قدرت‌نمایی دلار مقابل ارزها

وضعیت طلا: برای فلز گرانبها، سال ۲۰۱۸، سال پرفراز و نشیبی بود. فاصله کف و سقف بهای هر اونس از این فلز گرانبها بیش از ۲۰۰ دلار بوده است. سقف ۱۳۶۶ دلاری قیمت طلا در اولین ماه ثبت شد و کف سال پیشین میلادی برای فلز زرد نیز در ماه آگوست با سقوط به قیمت ۱۱۶۰ دلاری رقم خورد. البته پس از آگوست، شاخص دلار روند صعودی خود را با شتاب کمتری ادامه داد و نااطمینانی‌های اقتصادی در نهایت منجر به رشد تقاضا برای طلا شد. به این ترتیب، طلا با رشد ۱۲۰ دلاری تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، پرونده سالانه خود را با قیمت ۱۲۸۰ دلار بست. طلا در نهایت سال ۲۰۱۸ را با افت ۸۸/ ۱ درصدی به اتمام رساند.

کیش‌ومات ارزها در برابر دلار: شاخص دلار سال ۲۰۱۸ میلادی را با شتاب قابل توجهی به سود خود سپری کرد. تقویت شاخص دلار از ماه آوریل کلید خورد. دلار در برابر سایر ارزهای معتبر دنیا نزدیک به ۶۴/ ۴ درصد تقویت شد. این رشد شاخص دلار کافی بود تا ارزش پول ملی اقتصادهای نوظهور و توسعه‌یافته روند نزولی در پیش گیرد. طلا نیز در همین دسته در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است. شاخص دلار در نیمه ابتدایی سال از شتاب انقباضی فدرال رزرو سود می‌برد و تنش‌های سیاسی اقتصادی در اروپا نیز یورو و پوند را از رقابت با دلار بازداشت تا رشد این ارز تا پایان سال ادامه یابد. یورو (مانند بسیاری از ارزهای رایج دیگر مانند کرون سوئد و دلار کانادا) در سال‌جاری میلادی در برابر ارز آمریکا بالغ‌بر ۵/ ۳ درصد تضعیف شده است. در حالی که شاخص دلار با افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو حمایت می‌شود، ارزهای رایجی مانند یورو، پوند و دلار کانادا سیر نزولی به خود گرفته‌اند.

دارایی تراژیک: اما پرریسک‌ترین دارایی سال ۲۰۱۸، بدون شک بیت‌کوین بوده است. سقوط رمزارزها با افت بهای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در دسامبر شکل گرفت و با یک شوک چند ساعته مرز بحرانی ۳۰۰۰ دلاری را در نزدیکی خود دید؛ عوامل بنیادی سقوط مجدد بیت‌کوین به شرایط تراکنش‌های بیت‌کوین در شبکه بلاک‌چین مربوط می‌شود. الگوریتم شبکه این ارز رمزنهاد در بیشترین حالت، امکان ثبت ۴۰۰هزار تراکنش را به صورت روزانه مهیا می‌کند که برای یک ارز با رتبه اول از حیث ارزش بازار، بسیار ناچیز است. این محدودیت در طول چند ماه اخیر باعث شد، هزینه ثبت هر تراکنش در نوبت‌های متعدد چند برابر شود.

15 (2)