خیالپردازی انسان معاصر
هادی کمالی مقدم
کارگردان
«جنبل» در واقع ارجاع به برخی آیینها و مناسباتی است که در منطقه جنوب وجود دارد. ابتدا قرار بود یک مستند کوتاه درباره این موضوع بسازیم اما وقتی به محل سوژه رسیدیم و تحقیقات را شروع کردیم متوجه شدیم پرداختن به این موضوع و ابعاد مختلف آن در قالب یک اثر کوتاه نمیگنجد. در واقع پژوهش و تولید به موازات هم پیش میرفت. نزدیک به چهار ماه و نیم در جنوب بودیم تا این مستند به سرانجام برسد.
با توجه به اینکه «جنبل» یک مستند داستانی است، قطعا به زمان و وقت بیشتری برای ساخت نیاز داشت.واقعیت این است که انسان همیشه در مرز بین واقعیت و خیال زندگی میکرده و شاید جهان مدرن و تکنولوژیزده امروز موجب شده این مرزها پررنگتر شود و امکان خیالپردازی برای انسان معاصر کمتر شود. بااینحال همین انسان امروزی هم منفک از خیال زندگی نمیکند و اساسا زندگی برآیند خیال و واقعیت است؛ بنابراین شما در جوامع یا مناطقی که سنتی باقی ماندهاند یا به شکل کامل مدرن نشدهاند حضور موثر خیال در زندگی را بیشتر حس میکنید و انگار خیال تجلی بیشتری در واقعیت دارد. ما قصد داشتیم «جنبل» ابزار و بهانهای باشد برای تلنگر زدن به خیال آدمها. به همین دلیل پازلهایی خالی در فیلم گذاشتیم تا مخاطب هم این فرصت را داشته باشد که خیالپردازی کند.
ارسال نظر