شادی آذری: در دنیای امروز کمتر کشورهایی هستند که تصمیم‌سازانشان به اهمیت نقش توسعه ریلی در رشد و توسعه اقتصاد کشور واقف نباشند و چه بسیارند کشورهایی که در بودجه‌نویسی خود گام‌هایی بلند را در راستای اصلاح بودجه برای افزایش و بهینه‌سازی سهم بخش ریلی برمی‌دارند. براساس داده‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، در سطح جهان به‌طور متوسط ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش ریلی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به ۲۷۰ میلیارد دلار افزایش یابد. بر اساس اعلام این سازمان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های ریلی کشورهای در حال توسعه نیز پس از سال ۲۰۰۵ رشد قابل توجهی داشته است و طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ از لحاظ تعداد پروژه‌ها و همچنین از لحاظ میزان بودجه صرف شده، منطقه جنوب آسیا با مجموع بودجه ۹/ ۳۷ میلیارد دلار و تعداد ۱۱۵ پروژه در صدر قرار گرفته است.

چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در برنامه پنج ساله توسعه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ خود بخشی ویژه را به حمل و نقل اختصاص داده است و در آن از توسعه شبکه ریلی به‌عنوان یکی از برنامه‌های «اولویت بالا» نام برده است. این در شرایطی است که پیش از این نیز افزایش رقم بودجه ریلی چین در سال ۲۰۱۴ به ۱۱۶ میلیارد دلار (۷۲۰ میلیارد یوآن) از دید صاحب‌نظران رقمی غیرمنتظره و ۲۰ میلیارد یوآن بیش از برنامه‌های از پیش اعلام شده بود. در آمریکا که پس از پشت سر گذاشتن بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقتصاد آن تازه طعم احیا و رشد اقتصادی را دوباره می‌چشد، بودجه کل سیستم ملی ریلی برای سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۸/ ۴ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. سال ۲۰۱۶ نخستین سال از برنامه ۶ ساله موسوم به «پیمان رشد آمریکا» است که در آن برای صنعت ریلی بودجه ۲۹ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است. این برنامه شامل گسترش و توسعه شبکه ریلی برای پاسخگویی به افزایش تقاضا در بخش ریلی است. از بودجه ۸ /۴ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۶ بخش ریلی آمریکا ۴۵/۲ میلیارد دلار برای برنامه خدمات مسافربری فعلی ریلی و ۳۲۵/۲ میلیارد دلار برای برنامه گسترش و ارتقای خدمات ریلی در نظر گرفته شده است.

در هندوستان، وزیر صنعت ریلی این کشور هنگام ارائه لایحه بودجه ۲۰۱۶-۲۰۱۵ به پارلمان اعلام کرد که بودجه بخش ریلی این سال طوری طراحی و تدوین شده است که آغازی باشد بر طرح پنج‌ساله ۸۶۵۰ میلیارد روپیه‌ای دولت برای توسعه و تغییر شکل شبکه ریلی هند.دولت هندوستان قصد دارد ظرف ۵ سال آینده بالغ بر ۱۳۷ میلیارد دلار در صنعت ریلی این کشور سرمایه‌گذاری کند.افزایش ظرفیت بخش ریلی از ۲۱ میلیون مسافر در روز به ۳۰ میلیون مسافر در روز و از یک میلیارد تن بار در روز به ۵ /۱ میلیارد تن بار در روز ازجمله اهداف این لایحه بودجه بوده‌اند. ظرف یک سال آینده دولت هندوستان قصد دارد حدود نیم تا یک تریلیون روپیه (معادل حدود ۱۵ /۱۶ میلیارد دلار) بر سرمایه‌گذاری بخش ریلی خود بیفزاید. هدف از این افزایش سهم صنعت ریلی در بودجه کل کشور، دستیابی به اهداف توسعه‌ای اعلام شده است.