بندر خشک آپرین اثرات مخرب آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

معاون سیر و حرکت شرکت راه آهن با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک آپرین گفت: کاهش چشمگیر ترافیک معابر شهری تهران، کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سلامت شهروندان تهران و کاهش چشمگیر تصادفات و حوادث ناشی از تردد وسایل نقلیه عمومی باری از جمله مزایای این بندر خشک به شمار می‌رود. حسین عاشوری در مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین که امروز میان شرکت راه‌آهن و شرکت پرس و شریک سویسی «ترانس انوست» منعقد شد، اظهار کرد: از چهل سال قبل ایجاد یک محل تخلیه و بارگیری کالا در حاشیه پایتخت مورد توجه سازمان‌های متولی و نیز فعالان اقتصادی بوده است. وی افزود: مطالعات اقتصادی و زیست محیطی انجام شده توسط مشاور بین‌المللی از حدود ۴۰ سال پیش احداث بندر خشک آپرین در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر تهران واقع در منطقه اسلامشهر با وسعت ۷۰۰ هکتار را پیشنهاد و پس از مراحل تصویب و آماده‌سازی محل حدود ۱۰ سال پیش این منطقه تحویل راه‌آهن شد. به گفته عاشوری این بندر خشک محل تقاطع خطوط ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و همچنین اتصال به شریان‌های اصلی جاده‌ای کشور شامل اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندی تهران از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه است.

معاون سیر و حرکت شرکت راه آهن با اشاره به اهداف تعیین این محل به‌عنوان پایانه تخلیه و بارگیری بیان کرد: انتقال بخش عمده‌ای از کالا توسط راه آهن و امکان حمل و نقل ترکیبی، ارائه خدمات گمرکی، تجمیع و باز توزیع کالا در قالب بندر خشک و کاهش هزینه‌های تمام شده حمل کالا از دیگر اهداف انتخاب این مکان به‌شمار می‌رود. وی با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک آپرین بیان کرد: تسهیل و تسریع انتقال کالا از بنادر به تهران به وسیله راه‌آهن از مزایای این بندر است که با توجه به قطارهای روزانه برنامه‌ریزی شده از مبدا بندر شهید رجایی به تهران، کانتینرها در کمتر از ۶۰ ساعت به ایستگاه آپرین وارد و آماده تخلیه می‌شوند. کاهش چشمگیر مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی نیز در مقایسه با روش جاری که توسط کامیون‌ها انجام می‌شود، از دیگر مزایای آن است.

حضور گمرک در بندر خشک و انتقال عملیات ترخیص و سایر سیستم‌ها مورد نیاز صاحبان کالا از بندر عباس به آپرین، کاهش چشمگیر ترافیک معابر شهری تهران، کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سلامت شهروندان تهران و کاهش چشمگیر تصادفات و حوادث ناشی از تردد وسایل نقلیه عمومی باری از دیگر مزایای این بندر خشک به‌شمار می‌رود. عاشوری با بیان اینکه «مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها باعث عدم توفیق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ سال اخیر شد» خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ پس از برگزاری بالغ بر ۱۰۰۰ ساعت جلسات متعدد کارشناسی با شرکت‌های با سابقه در امر سرمایه‌گذاری در بنادر کشور نسبت به تنظیم اسناد مناقصه اقدام شد که از بین ۲۶ شرکت حاضر، ۶ شرکت به دور نهایی رسیدند و سر انجام در تیر ماه امسال شرکت پرس با شریک سوئیسی خود شرکت «ترانس اینوست» به‌عنوان برنده نهایی مناقصه انتخاب شدند. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن با اشاره به ویژگی‌های این قرارداد، یادآور شد: با عقد این قرارداد ساختمان‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تسهیل عملیات کانتینری کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در محوطه ۳۵ هکتاری ظرف دو سال ساخته می‌شوند، همچنین شرکت سرمایه‌گذار متعهد به حمل ۴۰۰ هزار TEU در سال می‌شود و مدت قرارداد ۲۵ سال با سرمایه‌گذاری مبلغ ۸۷۰ میلیارد ریال معادل ۲۵ میلیون دلار است.

ترانزیت ۳۰۰ هزار تن فرآورده‌های نفتی قزاقستان و ترکمنستان به بنادر جنوبی ایران

معاون بهره‌برداری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی همچنین گفت: میزان ترانزیت نفت کوره کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان و قزاقستان به بنادر جنوبی کشور برای صادرات تا پایان امسال به ۳۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد. به گزارش «ایرنا» عاشوری درباره ترانزیت محموله‌های نفتی و فرآورده‌های نفتی کشورهای همسایه شمالی به بنادر جنوبی کشور، افزود: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ۷۰ هزار تن نفت کوره ترکمنستان و قزاقستان برای صادرات به بنادر جنوبی کشور، ترانزیت شده است. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ۹۰ درصد از این محموله‌های صادراتی به ترکمنستان و بقیه به قزاقستان تعلق دارد. وی با بیان اینکه اکنون فقط محموله‌های نفت کوره این کشورها صادر می‌شود، اضافه کرد: این محموله‌ها برای صادرات به بازارهای هدف از طریق مسیر ریلی از آسیای مرکزی به بندرعباس منتقل می‌شود.

عاشوری درباره حمل نفت کوره تولید داخل به مبادی صادراتی نیز گفت: همچنین پارسال نیم میلیون تن نفت کوره تولیدی کشور از طریق مسیر راه‌آهن برای صادرات به بنادر جنوبی حمل شد که امسال رشد ۳۰ درصدی خواهد داشت. این محموله‌ها برای صادرات به بندرعباس و بندر امام منتقل می‌شود. براساس این گزارش، قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده تا ایران به محور ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه تبدیل شود. بزرگ‌ترین ذخایر گازی و نفتی جهان در داخل ایران یا کشورهای همسایه جای گرفته‌اند که برای انتقال آنها به مبادی مصرف، ایران می‌تواند سهمی مهم ایفا کند. از طریق ترانزیت و سوآپ، همسایگان شمالی ایران، بخشی از فرآورده‌های نفتی خود را از طریق کشورمان به بازارهای هدف ارسال می‌کنند که این اقدام، موقعیت بی‌نظیر ایران را به‌عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی تقویت می‌کند.

بهره‌گیری ایران از این موقعیت استراتژیک، نقش مهمی در همگرایی سیاسی و اقتصادی همسایگان با کشورمان ایفا خواهد کرد. با توجه به مزایایی که ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی به دنبال دارد، وزارت نفت اقداماتی را برای احیای آن در دستور کار قرار داده و براساس آن، زیرساخت‌های لازم نیز توسعه یافته است. در این میان، کشورهای آسیای میانه به دلیل محصور بودن در خشکی، وابستگی زیادی به استفاده از مسیر ایران برای ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی خود به بازارهای هدف دارند. این کشورها تمایل زیادی دارند تا تولیدات و محصولات خود را از مسیر جاده‌ای، ریلی یا به شیوه سوآپ (معاوضه) به بنادر جنوبی کشور منتقل کرده تا از این طریق به بازارهای مصرف صادر کنند. همچنین در ماه‌های اخیر، مذاکراتی برای سوآپ نفت خام کشورهای آسیای مرکزی و روسیه به بنادر جنوبی کشور انجام شده که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی عملیاتی شود.