اگر می‌ترسید، قفل کنید

اگر برای همه یا تعدادی از برنامه‌ها که حاوی اطلاعات مهمی هستند، مثل تلگرام، اینستاگرام یا پیامک‌ها، قفل امنیتی تنظیم کنیم، پس از آن می‌توانیم با خیال آسوده‌تری گوشی خود را در اختیار دیگران قرار دهیم و نگرانی از بابت باز کردن بدون اجازه پیام‌‌های شخصی و اطلاعات محرمانه خود نداشته باشیم.

از آنجا که سیستم‌عامل اندروید فاقد قابلیتی مستقل برای رمزگذاری روی اپلیکیشن‌ها است بنابراین اگر در این سیستم‌عامل بخواهیم نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های خود را پسورد‌گذاری کنیم، نیاز است که از اپلیکیشن‌های واسطه استفاده کنیم. اپلیکیشن‌‌های واسطه به‌عنوان برنامه‌ای برای حفاظت از سایر اپلیکیشن‌ها کاربرد دارند و می‌توانند روی اپلیکیشن‌‌های نصب شده روی گوشی، قفل‌های امنیتی مختلفی را اعمال کنند.

بسته به نوع سنسور‌های به‌کار رفته در گوشی و به روز بودن برنامه قفل‌گذاری برنامه‌‌ها، قفل کردن برنامه‌‌ها در اندروید می‌تواند به‌صورت کد، اثر انگشت، تشخیص چهره یا الگو باشد. این برنامه‌‌ها در ابتدای را‌ه‌اندازی، از کاربر می‌خواهند یک روش احراز هویت برای خود انتخاب کرده و رمز مورد نظر خود را اعمال کند. پس از آن از کاربر درخواست می‌شود تا لیست برنامه‌هایی که قصد قفل کردن آنها را دارد انتخاب کند. در پایان برنامه‌ها قفل خواهد شد و برای ویرایش این لیست نیاز است که در هر بار ورود به برنامه، رمز قبلی خود را به یاد داشته باشید.

یک روش خاص‌تر نیز وجود دارد که برخی اپلیکیشن‌‌ها خود این امکان را در تنظیماتشان فراهم کرد‌ه‌اند. به‌عنوان مثال اپلیکیشن تلگرام، دارای چنین قابلیتی است که کاربر می‌تواند خود به تنظیمات تلگرام مراجعه کرده و مطابق آنچه در دستورالعمل چگونگی قفل کردن آن آمده است، اقدام به گذاشتن رمز کند.