فارس: مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه هنوز مدل جامعی برای ارزیابی ایمنی در راه‌آهن نداریم از اجرای سیستم کنترل اتوماتیک قطار در همه ایستگاه‌های راه‌آهن کشور در سال ۹۵ خبر داد. همایش هفته ایمنی در حمل‌و‌نقل ریلی با حضور مدیرعامل راه‌آهن، معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان ریلی کشور برگزار شد.مدیرعامل راه‌آهن در این مراسم اظهار کرد: اهمیت ایمنی در سیستم حمل‌و‌نقل ریلی بر همگان واضح است و ما در راه‌آهن به هیچ عنوان به‌دنبال افزایش عملکرد و جابه‌جایی‌ها در صورت نبود ایمنی، نیستیم.
محسن پورسیدآقایی ادامه داد: ما بین ریسک افزایش عملکرد و افزایش سانحه، ایمنی را انتخاب می‌کنیم هرچند که آمار و عملکرد را از دست بدهیم. وی افزود: اگر ایمنی به خطر بیفتد هر میزان جابه‌جایی و عملکرد در راه‌آهن ارزشی ندارد و آنچه در بلندمدت برای راه‌آهن مزیت جدی محسوب می‌شود، ایمنی است؛ ایمنی اصل ثابت تصمیمات است و پس از آن ارتقای بهره‌وری و عملکرد در جایگاه‌های بعدی قرار دارد. وی ادامه داد: از گذشته روز ۲۸ بهمن ماه در راه‌آهن روز بدون سانحه نامگذاری شده بود که به تازگی این را به هفته ایمنی حمل‌و‌نقل ریلی تعمیم داده‌ایم.پورسید آقایی اظهار کرد: اگر چنین برنامه‌هایی نهادینه شود قطعا مقوله ایمنی در تمام روزهای سال تعمیم می‌یابد.وی اجرای ATC خط آهن تهران - مشهد را یکی از مصادیق ارتقای ایمنی ریلی برشمرد و گفت: ATC راه‌آهن بافق- بندرعباس در حال اجرا است و تا پایان سال بخش عمده این پروژه به پایان می‌رسد. مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در سال ۹۵ سیستم کنترل اتوماتیک قطار در همه ایستگاه‌های کشور اجرا می‌شود و هیچ قطاری امکان ورود به ایستگاه با سرعت غیرمجاز را نخواهد داشت.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصولا ایرانیان ریسک‌پذیری بالایی دارند گفت: افرادی که با جان مردم سر و کار دارند باید منضبط و محافظه‌کار باشند؛ در شغل لکومتیورانی ما لکوموتیوران جسور و شجاع نمی‌خواهیم؛ بلکه لکوموتیوران منضبط نیاز داریم تا امکان ریسک کاهش یابد.پورسیدآقایی با تاکید بر فرهنگ ایمنی یعنی فرهنگ کاهش ریسک، اظهار کرد: در موضوع جذب خلبانان ناوگان مسافری نیز هیچ خلبان شجاعی استخدام نمی‌شود زیرا خلبان ناوگان مسافری بر خلاف خلبان ناوگان جنگی باید محافظه‌کار باشد.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در راستای ارتقای ایمنی مسیر باید تقاطع‌های هم‌‌سطح ایمن‌سازی شده و خدمات منظم بر آنها اجرا شود، مردم به ناچار باید از خطوط ریلی عبور کنند؛ چون ممکن است این خط‌آهن بین روستا و اراضی کشاورزی یک گسستگی ایجاد کند، ‌نباید عبور مردم را ممنوع کرد بلکه باید در خطوط ریلی تقاطع‌های هم‌سطح بتونی با علائم هشداردهنده کافی داشته باشیم.وی اظهار کرد: متاسفانه هنوز به مدلی جامع دست نیافته‌ایم که در ایمنی حمل‌و‌نقل ریلی جامع‌نگر باشد و همه ابعاد را مدنظر قرار دهد.مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: برخی نواحی راه‌آهن آبستن سانحه هستند و ما هنوز مدل جامعی برای ارزیابی ایمنی در راه‌آهن نداریم اما باید امروز گام اول را برداشته و نواحی اول، دوم و سوم را از نظر ایمنی تعیین کنیم و سپس این را توسعه دهیم.پورسیدآقایی افزود: امیدواریم سال آینده مدلی که ایمنی را در نواحی تعریف می‌کند کاملتر باشد. وی افزود: بیش از ۵/ ۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در تصادفات برون شهری از دست می‌رود و این رقم بسیار بالایی است. بنابر این گزارش در پایان این مراسم از تمبر یادبود هفته ایمنی حمل‌و‌نقل ریلی و کتاب «تحلیل حوادث ریلی با رویکرد پیشگیری» رونمایی شد.

