لحظه شیرین مذاکرات از نگاه عراقچی

گروه دیپلماسی: سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با حضور در نشستی در جمع معاونان، استادان و دانشجویان در دانشگاه شهیدبهشتی به بیان روایاتی از مذاکرات با گروه ۱+۵ پرداخت و گفت: «تسلیم شدن ۱+۵ در مقابل پذیرش طرح ایران برای بازطراحی رآکتور اراک یکی از شیرین‌ترین لحظات زندگی من در مذاکرات بود.» به گزارش «ایسنا» عراقچی ادامه داد: «در طول مذاکرات صحنه‌هایی را دیدیم که به خود و دانشمندان کشورمان افتخار می‌کردیم و به خود می‌بالیدیم. امروز آب سنگین ما در بهترین آزمایشگاه‌های دنیا توسط آمریکایی‌ها تست و مشخص شد که از بالاترین خلوص برخوردار است و امروز آمریکایی‌ها خواهان آب سنگین ما هستند.»

او در این نشست به توصیف روند گفت‌وگوها درخصوص بحث بازطراحی قلب رآکتور اراک پرداخت و گفت: «وقتی طرف مقابل در مذاکرات اصرار داشتند که رآکتور اراک به‌خاطر تولید پلوتونیوم و خطر استفاده از آن در سلاح هسته‌ای مورد ادعای آنها، تعطیل شود و ما قبول نمی‌کردیم و در بن‌بست بودیم، این متخصصان ایرانی بودند که طرحی را ارائه کردند برای بازطراحی قلب رآکتور به شکلی که سالانه به جای ۱۰ کیلو پلوتونیوم کمتر از یک کیلو تولید کند. این در حالی بود که آنها این طرح را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند شدنی نیست. من شاهد بودم که ماه‌ها جدال علمی بین متخصصان ایرانی و ۱+۵ به‌ویژه با آمریکایی‌ها در جریان بود. آمریکایی‌ها می‌گفتند این طرح عملیاتی نیست و ما می‌گفتیم هست. در نهایت ما پیروز شدیم و طرح ایران برای بازطراحی مورد پذیرش قرار گرفت.» عراقچی افزود: «یکی از لحظات شیرین زندگی من و نیز در مذاکرات لحظه‌ای بود که طرف مقابل در آن سوی میز مذاکره تسلیم طرح ایران برای بازطراحی شد و قرار شد رآکتور اراک باقی بماند و قلب آن بازطراحی شود.» معاون ظریف همچنین دستاوردهای برجام برای ایران را نیز تشریح کرد و توضیح داد: «اکنون طرف مقابل برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته‌ و حالا با برجام، آنها حاضرند همکاری هسته‌ای با ما داشته باشند از جمله در تحقیق و توسعه. جامعه بین‌الملل و شورای امنیت، غنی‌سازی در ایران را به رسمیت می‌شناسند و مازاد مواد هسته‌ای ما را خریداری می‌کنند و این یعنی به سطح علمی هسته‌ای ایران احترام می‌گذارند.»


قانون محدودیت صدور ویزا

از سوی دیگر مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون محدودیت ویزا گفت: «تا الان در سمینارها و همایش‌های بین‌المللی و اقتصادی‌ای که برگزار شده کمتر با این مساله مواجه شدیم که کسی برای ورود به ایران مشکل داشته باشد.» او درخصوص واکنش ایران به قانون محدودیت صدور ویزا و تاثیر آن بر برجام و تمهیدات در این زمینه افزود: «دولت آمریکا و وزیر خارجه این کشور تعهد کردند این قانون به گونه‌ای اجرا شود که به منافع حاصل از برجام خدشه‌ای وارد نشود. آنها در قدم اول ترتیباتی را اتخاذ کردند که تجار و بازرگانان در سفر به ایران دچار مشکل نشوند. در مراحل بعدی قرار است تمهیداتی به خرج دهند که برای افراد دیگر مشکلی ایجاد نشود. منتظریم تصمیم مقامات آمریکایی در رابطه با نوع اجرای قانون ویزا تاثیرات خود را بگذارد و ببینیم به آن شکل که تصویب شده، اجرا می‌شود، خللی در برجام می‌کند یا خیر و بعد تصمیم مقتضی گرفته خواهد شد.


