گروه تاریخ اقتصاد- آنچه می‌خوانید خلاصه‌ای از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی است در روز سه‌شنبه، 8 دی‌ماه 1286 شمسی: آقا میرزا حسن: کرمان سه ماه است حکومت ندارد تمام راه‌ها مسدود شده، بار تجارت حمل نمی‌شود، بلوچستان که به کلی خراب شده است چرا حکومت نمی‌فرستد؟
آقا سید حسن تقی‌زاده: آن سوالات سابق یکی اجرای شروط صلح بود، یکی هم مساله اقبال‌الدوله و ورامینی‌ها بود و معلوم است حال اقبال‌الدوله چیست شاهد نمی‌خواهد به حس رسیده است. هیات کابینه جدید باید یک اقدام صحیح بکند که تمام رعایای خالصه‌جات از دست او به ستوه آمده‌اند از یک خالصه این قدر سوار لازم ندارد برحسب دستخط اعلیحضرت که باید اشرار به مجازات برسند، اگر تعمیم بدهیم و اشرار را باید مجازات بدهند، یکی از اشرار هم او بوده و همه می‌دانند چقدر شرارت کرده و می‌کند.
وکیل‌الرعایا: بنده آنچه گفته شد گذشته می‌دانم، ولی آنچه شنیده‌ام می‌گویم که اقبال‌الدوله نقشه جدیدی ریخته است که مانع آمدن غله است به طهران، گویا خیال دارند مردم را زنده زنده هلاک نمایند.
وزیر داخله: در باب اقبال‌الدوله و حکومت ورامین دو مساله است: آنکه حکومت آنجا جزو طهران است و حکومت طهران نایب‌الحکومه خواهد فرستاد و معین کرده است، اما در با‌ب خالصه او مستاجر است.
آقا سید عبدالله مجتهد: اقبال‌الدوله مفسد است! نباید باشد.
آقا میرزا آقا مجاهد: می‌گویید اقبال‌الدوله مستاجر است. آیا حکومت آنجا می‌تواند به او تحکم کند یا اینکه اگر اقبال‌الدوله تقصیری کند حکومت آنجا می‌تواند او را مجازات دهد، اگر مواد حاضر کند یا مفسده کند آیا حکومت می‌تواند پای او به چوب ببندد.
وزیر عدلیه: آیا بنده در طهران اگر تقصیری کردم حکومت می‌تواند پای بنده را به چوب ببندد.
آقا میرزا آقا مجاهد: کمیسیون فوق‌العاده تشکیل شد برای وزرا پس از نبوت تقصیر البته به مجازات خواهید رسید.
آقا میرزا محمود: جناب وزیر داخله بفرمایند که اقبال‌الدوله بچه سمت در ورامین هستند، اگر به سمت خالصه است که جزو مالیه یا مجلس است و مجلس اذن نداده که با او باشد.
وزیر داخله: جناب رئیس‌التجار و شرکا به او واگذار کرده‌اند.
آقا میرزا محمود: حق نداشتند که به او واگذار نمایند.
آقا سید حسن تقی‌زاده: خوب است که اقبال‌الدوله را محض رفع فساد و امنیت ورامین بردارند.
وزیر داخله: کار باید از روی قانون یا اینکه به طور حکومت رفتار کرد معلوم شود که از روی قانون هست یا نه.
آقا میرزا محمود: بنده از روی قانون عرض می‌کنم که چون عمل مالیه با مجلس است، مجلس اجازه نداد و نمی‌دهد که با او باشد.
رئیس: این را باید از رئیس‌التجار پرسید که چرا به او واگذار کردند و به چه سمت با اوست.
آقا میرزا محمود: بنده عرض می‌کنم که رئیس‌التجار حق ندارد به او واگذار کند.
آقا سید حسن تقی‌زاده: بگذارید بنده این را توضیح نمایم که وزیر داخله نفرمایند حکمی است.
اولا اگر مباشر خالصه است، پس از آنکه معلوم شد سالی مبالغی حساب‌سازی کرده به واسطه آن حساب‌سازی مجلس رأی داد که با او نباشد و این مطلب محتاج به ثبوت نیست. اگر حاکم است فردا او را در عدلیه حاضر نمایید و ما هم ورامینی را حاضر می‌کنیم تا معلوم شود که چه کرده است.
وزیر داخله: عرض کردم او حاکم نیست، بلکه مستاجر است.
آقا میرزا محمود: این مطلب را جواب بدهند.
رئیس‌الوزرا: من تا حال اطلاع نداشتم باید رئیس‌التجار و شرکای او را خواست که ایشان به دیگران واگذار کنند.
حاج سید ابراهیم: در خصوص کرمانشاهان چه اقدامی شد؟
(جواب گفته شد که حکومت کرمانشاه و کردستان به جناب علاءالدوله واگذار شد.)
احسن‌الدوله: این وزرا بحمدالله تمام کارها را بهتر از همه می‌دانند و لازم به دستورالعمل نیست، اگر بخواهند اقدام کنند بهتر از همه در چند روز خواهند اصلاح کرد.
وزیر داخله: آنچه را که می‌دانیم به هیچ‌وجه کوتاهی نشده و نمی‌شود، الا اینکه موانع و حوادث هم در پیش است.
وکیل‌التجار: بنده همین قدر می‌خواستم که حفظ‌الغیب رعایای ایران را کرده باشیم. اینکه گفته شد از مالیه پارسال و پیرار سال پیش رعیت مانده ابدا چیزی در محل نمانده، بلکه قریب هشتصد هزار تومان است که در نزد حکومت‌ها مانده قرار شد که وزارت مالیه آنها را وصول نماید و از بابت امسال هم اکثر از جاها وصول شده، چنانچه بعضی جاها اگر مانده خود حکام اقدام نکرده‌اند که بگیرند، والا از رعیت ایران بهتر کجا است که هیچ وقت در دادن مالیات کوتاهی و مضایقه ندارند.