گروه تاریخ اقتصاد- شارل دو منتسکیو، فیلسوف فرانسوی سده هفدهم، در کتاب «روح القوانین» به مساله قانون و نقش آن در شکل‌گیری دولت‌های اروپایی پرداخته است. از دیدگاه او قانون چیزی جز روابط ضروری بین امور نیست. او منشأ اصلی قانون را عقل انسان می‌داند که باید حاکم باشد. منتسکیو بر این باور است که روابط میان دولت و ملت باید به حکم قانون مشخص شود. او قانون را نیرویی می‌داند که به واسطه آن، آزادی همگان محقق می‌شود. در اینجا پاره‌ای از کتاب روح القوانین که در باب حکومت‌های اروپایی و آسیایی است از نظرتان می‌گذرد:
«آسیا همیشه امپراتوری‌های بزرگی داشته است. در اروپا امکان وجود چنین امپراتوری‌هایی هرگز نبوده است[...] بنابراین در آسیا قدرت سیاسی همیشه باید استبدادی باشد؛ زیرا اگر یوغ تعبد و بردگی قوی نباشد امپراتوری تجزیه می‌شود، این امر با طبیعت جغرافیایی کشورهای آسیایی ناسازگار است. برعکس، تقسیمات جغرافیایی اروپا باعث شده است که کشورهای این قاره وسعت خاک متوسطی داشته باشند. بنابراین حکومت متکی بر قوانین، نه‌تنها با تداوم و بقای دولت‌های اروپایی سرناسازگاری ندارد بلکه چنان به حال آنان مساعد است که بدون قانون، این دولت‌ها راه زوال می‌سپرند و طعمه همسایگان خود می‌شوند. این خصوصیت سبب پیدایش قریحه آزادی شده است. ازاین رو انقیاد هر بخش از خاک اروپا به دولتی بیگانه امری بسیار دشوار است؛ فقط قوانین و مزایای اقتصادی می‌تواند بخشی از اروپا را مطیع دولتی دیگر گرداند. برعکس، در آسیا روح تعبد و بردگی حاکم است و ملت‌های آسیایی هرگز نتوانسته‌اند یوغ بردگی را به دور افکنند. در تاریخ آسیاییان صفحه‌ای وجود ندارد که بیانگر آزادی روح آنان باشد، در تاریخ آنان چیزی جز رقیت و بردگی نمی‌توان دید.»
منبع: منتسکیو، روح‌القوانین