گروه دیپلماسی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تایید آزاد شدن ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه بلوکه شده ایران، گفت اما این کشور تنها به پنجاه و چند میلیارد دلار از این پول دسترسی پیدا کرده است. به گزارش «ایسنا» جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره‌ اینکه ایران پس از لغو تحریم‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از پول مسدود شده‌اش در بانک‌های خارجی دسترسی پیدا کرده است، گفت:‌ «همان‌طور که جان کری، وزیر خارجه و جک لو، وزیر خزانه‌داری گفته‌اند، ما هم‌چنان بر این باوریم که حجم پولی که ایران اکنون به آن دسترسی یافته کمی بیش‌تر از ۵۰ میلیارد دلار است، البته مجموع آن ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است، اما ۵۰ میلیارد دلار باقی‌مانده صرف پرداخت بدهی‌ها و تعهدات مالی به سازمان‌های بین‌المللی از جمله با چین می‌شود.»

کربی ادامه داد: «این پول آن‌هاست که اکنون آزاد شده است، اما برآورد ما یعنی برآورد وزارت خزانه‌داری است که بخش زیادی از این پول صرف بدهی‌ها می‌شود. هیچ‌کس انکار نمی‌کند که این پول به آنها باز نمی‌گردد، اما بخشی از آن به دست‌شان می‌رسد.» پیش‌تر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دارایی‌های آزاد شده ایران را افزون بر ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود و گفت که این دارایی‌ها به‌طور کلی آزاد شده است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم. او اما اضافه کرد آن چیزی که سهم دولت از این مرحله است، در حد ۶ تا ۷ میلیارد دلار است، ولی اموال متعلق به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی زیاد است.

جان کربی در ادامه نشست خبری خود تاکید کرد: «ایرانی‌ها می‌توانند برای پول خود تصمیم‌گیری و انتخاب کنند که صرف چه چیزی شود اما امیدواریم که اقدامات خرابکارانه انتخاب آنها نباشد.» این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در هیچ جای توافق هسته‌ای این شرط تعیین نشده است که پول ایران در ازای توافق این کشور یا یک موضوع خاص آزاد خواهد شد گفت که توافق هسته‌ای درباره‌ تقسیم‌بندی سرمایه بلوکه شده ایران نبوده است. این توافق روی موضوع هسته‌ای متمرکز بود و آمریکا همچنان ابزارها و ظرفیت‌های یکجانبه‌ای برای برخورد با موضوعات دیگر در ایران در اختیار دارد.


توضیح درباره پرداخت ۷/ ۱ میلیارد دلار به ایران

همزمان با طرح موضوع درآمدهای بلوکه شده ایران، یک سناتور جمهوری‌خواه از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا درباره پرداخت 7/ 1 میلیارد دلار به ایران توضیح دهد. به گزارش پایگاه خبری هیل، روی بلانت سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای خطاب به جان کری وزیر امور خارجه و جک لو وزیر خزانه‌داری کشورش از دولت خواست تا درباره پولی که به ادعای وی به‌عنوان بهای آزادی شهروندان آمریکایی به تهران پرداخت شده است،‌ جزئیات بیشتری ارائه دهد. به گزارش این پایگاه خبری، این نامه پس از آن ارسال شده است که دولت ‌آمریکا برای حل یک پرونده مناقشه مالی قدیمی با ایران به این کشور پرداخت کرد. در این پرونده، ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 قراردادی را برای خرید تجهیزات نظامی با واشنگتن به ارزش 400 میلیون دلار امضا کرد، اما آمریکا پس از انقلاب از اجرای قرارداد و حتی پرداخت مبلغ دریافت شده سر باز زد. شکایت مربوط به این پرونده در دادگاه لاهه مطرح شده بود. این سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود با اشاره به همزمانی پرداخت این پول به تهران با آزادی شهروندان آمریکایی محبوس در ایران، تاکید کرد که این موضوع سوالاتی جدی را درباره دلیل اصلی پرداخت پول مذکور به ایران ایجاد می‌کند.


محدودیت اختیارات اوباما در لغو تحریم‌ها

از سوی دیگر، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساند که درصورت تبدیل شدن به قانون لغو تحریم‌های ایران را با مشکل مواجه می‌کند. به گزارش خبرگزاری «رویترز» اعضای مجلس نمایندگان آمریکا عصر روز سه‌شنبه با ۲۴۶ رای موافق در برابر ۱۸۱ رای مخالف طرحی را تصویب کردند که اختیارات باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور را برای لغو تحریم‌های ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محدود می‌کند. تقریبا تمام جمهوری‌خواهان به این طرح رای مثبت و اکثریت دموکرات‌ها به آن رای منفی دادند. انتظار نمی‌رود این طرح حتی با وجودی که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند به قانون تبدیل شود. حتی اگر مجلس سنا هم این مصوبه را به تصویب برساند، اوباما وعده داده است که آن را وتو خواهد کرد چون باعث می‌شود تا توافق هسته‌ای تاریخی با ایران نابود شود. مجلس نمایندگان ماه گذشته با اختلافی اندک این طرح را تصویب کرد، اما این رای‌گیری پس از آنکه تقریبا یک سوم اعضا خیلی دیر آرای خود را به صندوق‌ها انداختند، فاقد اعتبار اعلام شد. این رای‌گیری در روز سیزدهم ژانویه(۲۳ دی) انجام شد، سه روز پیش از آن‌که مقامات آمریکا و ایران بر اساس یک توافق اعلام کردند که تهران چهار زندانی آمریکایی را آزاد کرده و واشنگتن نیز در ازای آن هفت زندانی ایرانی‌الاصل را آزاد و برای ۱۴ ایرانی دیگر قرارمنع تعقیب صادر کرد. به گزارش رویترز، منابعی در کنگره گفته‌اند که رای‌گیری سیزدهم ژانویه به این علت فاقد اعتبار بود که رئیس جدید این مجلس، یعنی پاول ریان اعضا را برای اینکه به موقع رای دهند تحت فشار گذاشته بود، نه به علتی مرتبط با توافق مبادله زندانیان. اما به گفته قانون‌گذاران دموکرات تکرار یک رای‌گیری اتفاق نادری در مجلس نمایندگان نیست.