل جنگنده‌های سوخو به ایران احتمالا در سال 2016 امضا خواهد شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام بلندپایه در سرویس فدرال روسیه برای همکاری‌های فنی - نظامی که مسوول صادرات تسلیحات مسکو است، در این باره گفت: «ایران در واقع تمایل خود را برای خرید جنگنده‌های سوخو 30 اس ام اعلام کرده است؛ اما دو طرف فقط در حال رایزنی درباره‌ این موضوع هستند و قرارداد آن در سال جاری (میلادی) امضا خواهد شد.» در 11 فوریه یک مقام وزارت دفاع ایران به اسپوتنیک گفت که وزیر دفاع قصد دارد در سفرش به مسکو درباره خرید این جنگنده‌ها با مقامات روس رایزنی کند.


دیدار با پوتین

از سوی دیگر سردار دهقان، وزیر دفاع در سفر رسمی خود به روسیه که از دوشنبه پیش آغاز شد با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری، سرگئی شایگو وزیر دفاع و دیمیتری راگوزین معاون نخست‌وزیر روسیه دیدار و درباره همکاری‌های دو کشور به ویژه در زمینه‌های دفاعی مذاکره کرد. طی دیدار با پوتین که شامگاه سه‌شنبه در کاخ کرملین برگزار شد دو طرف پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. رئیس‌جمهوری روسیه با ابراز خرسندی از گسترش و تعمیق همکاری دفاعی و امنیتی بین تهران-مسکو آن را امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر درجهت منافع دو کشور ارزیابی و بر استمرار آن در چارچوب توافق‌های انجام شده تاکید کرد. پوتین در ادامه با مهم ارزیابی کردن همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در مقابله و مهار بحران‌های منطقه‌ای، نقش دو کشور را در ایجاد امنیت پایدار در منطقه حائز اهمیت دانست. رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه با استقبال از ورود ایران به بازارهای جهانی، بعد ازاجرایی شدن برجام، آن را یک حق طبیعی دانست و تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی را خواستار شد. سردار دهقان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، مناسبات دفاعی امنیتی دوجانبه را بسیارخوب وسازنده بیان کرد و گفت: «روابط تهران - مسکو راهبردی و دراز مدت است.» همزمان سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود با اشاره به چالش‌های مشترکی که مسکو و تهران در منطقه با آن مواجهند، افزود: «فقط به‌صورت مشترک با این چالش‌ها می‌توان مقابله کرد و امیدوارم دیدار ما به تحکیم روابط دوستانه نیروهای مسلح دو کشور کمک کند.» به گزارش «ایرنا» او اضافه کرد: «معتقدم که اجرای طرح‌های همکاری دو کشور تا حدود زیادی به تدابیر ایران و روسیه درمبارزه با تروریسم بستگی دارد و خواهان همکاری‌های پایدار و درازمدت ایران و روسیه در این عرصه هستیم.» شایگو همچنین به آمادگی مسکو و تهران برای هماهنگی اقدامات و همکاری‌های خود در طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و جهانی اشاره کرد و گفت: «روابط دیرپا با سطح بالای اعتماد متقابل و آمادگی تشریک مساعی و رویکردهای دو کشور در مسائل مختلف متمایز شده است.» او تاکید کرد: «مذاکرات رئیس‌جمهوری روسیه با رهبر انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۵ (دوم آذرماه) به روابط دو کشور و مجموعه همکاری‌های دوجانبه تحرک تازه بخشید.» وزیر دفاع روسیه افزود که دو طرف بدون شک به توافق‌های به دست آمده در سطوح عالی توجه زیاد دارند. سردار دهقان نیز در این دیدار گفت که قصد دارد در پنجمین کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو شرکت کند و در حاشیه آن دیداری با همتایان خود از روسیه و چین خواهد داشت.