تایید اقدامات طرف مقابل

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره تشکیل جلسه هیات نظارت بر برجام و تصمیم‌گیری درخصوص قانون ویزا نیز گفت: «کمیته نظارت جلسات خود را به‌طور مرتب دارد و تصمیماتش را به موقع اتخاذ می‌کند و دولت براساس آن حرکت می‌کند.» عراقچی در این نشست در پاسخ به اینکه شما قبلا همه اقدامات طرف مقابل را تایید کرده‌اید، آیا همچنان این تایید وجود دارد؟ تاکید کرد: «آنچه قبلا تایید کردیم اقداماتی بود که مربوط به روز تصویب می‌شد. هیات نظارت اقدامات از روز تصویب را تایید کرد اما از الان به بعد اینکه طرف مقابل در تعهداتش به درستی عمل کند، چیزهایی است که هیات نظارت مراقبت و رصد و متعاقبا تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.»


دیداری با سعودی‌ها نداشتم

همچنین عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضورش در اجلاس فوق‌العاده جده و اینکه در این سفر دیداری حاشیه‌ای با مقامات عربستانی داشته‌ یا خیر، گفت: «مذاکرات حاشیه‌ای نداشتم.» او ادامه داد: «اجلاس جده به درخواست عربستان برای بررسی موضوع حمله به سفارت این کشور در تهران تشکیل شده بود و حضور ما در آن اجلاس به آن معنا بود که سازمان‌ همکاری‌ اسلامی را در سیاست خارجی خود مهم می‌دانیم و همواره در نشست‌های آن حضور داریم. البته بعضی کشورها به خصوص عربستان سعی کرده‌اند این سازمان را در جهت منافع خود حرکت دهند اما موضع ما این بود که مشکلات مهم‌تری در جهان اسلام وجود دارد که سازمان همکاری‌ها باید به آنها بپردازد.» معاون وزیرخارجه ادامه داد: «بحث حمله به سفارت عربستان در تهران اگر هم مشکلی باشد، حداقل بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام نیست. در حالی که بیش از یک سال است دولت فلسطین درخواست برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری‌ اسلامی درخصوص حمله به مسجد الاقصی را داشته است، این اجلاس برگزار نشده اما طی دو هفته این سازمان به درخواست عربستان تشکیل اجلاس فوق‌العاده داد.» او در ادامه با بیان اینکه حمله به سفارت عربستان از سوی دولت ایران محکوم شده و ایران به دنبال مجازات مسببان آن است، افزود: «همان‌طور که در اجلاس جده هم گفتیم و بسیاری از کشورها نیز بر آن تاکید داشتند، مساله این است که مشکلات جهان اسلام ناشی از تروریسم و فرقه‌گرایی باید مورد توجه این سازمان قرار گیرد.» عراقچی در رابطه با بیانیه اجلاس جده با اشاره به اینکه این بیانیه متعادل نبود، گفت: «ایران و لبنان این بیانیه را تایید نکردند و بسیاری از کشورها که این بیانیه را قبول داشتند محکومیت حمله به سفارت عربستان در تهران را پذیرفتند و نه قسمت‌های دیگر آن.» در عین حال او ابراز امیدواری کرد که سازمان‌ همکاری‌ اسلامی در مسیر درست در راستای وحدت جهان اسلام و رسیدگی به مشکلات آن حرکت کند.


کمک وزارت خارجه به دانشگاه‌ها

از سوی دیگر معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی پیرامون همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها نیز گفت: «دانشگاه‌ها باید به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنند زیرا علم و فناوری در یک بستر همکاری مشترک بین‌المللی رشد بیشتری پیدا می‌کند. نباید اجازه دهیم ارتباطات یک‌سویه باشد. لازم است در تعامل با کشورها و دانشگاه‌های دیگر باشیم تا پیشرفت هرچه سریع‌تر علم و فناوری را در کشور مشاهده کنیم.»