گروه خبر: سرانجام، اصلاح‌طلبان به جرگه ائتلافی‌های انتخابات مجلس دهم پیوستند و فهرست نهایی خود را برای تصاحب بیشترین کرسی‌های بهارستان منتشر کردند؛ ائتلافی که از همگرایی اصلاح‌طلبان، اعتدالیون حامی دولت و تعدادی از اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی حکایت دارد. این همگرایی به فهرستی منتهی شد که می‌توان آن را نقطه اجماع نامزدهایی از حزب اعتدال و توسعه، گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب و فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت نزدیک به علی لاریجانی توصیف کرد.

فهرستی که از یکسو، نام محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در راس آن دیده می‌شود و از سوی دیگر نام علی مطهری، کاظم جلالی و بهروز نعمتی که خاستگاه اصولگرایانه دارند نیز در آن جای گرفته است. در سوی دیگر فهرست ۳۰ نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان که با عنوان «ائتلاف ۹۲-گام دوم» منتشر شد، نام علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، الیاس حضرتی، محمد علی وکیلی، غلامرضا حیدری، فاطمه سادات حسینی، محمود صادقی، پروانه‌ مافی، فریده اولاد قباد، محمدرضا بادامچی، فاطمه ذوالقدر، علیرضا رحمتی، دکتر ابوالفضل سروش، فاطمه سعیدی، پروانه سلحشور، رحیم سمیحانی راد، طیبه سیاووشی، مهدی شیخ، محسن علیجانی زمانی، محمد جواد فتحی، احمد مازنی، محمدرضا نجفی، سید فرید موسوی، عبدالرضا‌هاشمزائی و داوود محمدی وجود دارد. با این همه انتشار فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حامی دولت بیانگر این امر است که در جریان انتخابات مجلس دهم بسیاری از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در یک نقطه مشترک قرار گرفته‌اند. این را می‌توان از شکاف شکل گرفته میان برخی گروه‌های اصولگرا نیز دریافت. از یکسو نام برخی اصولگرایان سنتی و نزدیکان علی لاریجانی در فهرست ائتلاف اصولگرایان جای نگرفت و از سوی دیگر حضور چشمگیر نواصولگرایانی چون جبهه پایداری و نزدیکان و وزیران محمود احمدی‌نژاد در ائتلاف اردوگاه اصولگرایان، گروه خط خورده از ائتلاف را به انتشار فهرست‌های موازی یا همگرایی با اصلاح‌طلبان سوق داد؛ فهرست‌هایی چون «صدای ملت» که نام ۱۰ نامزد جای گرفته در آن، با فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان مشترک است. «صدای ملت» فهرستی ۲۰ نفره با سر لیستی علی مطهری، برای حوزه انتخابیه تهران است که در آن نیز همگرایی نزدیکان علی لاریجانی و اصلاح‌طلبان به وضوح دیده می‌شود. در همین ارتباط روز گذشته محمدرضا عارف با اشاره به لیست مذکور از افرادی که در فهرست حضور ندارند خواست تحمل خود را افزایش دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، وی اضافه کرد: ما نمی‌توانستیم همه افراد ۲۴حزب را در فهرست خود قرار دهیم. عارف گفت: این لیست ادامه ائتلاف ۹۲ است که کل جریان اصلاحات در پشت کسی که هیچ جا نگفت اصلاح‌طلب هستم قرار گرفت.


