جو بایدن؛ کابوس ساکن کاخ سفید

تنها دو هفته پیش بود که نرخ محبوبیت دونالد ترامپ- اگرچه کماکان به ۵۰ درصد نرسید- اما به دلیل شکست استیضاح او در مجلس سنا، رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. لحظه‌ای تاریخی برای ترامپ که همزمان شد با شکست مفتضحانه بایدن در انتخابات درون حزبی ایالت‌های کلیدی نیوهمپشایر و آیووا.

اما شرایط به سرعت تغییر کرد. اذهان عمومی آمریکا هفته گذشته شاهد بیانیه لرزان کاخ‌سفید در مورد شیوع کرونا و ریزش بازار سهام بود که تهدید جدی برای کانون روایت اصلی ترامپ در جهت پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ است.

پس از آن نوبت به بایدن رسید تا در پنج روز موفق به شکست تمامی رقبای خود در ایالت کارولینای جنوبی شود و از سوی سه رقیب پیشین خود مورد تمجید قرار بگیرد و در نهایت رهبری نامزدهای دموکرات را در سه‌شنبه طلایی با پیروزی در ۱۰ ایالت جشن بگیرد. در واقع او توانست در ایالت‌هایی به پیروزی دست یابد که برای آنها سرمایه‌گذاری نکرده بود. برای نمونه بایدن در حالی پیروزی خود را در ایالت مینه‌سوتا تثبیت کرد که برنی سندرز در آن ناحیه سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده و تنها دو شب قبل از رای‌گیری همایش انتخاباتی برگزار کرده بود.

 در ایالت مهم دیگری نظیر ویرجینیا نیز که نیمی از شرکت‌کنندگان در انتخابات مقدماتی آفریقایی-آمریکایی بودند، از هر ۱۰ سیاه‌پوست، ۶ نفر به بایدن رای داده‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که بایدن توانست با حاشیه دو به یک، در میان رای‌دهندگانی که خود را لیبرال می‌دانند نیز پیروز شود.

دو روز بعد نیز الیزابت وارن و مایک بلومبرگ از انتخابات کناره‌گیری کردند. در واقع به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از پایگاه رای دموکرات‌ها به تصمیم نهایی برای قرار دادن جو بایدن، معاون باراک اوباما در جایگاه رقابت با ترامپ رسیده‌اند؛ او اکنون با اینکه نظیر ترامپ یا بلومبرگ از پول‌های هنگفت و کارکنان بی‌شمار در ستاد خود بهره‌مند نیست اما توفانی در حزب دموکرات به راه انداخته است.

در عوض بایدن یک برند شناخته شده برای دموکرات‌ها است و با اینکه برخی او را به چشم یک پای ثابت واشنگتن دی‌سی می‌بینند، اما این چهره سالخورده مورد احترام و اطمینان بسیاری از رای‌دهندگان ایالات متحده قرار داشته و دارد. بایدن رقیبی است که ترامپ هرگز نمی‌خواهد در انتخابات ماه نوامبر با او دست و پنجه نرم کند و در واقع اغلب حملات توییتری ترامپ به انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها، شخص بایدن را نشانه رفته‌اند، تا اندازه‌ای که ترامپ حتی در توییتی بهره هوشی بایدن را بسیار پایین توصیف کرد.

طی این مدت به نظر می‌رسد که بخش بزرگتر رای‌دهندگان دموکرات به این نتیجه رسیده‌اند که بایدن همان سیاستمدار میانه‌رو است و از این جهت قادر به ارتباط با اقشار مختلف نظیر سفیدپوست‌ها، یقه آبی‌ها و حتی رای‌دهندگان حامی دونالد ترامپ خواهد بود. در حالی که شاید بتوان لقب نمایندگان خیزش پوپولیسم در آمریکا را به ترامپ و برنی سندرز داد، بایدن تصویری از هیات حاکمه سنتی در آمریکا است.اما آیا به دوش کشیدن بار نمایندگی هیات حاکمه آمریکا امری ناخوشایند است؟ الزاما این طور نیست. آن هم زمانی که عضویت در جمع نخبگان سیاسی آمریکا برابر باشد با نفی هرج و مرج، توطئه و عدم صلاحیت. در واقع بایدن می‌تواند برای ایالات متحده یک رهبر عادی و البته متخصص باشد.

در همین حال ترامپ ممکن است به دشمنی یورش برده باشد که قادر است حرفه سیاسی او را برای همیشه به نقطه پایان برساند. در واقع مایک بلومبرگ، میلیاردر اهل نیویورک که دشمن قسم خورده ترامپ است در کنار جو بایدن قرار گرفته است. او پس از انصراف از ادامه کارزار انتخاباتی، با حمایت از بایدن تاکید کرد که هرچه در توان دارد برای شکست ترامپ به کار خواهد گرفت. خبرگزاری بلومبرگ نیز هر آنچه برای به چالش کشیدن ترامپ در سطح رسانه‌ای نیاز است را در اختیار دارد.البته جمهوری‌خواهان ساکت نخواهند نشست و با هر آنچه در توان دارند روزها و ماه‌ها را صرف حمله به بایدن در زمینه‌هایی نظیر سالخوردگی و سلامتی و نیز عملکرد نامناسب هانتر، پسر بایدن در اوکراین می‌کنند. البته بایدن نیز سعی خواهد کرد با ارائه سوابق مثبت خود در کسوت سناتور و معاون رئیس‌جمهور به این حملات پاسخ مناسبی دهد.

اما بایدن یک پتانسیل دیگر نیز دارد که می‌تواند موجب نگرانی عمیق سران جمهوری‌خواه شود: او می‌تواند آنگونه در مورد آمریکایی‌ها صحبت کند که انعکاسی از بهترین ارزش‌های آنان باشد. بایدن بر امید‌های شهروندان آمریکایی دست خواهد گذاشت و برخلاف ترامپ و سندرز ترس‌های آنان را نشانه نمی‌رود.