کاهش ۴۲ درصدی حوادث بزرگ ریلی در سال جاری

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سال ۹۴ تاکنون در بخش حوادث با اهمیت و بزرگ، با کاهش ۴۲ درصدی مواجه بوده‌ایم، به روند نزولی خروج قطار از خط‌‌ اشاره کرد.حسین عاشوری نیز در این مراسم با اشاره به کاهش سوانح ریلی در سال جاری اظهار کرد: در سال جاری در بخش خروج قطار از خط، نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش حوادث داشته‌ایم ضمن آنکه در بخش برخورد عابر پیاده با قطار نیز با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.وی با بیان اینکه در اوایل سال گذشته حوادث ریلی ناگواری رخ داد، افزود: در سال ۹۴ تاکنون در بخش حوادث با اهمیت و بزرگ، با کاهش ۴۲ درصدی مواجه بوده‌ایم.عاشوری تلاش ستاد ارتقای ایمنی راه‌آهن و کمیسیون عالی سوانح ریلی را در راستای کاهش حوادث راه‌آهن مثبت برشمرد و گفت: کمیسیون عالی سوانح ریلی از جهت بررسی سوانح، بالاترین مسوولیت را دارد و مقررات و دستورالعمل‌های پیشگیرانه را تدوین می‌کند؛ این کمیسیون در دو سال اخیر ۶۳ جلسه داشت و در ۹۸ پرونده منجر به صدور رای شد. وی اظهار کرد: همچنین ۴۴ دستورالعمل جدید و اصلاح مقررات قبلی جهت پیشگیری از سوانح ریلی در این کمیسیون مصوب شد.

دستیار وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم اظهار کرد: راه‌آهن پاک‌ترین مدل حمل‌و‌نقلی است و باید مورد توجه خاص باشد.مرتضی باقری افزود: تعداد کشته شدگان سوانح ریلی ایران در سال 2013 در مقایسه با آمریکا بیشتر بوده است در حالی که ما میزان سیر کمتری داشته‌ایم. وی افزود: احتمال رخ دادن تصادف در هر گذرگاه هم‌سطح ریلی ایران تقریبا 10 برابر بیشتر از آمریکا است؛ این در حالی است که در ایران 339 تقاطع ریلی هم‌سطح وجود دارد و این رقم در آمریکا 250 هزار تقاطع است. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی افزود: احتمال کشته شدن هر فرد در تقاطع‌های ریلی هم‌سطح ایران 3/ 2 برابر بیشتر از آمریکا است‌، این در حالی است که احتمال مصدوم و زخمی شدن فرد در هر تصادف تقاطع‌های هم‌سطح ریلی در آمریکا 8/ 1 برابر ایران است.باقری با تاکید بر اینکه غیرهمسطح‌سازی مهم‌ترین‌ برنامه راه‌آهن درباره گذرگاه‌های هم‌سطح ریلی‌ است، گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی در طول سال، فقط تعداد کمی از گذرگاه‌های هم‌سطح ریلی غیر هم‌سطح می‌شوند.