گروه تاریخ اقتصاد-اصول و مواد انشای هر گونه صنایع و حرف متداوله معهود در ممالک ایران به نحو اکمل و اتم موجود و مهیا است. مثل پشم و ابریشم و پنبه و کتان و غیره و غیره.
از برای انشای صناعات فراشیه و لباسیه و معادن سرب و مس و آهن و قلع و ذغال و غیره. از برای انشای صناعات و حِرَف آلیه واعوانیه و برین قیاس مواد مأکولات و مشروبات و مشمومات و هر چیز از هر نوع حاصل مملکتی و ولایتی هست و طریق تحصیل آنها و ریع و ازدیاد آنها هم در کمال سهولت و آسانی است. ولی لطایف علمی و وظایف عملی که حاصل است از اطلاعات وافیه و استحضارات کامله و مداومت و ممارست هر عمل بر طرق استخراج فلزات معدنیه و تلطیف و تنظیف امتعه و اقمشه لباسیه و وثایق و‌ آلات و ادوات صناعیه چنانچه باید و شاید درین مملکت مفقود و غیرآماده است و فرنگی‌ها رموز علمی هر صناعت و دقایق عملی هر حرفت را از روی تعلیم و تعلم و مداومت عمل و ممارست و تمرین در کار کامل کرده بر دقایق و لطایف هر گونه صناعت و حرف واقف شده‌اند و پود و تار هر کار را از هم جدا ساخته و اسباب و آلات و ادوات اداره واحاله خیالات نافعه و منظورات کامله خود را به تمام و کمال مهیا و حاضر داشته‌اند.
در این صورت چه ضرر دارد که اولیا دولت علیه رضا بدهند و در ‌روزنامه جات و مراسلات مفاوضات دولتی به تصریح اعلان نام‌ها به ولایات خارجه تعرفه کنند که صاحبان حرف و صنایع هر جا و هر بلد را با کمال میل و نهایت شوق اجاره می‌دهیم وپذیرایی می‌کنیم که هر کس خود مایل شود و به توطن و تمدن در دولت علیه ایران راغب باشد و بخواهد صناعت و حرف خود را در مملکت ایران انتشار بدهد و رایج کند و هم خود فایده و منفعت کلی ببرد و هم اهالی ایران به وجود او فایده‌ها و منفعت‌ها ببرند و به تدریج لطایف ‌و نکات آن صناعت و آن حرفت را بیاموزند، با کمال حرمت و نهایت اطمینان به خاک ایران آمده به موجب قرارنامه که حائز صرفه و صلاح جانبین باشد و بر هیچ یک از دو طرف حیف و میلی وارد نیاید، بازار صناعت و حرفت خود را مفتوح ساخته خیالات نافعه و کمالات مفیده تامه خود را جلوه بروز و ظهور بدهد و هر کارخانه و دستگاهی که صلاحیت و اهمیت آن را داشته باشد، اختراع کرده دایر کند و در حمایت دولت با کمال اطمینان و امنیت معاش کرده به انواع امتیازات خاصه و استظهارات شامله مخصوص باشد.
به نقل از رساله «صنایع و معادن»، نوشته محمد ابراهیم بدایع نگار تهرانی، ۵ ربیع الثانی ۱۲۹۱