درخواست چندباره حداد برای انصراف

در سوی دیگر رقابت‌های انتخاباتی میان دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، اصولگرایان که چندی پیش فهرست ائتلافی خود را منتشر کردند، از سایر هم‌قطاران اصولگرای خود که خارج از فهرست مذکور به رقابت انتخاباتی خود ادامه می‌دهند تاکنون بارها در خواست کرده‌اند تا از حضور در انتخابات انصراف دهند. این موضوع را روز گذشته، غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان برای چندمین بار از نامزدهای این جریان سیاسی تقاضا کرده و خطاب به آنان گفت: «اصولگرایانی که در فهرست قرار نگرفتند برای خدا بهتر است انصراف دهند، آنها نباید بی‌جهت رای بشکنند که بعدا پشیمان بشوند.» هرچند برخی اصولگرایان این خواسته ائتلاف را اجابت نکرده و فهرست‌های موازی منتشر کردند، اما دو نامزد اصولگرا از جمله ابراهیم کارخانه‌ای و وحید یامین‌پورروز گذشته به نفع ائتلاف اصولگرایان از ادامه رقابت در انتخابات مجلس دهم انصراف دادند. این در حالی است که فهرست صدای ملت و فهرستی موسوم به «نیروهای مستقل انقلاب» که رفعت بیات چندی پیش از آن خبر داده بود ازجمله فهرست‌های موازی با ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم به‌شمار می‌رود.


آخرین تایید صلاحیت شده‌ها

از سوی دیگر در گیر و دار انتشار فهرست‌های نهایی انتخاباتی از سوی گروه‌های سیاسی، شورای نگهبان شامگاه دوشنبه نام آخرین نامزدهای تایید‌صلاحیت شده از سوی این شورا را اعلام کرد. براساس آنچه «ایلنا» به نقل از سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داده است، از ۱۴۷ نفر کاندیدایی که بررسی مجدد در مورد آنها انجام گرفت، صلاحیت ۴۰ نامزد دیگر در انتخابات مجلس تایید شد؛ بنابراین تعداد تایید صلاحیت شده‌های انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی به ۶ هزار و ۲۳۳ نفر رسید. در میان آخرین تایید صلاحیت شده‌ها، نام محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت محمود احمدی‌نژاد دیده می‌شود. در همین حال پایگاه خبرآنلاین به نقل از کانال‌های تلگرامی منتسب به اصلاح‌طلبان اسامی داوطلبان دیگری که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند را اعلام کرد؛ در میان اسامی منتشر شده، نام محمدجواد حق‌شناس، محسن مهرعلیزاده، مرتضی اشراقی، محمد اشرفی‌اصفهانی، مجید فراهانی و رحمانی خلیلی دیده می‌شود. براساس آماری که شامگاه دوشنبه سیامک ره‌پیک اعلام کرد در مجموع پنج هزار و ۲۲۳ نفر برای انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شدند.

موضوع انتخابات و رد یا تایید صلاحیت‌ها، یکی از محورهای اصلی نشست خبری دیروز سخنگوی دولت نیز بود. براساس گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره رقابتی بودن فضای انتخابات با این تایید صلاحیت‌ها گفت: حتما همه از نظر جریان‌های سیاسی مطلع هستند. برخی معتقدند چهره‌های شاخص‌شان نتوانستند موفق به دریافت تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان شوند و در نتیجه نمی‌توانند با چهره‌های اصلی‌شان وارد انتخابات شوند. با این شرایط ان‌شاءالله خدا کمکشان کند. نوبخت همچنین با بیان اینکه همه مصمم هستند حتی با غیر یاران اصلی در انتخابات حضور یابند، از استقبال دولت از افزایش تعداد تایید صلاحیت شده‌ها سخن گفت و تاکید کرد: امیدواریم بار دیگر با حضور گسترده مردم یک انتخابات منسجم برگزار شود. نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهوری به‌طور مستقیم وارد بحث تایید صلاحیت‌ها شده است، گفت: ایشان سیاست‌های سنجیده‌ای را در این خصوص اتخاذ کردند.رئیس‌جمهوری طی دستوری که به وزیر کشور و معاون اول دادند از آنها خواستند که موضوع را پیگیری کنند و تا آنجا که می‌شود برای شورای نگهبان رفع ابهام کنند تا مشارکت در انتخابات افزایش و فضای پرشور ایجاد شود و همه احساس کنند که در چارچوب قانون اساسی نماینده دارند. در خبری دیگر روز گذشته ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کاندیداهای انتخابات مجلس از ۲۹ بهمن تا ۶ اسفند می‌توانند تبلیغ کنند.

اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و نزدیکان لاریجانی در یک لیست