قرارداد بزرگ‌  راه‌آهن ایران با فرانسه

گروه بنگاه‌ها: قرارداد توسعه سه ایستگاه اصلی راه آهن ایران شامل تهران، مشهد و قم با شرکت طراح فرانسوی AREP در راستای توسعه سه ایستگاه اصلی کشور با حضور مدیرعامل راه آهن و فرانسوی‌ها به امضا رسید. جانمایی ایستگاه‌های راه آهن جدید شهر تهران در حوزه شهری تهران بزرگ با هدف افزایش دسترسی ریلی، طراحی ایستگاه چندوجهی شهر تهران برای دسترسی بین انواع مدل‌های حمل‌و‌نقلی درون و برون‌شهری و جانمایی و طراحی ایستگاه راه‌آهن تندرو شهری تهران به عنوان مبدا شبکه راه آهن تندرو از برخی سرفصل‌های اساسی قرارداد راه‌آهن ایران و شرکت AREP است. بهینه‌سازی محوطه ایستگاه تهران با رویکرد ساخت یک ایستگاه و سایت مدرن به عنوان محرک بازآفرینی شهری حوزه پیرامون ایستگاه راه‌آهن تهران از سرفصل‌های اساسی قرارداد راه‌آهن و شرکت AREP فرانسه است. طراحی ایستگاه چندوجهی مشهد با هدف دسترسی آسان بین انواع مدل‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری و برون‌شهری و ایجاد امکان پذیرایی از قطارهای برقی تهران- مشهد، بهینه‌سازی طرح جامع محوطه ایستگاه راه‌آهن مشهد با رویکرد توسعه سایت ایستگاه راه‌آهن مشهد و بررسی و طراحی ترمینال ۲ ایستگاه راه‌آهن این شهر از دیگر سرفصل‌های قرارداد راه‌آهن ایران و طراح فرانسوی است. بهینه‌سازی محوطه ایستگاه راه‌آهن قم با رویکرد توسعه سایت ایستگاه راه‌آهن قم و اتصال مستقیم از طریق باغ‌راه به حرم حضرت معصومه و ارتقای ایستگاه کنونی قم برای پذیرایی از قطارهای حومه‌ای تهران و قطارهای تندرو تهران- قم - اصفهان از سرفصل‌های دیگر قرارداد راه‌آهن ایران و طراح فرانسوی است. توسعه ایستگاه‌های چندوجهی، توسعه بر مبنای حمل‌و‌نقل همگانی، پوشش راه‌آهن‌های تندرو و پوشش راه‌آهن‌های حومه‌ای از رویکردهای اساسی مطالعات طرح‌ریزی ایستگا‌ه‌های اصلی راه‌آهن کشور است.

تعهد فرانسوی‌ها برای طراحی سه ایستگاه راه‌آهن در ۲۰ ماه

معاون وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن در انعقاد این قرارداد با بیان اینکه شرکت طراح فرانسوی سه ایستگاه راه‌آهن تهران، قم و مشهد را در مدت زمان ۲۰ ماه طراحی نوین انجام می‌دهد، گفت: رقم اولیه قرارداد ۷ میلیون یورو است. محسن پورسید آقایی اظهارکرد: فرصت طلایی برای تفکر جدید در یکپارچه‌سازی حمل‌و‌نقل و توسعه شهری فراهم است که پیش از این به آن نپرداخته بودیم. وی ادامه داد: با ادغام بخش راه و شهرسازی، توسعه شهری با محوریت حمل‌و‌نقل پررنگ‌تر شد. پورسید آقایی با بیان اینکه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، گفت: برای تردد آسان و ارزان به شهرهای اصلی و جلوگیری از حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ، موضوع قطارهای حومه‌ای در دستور کار قرار گرفت که مانع گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود و امکان زندگی راحت را برای مردم فراهم می‌‌آورد. مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: با امکان سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای، سیستم سریع و ارزان در اختیار مردم است تا به راحتی از محل زندگی خود حرکت کرده و به شهرهای محل کار برساند. پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه یکپارچگی حمل‌و‌نقل دنبال می‌شود، گفت: این امر موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی است. وی به امضای قرارداد با شرکت طراح فرانسوی برای توسعه ایستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما حتی یکی از خطوط متروی کشور با ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها ایستگاه مشترک ندارد. پورسید آقایی ادامه داد: ۷ خط مترو در تهران داریم که هنوز یکی از آنها به فرودگاه یا راه‌آهن متصل نیست که به تازگی قرار است یک شاخه فرعی به فرودگاه مهرآباد وصل شود.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه امروز به دنبال طراحی ایستگاه‌های چندوجهی هستیم گفت: در این ایستگاه‌های چندوجهی باید قطار مسافری، قطار حومه، مترو، تاکسی شهری و اتوبوس‌های شهری به یکدیگر متصل شوند. معاون وزیر راه افزود: مفاهیم جدید طراحی توسط شرکت فرانسوی انجام می‌شود و کار اصلی ساخت‌و‌ساز برعهده پیمانکاران ایرانی خواهد بود. وی با بیان اینکه زمان طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، مشهد و قم حدود ۲۰ ماه است، گفت: رقم اولیه قرارداد ۷ میلیون یورو است و هماهنگی‌ها در این‌باره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام شده است. پورسید آقایی گفت: شرکت طراح فرانسوی AREP تجربه خوبی در حفظ ایستگاه‌های قدیمی و طراحی جدید برای بهسازی آنها دارد و ایستگاه‌های موجود با حفظ هویت توسعه می‌یابد. وی بیان کرد: در هر ۳ ایستگاه راه آهن تهران، مشهد و قم طراحی‌ها حفظ می‌شود و معماری قبلی باقی می‌ماند، فقط مدرن‌سازی دنبال می‌شود. مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: شرکت مشاور ایرانی به عنوان ناظر با AREP همکاری می‌کند؛ نظارت و تحویل‌گیری اسناد نیز بر عهده شرکت مشاور ایرانی است و پس از آن عملیات ساخت کلا توسط پیمانکار ایرانی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه در ایستگاه‌ راه‌آهن تهران سایت ۱۷۰ هکتاری بازطراحی می‌شود، گفت: بخش‌های داخل این سایت نظیر تعمیرات لکوموتیو و فنی خارج می‌شود.