قرار نبود فیل هوا کنم

بحثی که این روزها داغ است تبعیض میان فیلم‌ها در مساله اکران است، نظر شما درباره این مساله و حمایت از فیلم‌ها به یک شکل و اندازه چیست؟

ما یک فیلم مستقل هستیم و حمایت از فیلم‌های مستقل کلا انجام نشده و این اتفاق درباره فیلم «لونه زنبور» هم افتاده است. فیلم «لونه زنبور» را مردم تبلیغ می‌کنند و خوشبختانه تا جایی که من دیدم هر‌کسی که از سالن بیرون آمده حال خوبی بعد از تماشای فیلم داشته است. البته این نکته را هم بگویم که ما نمی‌توانیم صد‌در‌صد مخاطبان را راضی کنیم. من فکر می‌کنم بهترین فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند اگر بتوانند ۷۰ درصد مخاطب‌شان را راضی کنند حتما فیلم موفقی هستند و درباره «لونه زنبور» قطعا این اتفاق افتاده است.  

محسن کیایی در «لونه زنبور» در کنار پژمان جمشیدی قرار گرفته است. از انتخاب این دو بازیگر برایمان بگویید؟

وقتی با محسن صحبت می‌کردیم، او به واقع اصراری نداشت که خودش در فیلم بازی کند، من وقتی فیلمنامه را خواندم به این نتیجه رسیدم که نقش مناسب خود اوست. حتی شاید اگر ما کمی زمان‌مان را این‌ور و آن‌ور می‌کردیم محسن سر کار دیگری می‌رفت و نمی‌توانست به‌عنوان بازیگر در کنار ما باشد. ولی ما خواهش کردیم که به عنوان بازیگر هم در کنارمان باشد. من وقتی فیلمنامه را خواندم احساس کردم لحنی دارد که خودم هم ابتدا آن را پیدا نکرده بودم و شاید به همین دلیل ابتدا مخالف ساختن این فیلمنامه بودم. درباره «لونه زنبور» فکر کردم و متوجه شدم لحنی دارد که اگر آن را لحن را پیدا کنیم، می‌توانیم ۹۰ دقیقه‌ای که فیلم را می‌خواهیم بسازیم مردم با آن حال خوبی داشته باشند و با حال خوب از سالن بیرون بیایند. قرار نیست من در ۹۰ دقیقه فیل هوا کنم، اگر قرار بود هر فیلمی ساخته شود و یک فیل هوا شود الان آسمان پر از فیل بود. در نهایت ما از آقای کیایی خواستیم سر کار دیگری نروند و در «لونه زنبور» بمانند.

شاید یکی از انتقادهایی که به فیلم شده، ساده گرفتن پلیس در فیلم است. نظر شما چیست؟

به نظر من پلیس در این فیلم کاملا هوشمند عمل می‌کند و از ابتدا به مسائلی پی می‌برد. کلانتری آگاهی نیست که سختگیری‌های عجیب و غریبی داشته باشد. کلانتری محلی برای رجوع همه است و این کلانتری در قصه فیلم ما هم چون تازه راه‌افتاده بود مشکلاتی داشت، حتی دوربین‌ها و سیستم اتوماسیونش هنوز راه نیفتاده بود.

زمانی که فیلم «لونه زنبور» را می‌ساختید چقدر به گیشه فکر می‌کردید؟

ما می‌دانستیم که «لونه زنبور» می‌فروشد اما صادقانه برای فروش کار نکردیم. همه‌مان برای این کار پول یا دستمزدمان را گذاشتیم و با حمایت مالی و تهیه‌کنندگی جناب آقای خانی این فیلم ساخته شد. انرژی مردمی که فیلم را با آنها در سینماها دیدم اینقدر برایم خوب بود که خدا را شکر می‌کنم.

یعنی «لونه زنبور» را در رقابت با فیلم‌های دیگری که در اکران عید روی پرده رفتند در جذب مخاطب موفق می‌دانید؟

شاید همه فیلم‌هایی که الان روی پرده هستند از نظر متریال ساختاری بالای سه‌برابر «لونه زنبور» هزینه‌شان شده‌ است. به نظرم اگر بخواهیم مقایسه‌ای هم داشته باشیم باید آثار هم‌سطح را با هم قیاس کنیم. من می‌گویم باید سینمای کمدی را با کمدی قیاس کنیم. اتفاقا می‌خواهم نکته‌ای را درباره سینمای کمدی هم بگویم، به نظر من «اجاره‌نشین‌ها» را دیگر نشود در این مملکت ساخت. باید دست تک‌تک پیشکسوتان کمدی این مملکت را بوسید. پس نباید انتظار داشت «اجاره‌نشین‌ها» ساخته شود. من به‌عنوان کارگردان مسائل روز جامعه را نگاه می‌کنم و سینمایی که قرار است داخلش برویم و تفریح کنیم.