تاکید رئیس مجلس بر انتخابات رقابتی
گروه خبر: تنها 22 روز به برگزاری انتخابات مجلس‌های شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده و این در حالی است که در ضرب‌الاجل مانده تا هفتم اسفندماه، آنچه بیش از هر موضوعی مورد توجه جریان‌های سیاسی قرار گرفته فراهم کردن شرایطی است که به انتخاباتی رقابتی با مشارکت حداکثری بینجامد. این موضوعی است که سران دو قوه مجریه و مقننه نیز بر آن تاکید کرده‌اند؛ دیروز و ساعاتی پس از آنکه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گویی تلویزیونی، از امیدواری خود برای عملکرد درست همه نهادها و مسوولان تا برگزاری انتخابات رقابتی با مشارکت حداکثری سخن گفت، علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز برگزاری انتخابات رقابتی را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: در شرایط حساس فعلی منطقه، برگزاری انتخابات با حضور حداکثری در ارتقای جایگاه ایران درعرصه بین‌المللی تاثیرگذار است.

به باور لاریجانی مجلس باید محلی برای تجمع نخبگان باشد.سران دو قوه مجریه و مقننه در شرایطی بر برگزاری انتخاباتی رقابتی تاکید دارند که برخی گروه‌های سیاسی، بسیاری از چهره‌های خود را در جریان بررسی صلاحیت نامزدها از دست داده و به تجدیدنظر شورای نگهبان در این باره امیدوارند. با این همه آنچه دو جریان سیاسی کشور و گروه‌های منتسب به آنان بر آن تاکید دارند پرهیز از قهر با صندوق‌های رای است. این موضوعی است که حتی گروه‌های سیاسی که تعداد زیادی از نامزدهایشان با موضوع عدم احراز یا رد صلاحیت روبه‌رو شده‌اند نیز بر آن تاکید دارند. در کنار جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا رئیس‌جمهوری نیز بر این موضوع تاکید کرده است؛ او در گفت‌و‌گوی تلویزیونی شامگاه سه‌شنبه خود با مردم با اشاره به اینکه برخی اوقات به‌گونه‌ای عمل می‌شود که در ذهن مردم شائبه درست می‌شود، تاکید کرد:«نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن هیچ کسی به وجود بیاید و در این راستا همه ما باید تلاش و فعالیت کنیم و از مردم می‌خواهم توجه داشته باشند که حضور آنها پای صندوق آرا بسیار مهم است».علاوه‌بر جریان‌های سیاسی و مقامات، علما و مراجع نیز بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید دارند. در این باره می‌توان به تاکید «آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی» بر این موضوع اشاره کرد. بر اساس آنچه «ایسنا» از اظهارات این مرجع تقلید منتشر کرده است، آیت‌الله جوادی آملی حضور پررنگ مردم در انتخابات را آبروی نظام دانست که باید برای حفظ این آبرو بیش از پیش تلاش کرد.


وزارت کشور در انتخابات بی‌طرف است

با این همه وزارت کشور نیز به‌عنوان مجری انتخابات، علاوه‌بر آنکه از حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفندماه به‌عنوان یک ضرورت یاد کرده، بی‌طرفی خود را نیز در انتخابات آتی اعلام کرد. محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور در جلسه شورای اداری استان تهران گفت که وزارت کشور به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات، بر بی‌طرفی و رعایت قانون در همه مراحل انتخابات تاکید دارد. ازسوی دیگر محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از شورای نگهبان و سایر مراجع نظارتی خواست برای جلوگیری از بداخلاقی‌ها در فضای انتخابات تخلفات انتخاباتی را رصد و با آن برخورد کنند.


اصلاح‌طلبان منتظر تعیین تکلیف صلاحیت‌ها

براساس آنچه گروه‌های سیاسی و مقامات بر آن باور دارند برگزاری انتخابات رقابتی و حضور حداکثری مردم پای صندوق یک ضرورت است. آنچه می‌تواند انتخابات آتی را به این ضرورت نزدیک کند حضور گسترده نامزدهای گروه‌های مختلف سیاسی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب است؛ موضوعی که بر اساس اظهارات مقامات دو جریان با ائتلاف اصولگرایان از یکسو و گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب ازسوی دیگر امکان‌پذیر است. در همین حال علیرضا محجوب، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و کاندیدای اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم درباره لیست نهایی نامزدهای اصلاح‌طلب به «ایسنا» گفت که این لیست بعد از تعیین تکلیف نهایی تایید صلاحیت‌ها ازسوی شورای نگهبان مشخص می‌شود. او در این باره به «ایسنا» تاکید کرد که در حال حاضر کارهای ابتدایی و مقدماتی انجام شده است، اما طبق اطلاع‌ من هنوز هیچ لیست مشخصی ازسوی اصلاح‌طلبان تعیین نشده است.حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز با تاکید بر اینکه مردم نباید به هیچ‌وجه صندوق‌های رای را ترک کنند، به «ایسنا» گفت: امیدواریم شورای نگهبان در روزهای باقی‌مانده برای تحقق آرمان‌های نظام و رهبری این فرصت را به همه بدهد که همه حوزه‌های انتخابیه کشور، رقابتی باشد.او با بیان اینکه «حزب کارگزاران در چارچوب ائتلاف اصلاح‌طلبان برای دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری لیست خواهد داشت»، تاکید کرد که «همه پذیرفته‌ایم که حداکثر تاثیرگذاری ممکن را در انتخابات پیش‌رو داشته باشیم.»


لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان

در سوی دیگر، جریان اصولگرا نیز در تلاش برای نهایی کردن لیست مشترک انتخاباتی هستند. خبرها از نهایی شدن لیست 30نفره اصولگرایان حکایت دارد، اما ائتلاف اصولگرایان تاکنون اسامی نهایی شده در این لیست را منتشر نکرده است. غلامعلی حداد‌عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان نیز اسامی منتشر شده از لیست نهایی اصولگرایان ازسوی برخی رسانه‌ها را گمانه‌زنی خوانده است. با این حال، خبرگزاری تسنیم که از نهایی شدن لیست 30 نفره خبر داده، اعلام کرده است که نام ۴ روحانی، ۶ زن و ۱۴ داوطلب جوان در لیست نهایی شده است.هرچند اصولگرایان از نهایی شدن لیست ائتلاف سخن می‌گویند اما محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه با اشاره بر اینکه اصولگرایان10برابر کرسی‌های مجلس،کاندیدا دارند گفته است که اگرائتلاف نکنیم به اصلاح‌طلبان می‌بازیم. به گزارش خبرگزاری میزان او این اظهارات را در دومین روز از همایش «عزت ملی» در باره ائتلاف اصولگرایان بیان کرده است؛ موضوعی که می‌تواند از عدم توافق نهایی گروه‌های اصولگرا بر سر لیستی که به گمان برخی اصولگرایان لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان است حکایت داشته باشد.وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در اسفند سال‌جاری خاطرنشان کرد: شرایط انتخابات سال 94 هیچ شباهتی با انتخابات دوره هشتم و نهم مجلس ندارد. در انتخابات هشتم و نهم مجلس اصولگرا همه با هم رقابت کردند و چون طرف مقابل عددی نبود مجلس اصولگرا تشکیل شد، اما انتخابات 94 این گونه نیست.