لزوم رفع موانع موجود درخصوص تخصیص بودجه برای پروژه‌های ریلی

نماینده مردم کوهدشت گفت: دولت باید سیاست و برنامه‌ریزی مدونی را برای حمل‌ونقل کشور به‌خصوص حوزه ریلی پیاده‌سازی کند و وزارت راه را در جریان برنامه‌های خود قرار دهد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اللهیار ملکشاهی راد عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که به‌منظور دستیابی به راه‌ها و ریل‌های ایمن، دولت باید با وزارت راه به تعامل بیشتر برسد، گفت: در توزیع اعتبارات سال ۹۵ و اینکه قرار است رقم کمی برای پروژه‌های عمرانی وزارت راه اختصاص یابد، شاهد بی‌توجهی دولت به حوزه راه‌سازی و خطوط راه‌آهن هستیم.

‌وی افزود: متاسفانه فاصله حرف تا عمل برای اختصاص بودجه بسیار است چرا که بی‌توجهی دولت به بخش‌های مهم و زیر ساختی کشوررا تا حدودی شاهد هستیم. نماینده مردم کوهدشت عنوان کرد: در حال حاضر در بخش حمل و نقل کشور به‌خصوص حوزه ریلی شاهد تعداد زیادی پروژه نیمه تمام هستیم که میزان بودجه در نظر گرفته شده برای آنها بسیار محدود است. وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت تخصیص بودجه و اعتبارات لازم به بخش‌های زیر ساختی کشور خوب نیست چرا که کلنگ زنی‌های زیادی در کشور صورت گرفته و قدم‌هایی برداشته شده اما برای تحقق کامل آنها نیازمند بودجه کافی هستیم. ملکشاهی راد با بیان اینکه میانگین طول عمر ساخت پروژه‌ها بالا رفته است، بیان کرد: این موضوع به نفع مملکت نیست اما کمیسیون عمران در مجلس جدید، برای همه حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و تامین زیر ساخت‌ها جهت تولید و اقدامات اقتصادی گام‌های بزرگی برداشته است. وی تصریح کرد: در صدد هستیم تا جلسات متعددی با وزیر راه و همچنین با نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار تا برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط به بخش حمل‌ونقل کشور به‌ویژه راه‌آهن و توسعه خطوط تا افق ۱۴۰۴ مشخص شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر نمایندگان مردم در استان‌ها و شهرهای مختلف در پی مطالبات مردم یعنی ساخت راه‌آهن، قطار، مرمت و نگهداری راه‌ها هستند و این با بودجه محدود امکانپذیر نیست. وی افزود: در جلسه وزیر راه با مسوولان دولتی، ضمن ارزیابی دقیق از میزان بودجه به بخش حمل و نقل و درخواست دولت از تحقق اهداف مورد نظر، باید موانع موجود برای تخصیص بودجه هم بازنگری و رفع شود. ملکشاهی راد اظهار کرد: دولت باید سیاست و برنامه‌ریزی مدونی را برای حمل‌ونقل کشور به‌خصوص حوزه ریلی پیاده‌سازی کند و وزارت راه را در جریان برنامه‌های خود قرار دهد. وی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران مجلس طبق برنامه ششم توسعه، از ابتدای شروع کار در مجلس به دنبال رفع موانع برای توسعه راه‌آهن بوده است، افزود: اعضای کمیسیون عمران آمادگی کامل را برای حمایت از بخش ریلی دارند اما دولت نیز باید سیاست‌های خود را در جهت تحقق اهداف مورد نظر آن اعلام کند و این امر بستگی به متقاعد کردن دولت توسط مقام عالی وزارت راه دارد.

نماینده مردم کوهدشت با توضیح این مطلب که برای دریافت اعتبارات از دولت برای این بخش باید وزیر راه دولت را متقاعد کند، گفت: گام‌هایی در برنامه ششم برای راه‌آهن و توسعه خطوط برداشته شده اما مشخص نشده برای توسعه این زیر ساخت مهم چه میزان بودجه اختصاص داده خواهد شد و این مشکلات را دوچندان می‌کند. وی یادآور شد؛ دولت برای بخش ریلی باید بیش از این قدم بردارد چراکه طی سال‌های گذشته شاهد ضعف در عملکرد به‌خصوص بودجه مورد نیاز پروژه‌های عمرانی بوده‌ایم.