دنیای اقتصاد: صنعت حمل‌و‌نقل ریلی نیز به مانند هر صنعت دیگر در جهان به واسطه تنوع فعالیت‌هایش، ستارگان زیادی دارد. از منظر درآمد سالانه شرکت‌های ریلی، می‌توان در مجموع کشورهای ژاپن و آمریکا را در زمره کشورهای موفق برشمرد. با وجود این پردرآمدترین شرکت‌های ریلی جهان در سال گذشته، ۲۰۱۵ میلادی، نه ژاپنی بودند و نه آمریکایی. با ۱۰ شرکت ریلی پردرآمد جهان در سال ۲۰۱۵ آشنا شوید:

1- دویچه بان‌ای جی

شرکت دویچه بان ای‌جی یک شرکت آلمانی فعال در زمینه حمل‌و‌نقل ریلی باری و مسافری است. حوزه اصلی فعالیت این شرکت آلمان است، جایی که روزانه به ۵/ ۵ میلیون مسافر خدمات می‌رساند و ۵۹۶ هزار تن بار را جابه‌جا‌ می‌کند. این شرکت اپراتور بیش از ۳۳،۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی مدرن در آلمان است که روزانه ۴۰‌هزار قطار در آن رفت و آمد می‌کنند. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۸۷/ ۴۳ میلیارد دلار بوده است که بالاترین درآمد در بین شرکت‌های ریلی جهان محسوب می‌شود، البته درآمد این شرکت نسبت به سال ۲۰۱۴ اندکی کاهش داشته است. در آن سال درآمد این شرکت ۳۶۷/ ۴۳ میلیارد دلار بوده است. نام رقبای کلیدی این شرکت به این شرح است: شرکت لجستیکی داشسر جی ام‌بی‌اچ، شرکت وینتک پروسس، بریتیش ایرویز، جئودیس اس ای، نشنال اکسپرس گروژ، شرکت حمل‌و‌نقل پانالپینا ورلد و شرکت رایدر سیستم. در سال ۲۰۱۶ هم این شرکت به همراه کنسرسیومی از شرکا در مزایده طراحی، ساخت و اپراتوری متروی پایتخت استرالیا که پروژه‌ای ۲۰ ساله است برنده شد.

2- روسیسکی ژلزنیه

این شرکت ریلی یک شرکت دولتی روس است که در داخل و خارج روسیه خدمات حمل‌و‌نقل باری و مسافری ارائه می‌کند. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۹/ ۲۷ میلیارد دلار بوده است که نسبت به رقم ۵۳/ ۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رشدی ۸/ ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. از رقبای کلیدی این شرکت می‌توان به این اسامی اشاره کرد: آئروفلوت او‌ای او، آویاکن زیتو ترانس، سیبریا ایرلاینز، روسیه ایرلاینز و جات ایرویز. درباره تحولات اخیر این شرکت می‌توان به قرارداد ۲۷۷/ ۱ میلیارد دلاری این شرکت با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

3- ایست ژاپن

شرکت ریلی ایست ژاپن یک شرکت ریلی مسافربری است که مالک و اپراتور مسیر ریلی قطار پرسرعت شینکاسن است. بخش حمل‌و‌نقل این شرکت اپراتور مسیر ریلی ۷،۴۵۸ کیلومتری بین کانتو و توهوکو است. در کلان شهر توکیو نیز این شرکت در حدود ۲۵۳۵ کیلومتر از شبکه ریلی را با حجم ترافیکی ۱۰۳،۳۱۰ میلیون مسافر کیلومتر پوشش می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ درآمدی بالغ بر ۴۹/ ۲۵ میلیارد دلار گزارش کرده است که نسبت به درآمدهای آن در سال ۲۰۱۴ افزایشی ۸/ ۶ درصدی داشته است. از رقبای اصلی این شرکت می‌توان به شرکت راه آهن مرکزی ژاپن، شرکت ریلی چیچیبو، شرکت قطارهای برقی کی سی، راه آهن توبو و شرکت راه آهن غرب ژاپن اشاره کرد. این شرکت در ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد که سرمایه‌ای بالغ بر ۰۹۸/ ۴ میلیارد دلار را به بهبود ایمنی و قابل اطمینان بودن خدمات حمل‌و‌نقل ریلی در ژاپن اختصاص می‌دهد.

