نبرد تازه‌واردها

طراحی: گوگل پیکسل ۳ و آی‎فون XS نیز مانند برخی گوشی‌های جدید سراغ جک هدفون ۵/ ۳ میلیمتری نرفتند و یک قاب فلزی بین دو صفحه شیشه‎ای عقب و جلویی دارد. در طراحی آی‎فون XS از استیل و شیشه‌ای استفاده شده است، در حالی که در پیکسل ۳ از آلومینیوم و شیشه گوریلا استفاده شده. از لحاظ اندازه، هر دو گوشی تقریبا یکسانند. ابعاد گوشی اپل ۶/ ۱۴۳×۹/ ۷۰×۷/ ۷ میلیمتر بوده، اما پیکسل ۳ فقط کمی ضخیم‌تر و بلندتر و با ابعاد ۶/ ۱۴۵×۲/ ۶۸×۹/ ۷ میلیمتر است. همچنین پیکسل ۳ با وزن ۱۴۸ گرم در مقایسه با آی‎فون ۱۷۷ گرمی سبکتر به‌نظر می‌رسد. بلندگوی استریوی جلویی از دیگر قابلیت‌های پرچمدار جدید گوگل است که در آی‎فون XS هدفون و بلندگو برای صدای استریو ترکیب شده است.

صفحه نمایش: اگرچه این دو گوشی از نظر طراحی یکسانند، اما از لحاظ صفحه نمایش می‌توان تفاوت‌های محسوسی را مشاهده کرد. به‌نظر می‌رسد، آی‎فون XS با صفحه نمایش OLED، عملا بدون حاشیه، ۸/ ۵ اینچ، دارای رزولوشن ۲۴۳۶×۱۱۲۵ و با پشتیبانی از فناوری Dolby Vision و HDR۱۰ از رقیب خود جلو بزند. پیکسل ۳ دارای صفحه نمایش ۵/ ۵ اینچ فول HD و OLED با پشتیبانی HDR است، در رونمایی آن هیچ اشاره‌ای به HDR۱۰ یا سایر فرمت‌های رسانه‌ای نشده است.

قدرت پردازش: وقتی بحث به قدرت پردازش دو محصول می‎رسد، رقابت تنگاتنگی بین iOS۱۲ آی‎فون XS اپل و اندروید پای ۹ گوگل پیکسل آغاز می‌شود. رقابتی که بازیکنان اصلی آن تراشه الکترونیکی A۱۲ جدید اپل و پردازنده ۸۴۵ Qualcomm Snapdragon پیکسل ۳ است. اپل با ارائه تراشه‌ جدید A۱۲، تمام فعالیت‌ها از جمله بارگذاری اپلیکیشن‌‌ها و اجرا کردن کارهای روزانه از پردازش تصاویر تا ذخیره‌ باتری را کنترل می‌کند و همچنین عملکرد اپلیکیشن‌ها ۳۰درصد سریع‌تر از مدل قبلی بوده و عملکرد گوشی نیز ۱۵درصد افزایش یافته است. این در حالی است که به نظر می‌رسد پردازشگر ۸۴۵ Snapdragon در کنار رم چهار گیگابایتی، عملکرد خوبی برای پیکسل ۳ ارائه دهد.

دوربین: از نظر دوربین هرچند گوگل گفته بهترین دوربین عکاسی موبایل را روی این گوشی گذاشته اما این شرکت همچنان یک ماژول دوربین ۱۲/ ۲ مگاپیکسلی را روی هر دو گوشی قرار داده است. گوگل در مقابل به بخش جلویی توجه بیشتری نشان داده و پیکسل ۳ دارای دو دوربین در جلو است. یکی از این دوربین‌ها دارای زاویه دید بزرگتری است که برای جا گرفتن افراد بیشتر - در هنگام گرفتن عکس سلفی - امکان بیشتری برای کاربران ایجاد می‌کند. گوگل در گوشی پیکسل ۳ خود روی استفاده از هوش مصنوعی خود تکیه زیادی کرده است. در این گوشی نیز با امکان انتخاب بهترین عکس توسط خود دوربین مواجه هستیم. این گوشی همچنین عکس‌هایی را که کسی در آنها چشمانش بسته مانده یا عکس تار شده را حذف می‌کند. ویژگی دیگر دوربین پیکسل ۳ قابلیت Super Res Zoom است که از ترکیب چندین فریم و همچنین هوش مصنوعی برای ارائه عکس‌های واضح‌تر در هنگام زوم استفاده می‌کند. به گفته گوگل نتیجه ارائه شده شبیه عکس‌هایی با زوم اپتیکال است. هرگاه گوشی را به سمت خود بگیرید و لبخند بزنید یا یک شکلک عجیبی جلوی دوربین دربیاورید بدون آنکه دگمه عکس را فشار دهید خود دوربین با قابلیتی به نام Photobooth از شما عکس می‌گیرد. همچنین به روزرسانی ویژگی این موبایل را قادر می‌سازد در هنگام عکاسی در موقعیت کاملا تاریک هم عکسی کاملا روشن بگیرید. دوربین iPhone XS ظاهرا شبیه iPhone X بوده اما کمپانی اپل مدعی شده که تنظیمات دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی با نرم‌افزارهای هوشمند، ارتقا داده شده و از کیفیت و دقت بالاتری برخوردار است. iPhone XS می‌تواند به‌صورت خودکار نور قرمز داخل چشم را از بین برده، سایه‌های تصویر را پر کند و همچنین به جزئیات عکس‌های HDR نیز بهبود ببخشید که اپل از آن با عنوان Smart HDR یاد می‌کند. همچنین دروبین سلفی iPhone XS همانند مدل قبلی آن مجهز به سنسورهای امنیتی Face ID و انیموجی است.

ویژگی‌ها: اگرچه گوگل راهکارهای ارتقای امنیتی مانند سنسور اثر انگشت را از مدل قبلی پیکسل آغاز کرده، اما آی‎فون XS نیز با تعبیه شدن فناوری تشخیص چهره همچنان بین رقبایش خاص است. هر دو گوشی در برابر آب و گرد و غبار مقاومند. هر دو گوشی با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و بدون پشتیبانی از حافظه microSD به بازار عرضه می‌شوند. البته سایر مدل‌های پیکسل ۳ تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارند در حالی که حافظه آی‎فون XS تا ۵۱۲ گیگابایت افزایش می‌یابد.

قیمت: از لحاظ قیمت، گوگل پیکسل ۳ گوی رقابت را از آی‎فون XS می‌برد چرا که قیمت آن از ۸۰۰ دلار برای ظرفیت ۶۴ گیگابایتی شروع می‌شود. در حالی که خریداران برای دریافت آی‎فون XS با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت باید مبلغ هزار دلار به شرکت اپل بپردازند.