4- برلینگتون (بی‌ان‌اس‌اف)

شرکت آمریکایی برلینگتون اپراتور یکی از بزرگترین شبکه‌های ریلی در آمریکای شمالی است. این شبکه به طول ۵۲ هزار و ۳۰۳ کیلومتر در ۲ ایالت آمریکا و ۳ استان کانادا گسترده شده و توزیع محصولات ساخت و ساز، نفتی، پلاستیکی، شیمیایی و غذا و نوشیدنی را بر عهده دارد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۹۶/ ۲۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهشی ۵ درصدی داشته است. از رقبای اصلی این شرکت می‌توان به نام‌هایی همچون شرکت یونیون پاسیفیک، نورفولک ساترن، ریل آمریکا، ورنر اینترپرایز، کانزاس سیتی و کانریل اشاره کرد. در ماه مارس سال میلادی جاری این شرکت از برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود به ارزش ۳/ ۴ میلیارد دلار رونمایی کرد. این سرمایه‌گذاری در ایالت‌های کانزاس، ایلینوی و مونتانا انجام می‌شود.

5- یونیون پاسیفیک

این شرکت که مقر اصلی آن در نبراسکای آمریکا واقع است، در ۲۳ ایالت آمریکا خدمات حمل‌و‌نقل ریلی ارائه می‌کند. طول مسیر ریلی آن ۵۱ هزارو ۶۶۰ کیلومتر است و ۸۵۰۰ لکوموتیو در اختیار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ بالغ بر۱/ ۲۱ میلیارد دلار درآمد داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهشی ۱/ ۹ درصدی را نشان داده است. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۱۵ برابر با ۹/ ۳۶ درصد بوده است در حالی‌که این رقم برای سال ۲۰۱۴ برابر با ۵/ ۳۶ درصد بوده است. سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۵ برابر با ۹/ ۲۱ درصد بود، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۴ برابر با ۶/ ۲۱ درصد بوده است. شرکت‌های کانزاس سیتی و برلینگتون و نورفولک ساترن از جمله رقبای اصلی این شرکت هستند. در ماه مه سال میلادی جاری این شرکت اعلام کرد قصد دارد ۲۱۲ میلیون دلار در عملیات ریلی خود در کالیفرنیا و ۵۱۳ میلیون دلار در تگزاس سرمایه‌گذاری کند.

6- سنترال ژاپن

تا ماه مارس سال ۲۰۱۵ طول مسیر ریلی تحت کنترل این شرکت به یک میلیون و ۹۷۰ هزار و ۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن هم به رقم ۴۰۵ رسید. درآمد این شرکت در سال مالی منتهی به ماه مارس ۲۰۱۶ بالغ بر ۴۵/ ۱۵ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایشی ۴ درصدی را نشان می‌دهد. شرکت‌های اوداکویو الکتریک، سیبو ریل وی، سوتتسو هولدینگ و توبو از رقبای اصلی این شرکت هستند. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ دولت ژاپن اعلام کرد که یک سیستم قطارهای معلق (مگنتیک-لویتیشن) را بین ماگویا و اوساکا راه‌اندازی می‌کند که کار ساخت آن را به این شرکت سپرده است. سرمایه‌گذاری این پروژه بالغ بر ۲ میلیارد دلار است. قرار است مسیر ناگویا-توکیو این پروژه نیز در سال ۲۰۲۷ افتتاح شود.

7- وست ژاپن

تمرکز فعالیت‌های شرکت وست ژاپن بر حمل‌و‌نقل ریلی در ۱۸ منطقه غرب ژاپن معطوف است. این شرکت دارای یک مسیر ریلی به طول ۶/ ۸۱۲ کیلومتر خط سانیو شینکاسن و ۵/ ۴۱۹۴ خطوط ریلی شهری در منطقه کانسای و ۱۱۵ ایستگاه و ۶۶۱۱ خودروی مسافربری است. قطار شینکاسن با سفر در مسیر ۱۱۰ هزار کیلومتری خود در هر روز جابه‌جایی ۱۸۰ هزار مسافر در ۳۵۴ قطار را بر عهده دارد. درآمد این شرکت در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۶ بالغ بر ۹۰/ ۱۲ میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به سال پیش از آن افزایشی ۵/ ۷ درصدی داشته است. رقبای اصلی این شرکت شامل شرکت‌های سنترال ژاپن، کیکیو، کینتتسو، توبو و توکیو کورپوریشن است. در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ وست ژاپن اعلام کرد که قصد دارد اوراق قرضه ۴۰ ساله منتشر کند تا ۸۳/ ۷ میلیون دلار درآمد کسب کند، این اقدام در واکنش به نرخ سود منفی در بانک مرکزی ژاپن صورت گرفت.

8- سی اس اکس کورپوریشن

این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل‌و‌نقل در آمریکای شمالی است که به‌طور تخصصی حمل موادی همچون سوخت‌های زیستی، ذغال و اتانول را بر عهده دارد. این شرکت با شبکه ریلی ۳۳هزار و ۷۹۶ کیلومتری خود به ۲۳ ایالت آمریکا و استان‌های کبک و اونتاریوی کانادا خدمات‌رسانی می‌کند.درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۸۱/ ۱۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن رشدی ۸/ ۶ درصدی را نشان می‌دهد. سود عملیاتی این شرکت از ۵/ ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۳/ ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت و سود خالص آن نیز از ۲/ ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۷/ ۱۶ درصد در سال ۲۰۱۵ رسید. رقبای مهم این شرکت برلینگتون، جنه سی‌اند وایومینگ، هورایزن، نورفولک و یونیون پاسیفیک هستند. در ژانویه سال جاری این شرکت اعلام کرد قصد دارد یک ترمینال حمل و نقل ترکیبی در کارولینای شمالی راه‌اندازی کند.

9- نورفولک ساترن

این شرکت آمریکایی که دفتر اصلی آن در شهر نورفولک ایالت ویرجینیا قرار دارد، یک شرکت حمل‌و‌نقل باری ریلی است. مدیریت مسیر ریلی ۳۲ هزار و ۱۸۶ کیلومتری در ۲۲ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا بر عهده این شرکت است. این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی فروشی معادل ۵۱/ ۱۰ میلیارد دلار داشته است که این رقم نسبت به فروش ۶۲/ ۱۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴ افتی ۶/ ۹ درصدی داشته است. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۱۵ معادل ۴/ ۲۷ درصد بود در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۷/ ۳۰ درصد رسیده بود. سود خالص این شرکت نیز از ۲/ ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۸/ ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافت. شرکت‌های کانزاس سیتی، سی اس اکس کورپوریشن، شرکت ملی راه آهن کانادا، یونیون پاسیفیک و برلینگتون از رقبای عمده این شرکت محسوب می‌شوند. در سپتامبر سال ۲۰۱۵ این شرکت از ۵ قطار دوستدار محیط زیست خود رونمایی کرد.

10 - شرکت ملی راه آهن کانادا

این شرکت که دفتر اصلی آن در مونترال کانادا واقع است، ارائه‌کننده خدمات ریلی، کامیونی، حمل‌و‌نقل ترکیبی و توزیع بار در کانادا و آمریکا است. طول شبکه ریلی این شرکت ۳۱هزار و ۵۴۳ کیلومتر است. این شرکت بزرگترین شبکه ریلی در کانادا را در اختیار دارد و به حدود ۷۵ درصد از جمعیت آمریکا و بازارهای عمده کانادا خدمات ریلی ارائه می‌کند. فروش آن در سال ۲۰۱۵ برابر با ۰۹/ ۹ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال پیش از آن رشدی ۹/ ۳ درصدی داشته است. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۱۵ برابر با ۸/ ۴۱ درصد بود که نسبت به رقم ۱۳۸ درصد در سال ۲۰۱۴ رشد داشته است. سود خالص این شرکت هم از ۱/ ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱/ ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت. رقبای اصلی این شرکت شامل شرکت‌هایی همچون پاسیفیک ریل وی، برلینگتون، جه نسی‌اند وایومینگ، نورفولک ساترن و یونیون پاسیفیک است. در سال ۲۰۱۵ این شرکت یک اپلیکیشن طراحی کرد تا به‌وسیله آن اطلاعات لازم در مورد قطار و محموله‌های داخل آن را ارائه کند.

پردرآمدترین شرکت‌های ریلی جهان

پردرآمدترین شرکت‌های ریلی جهان

پردرآمدترین شرکت‌های ریلی جهان